Terve minäkuva heijastuu koko elämään

- Evankeliumin sanoma Kristuksen työstä on aivan ylivertainen verrattuna mihin tahansa filosofiseen tai uskonnolliseen oppiin maailmassa, Martti Ahvenainen vakuuttaa.
- Evankeliumin sanoma Kristuksen työstä on aivan ylivertainen verrattuna mihin tahansa filosofiseen tai uskonnolliseen oppiin maailmassa, Martti Ahvenainen vakuuttaa.
Monet uskovat eivät oikeasti tiedä, mikä heidän asemansa Jumalan edessä on ja ketä he ovat Kristuksessa. Tämän on havainnut vuosikymmenten aikana pastori ja raamatunopettaja Martti Ahvenainen.

– Kristuksessa olevan identiteetin ymmärtäminen on perustavanlaatuinen asia. Jokaisen ihmisen pitäisi tehdä itselleen selväksi, mitä varten hän on olemassa.

Ahvenainen huomauttaa, ettei elämän tarkoitus liity pelkästään taivaaseen pääsemiseen vaan myös elämäntehtävään tässä ajassa. Ihminen on hukassa, jos hän ei tiedä, mitä tekisi elämällään. Samoin elämän perusta on huteralla pohjalla, jos identiteetti rakentuu vain ulkonaisten asioiden, kuten kansallisuuden, kulttuurin, ihmissuhteiden, ulkonäön, menestyksen tai epäonnistumisten, varaan.

– On tärkeä oppia ymmärtämään niitä ikuisia ja kestäviä arvoja, joiden varaan Jumala tahtoo meidän minäkuvamme rakentuvan, Ahvenainen painottaa.

Perustana Kristuksen työ

Kristityn identiteetti ei siis automaattisesti perustu Raamatun totuuksille. Se voi olla monin tavoin vääristynyt – ja monestakin syystä. Jo ennen uskoontuloa omaksutut väärät mallit istuvat usein lujassa.

– Myös seurakunnissa saatetaan antaa, jos ei nyt aivan harhaanjohtavaa, niin ainakin hyvin puutteellista opetusta Kristuksen työstä ja uskovan identiteetistä. Tällaisia vääristymiä ovat esimerkiksi lainalaisuus, armon kerjäläisyys tai sen vastapainona ylihengellisyys, pastori luettelee.

Terve identiteetti perustuu täydelliselle varmuudelle siitä, että kristitty on kelvollinen Jumalalle Kristuksen työn perusteella.

– Raamatun mukaan kristitty on muun muassa pyhä, vanhurskautettu, lunastettu, Jumalan lapsi ja perillinen. Näitä uskovalle kuuluvia nimityksiä voi pitää jonkinlaisina identiteettimme kulmakivinä.

Kokonaisvaltainen eheytyminen

Pyhän Hengen tehtävänä on kääntää uskovan katse pois itsestä Kristukseen. Kun uskova saa todellisen ilmestyksen Jeesuksen työn merkityksestä, se muuttaa hänen suhtautumistaan itseensä ja Jumalaan.

– Kun hän sen myötä alkaa parantua arvottomuuden ja syyllisyyden tunteistaan, hän vapautuu olemaan yhä enemmän oma itsensä myös suhteessaan toisiin ihmisiin, Martti Ahvenainen selventää.

Terveen identiteetin löytäminen heijastuu siis kaikille elämänalueille. Ahvenainen onkin nähnyt asian niin tärkeäksi, että halusi kirjoittaa aiheesta kirjan. Keväällä ilmestynyt Uusi ihminen Kristuksessa (Aikamedia 2016) sisältää muun muassa määritelmiä siitä, mitä kristitty voi uskoa itsestään Raamatun perusteella.

Kirjassaan pastori muistuttaa myös, että Kristuksessa oleva ihminen on yhdistetty kaikkeen siihen täyteyteen, mitä Jeesuksessa on.

– Voimme verrata ihmisen olemista Kristuksessa sähköjohdon pistotulppaan, joka on kiinni pistorasiassa. Johdon päässä olevaan lamppuun tai sähkökojeeseen virtaa voimaa niin kauan kuin johto on yhdistetty virtalähteeseen.

– Koska Jeesuksessa asuu koko jumaluuden täyteys, uskovilla on ulottuvillaan kaikki tarvittavat voimavarat.


Elina Rautio


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja