Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi

Aikoinaan lainoppineet halusivat kiusata Jeesusta ja esittivät hänelle kysymyksiä, joiden olettivat olevan Jeesukselle kompastukseksi. Eräs lainoppinut testasi Jeesuksen tietoa kirjoituksista kysymällä, mikä oli hänen mielestään lain suurin käsky.

 

Jeesus tuo vastauksessaan hyvin selkeästi esille, mikä on käskyistä suurin. Tulee rakastaa Jumalaa kaikella, mitä meissä on, kokosydämisesti ja täysillä. Jeesuksen opetuksen mukaan samanarvoinen tämän suuren käskyn kanssa on se, että meidän tulee rakastaa lähimmäistä niin kuin itseämme. Hän muistuttaa vielä, että näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.

 

Lähimmäisen auttaminen ja huomioiminen on kristitylle ominaista. Kristillinen moraali ei anna meille oikeutta olla huomioimatta apua tarvitsevaa. Suomen kristillisellä kentällä näitä laupeuden töitä tehdään monella saralla, lähetystyöstä puhumattakaan. Siitä ovat esimerkkinä myös monet herätysliikkeemme järjestöt.

 

 

Eri asia kuin itsekkyys

Edellä mainittu Matteuksen evankeliumin kohtaus, jossa Jeesus ja lainoppinut keskustelevat, on alkuosaltaan jokseenkin selvä. Jumalan täysisydämisen rakastamisen voi jotenkin ymmärtää ja vielä lähimmäisen rakastamisenkin hyväksyä, mutta lopun ymmärtäminen on usein vaikeaa.

 

Perinteisesti meitä on opetettu, että olemme vain mato matkalaisia maan. Emme ole mitään erikoista. Emme ainakaan saa nostaa omaa arvoamme. Olemme vain tällaisia ”rimpuloita”. Kulttuurissamme itsensä rakastaminen nähdään usein itsekkäänä ja itsekeskeisenä. Tämä uskomus on kuitenkin täysin väärä, kun ottaa huomioon, että kykymme rakastaa muita alkaa siitä rakkaudesta, jota tunnemme itseämme kohtaan.

 

Ymmärrämmekö siis oikeasti mainitun Raamatun katkelman? Jeesus sanoo, että itsensä rakastaminen ja sitä kautta lähimmäisen rakastaminen on käskyistä yhtä suuri kuin kaikkivaltiaan Jumalan rakastaminen koko sydämellä, sielulla ja mielellä. Ymmärrämmekö tämän todella?

 

Jos emme rakasta itseämme, emme voi rakastaa lähimmäistämme täydellä voimalla. Rikkomalla tätä käskyä olemme toisin sanoen vikapäät koko lakiin. Aika vakavaa tekstiä, eikö totta?

 

 

Armahdettu osaa armahtaa

Meidän tulee oppia rakastaa itseämme osataksemme rakastaa muita. On vaikeaa antaa jotain sellaista, mitä itsellä ei ole. Mikäli sinulla ei ole rakkautta itseäsi kohtaan, miten voit jakaa sitä muille?

 

Itsensä rakastaminen tarkoittaa vikojemme hyväksymistä, lahjojemme sekä rajojemme, kykyjemme ja hyveidemme löytämistä. Näiden kautta itsensä hyväksyminen kokonaisuutena toteutuu. Kun pystymme rakastamaan itseämme, virheistä huolimatta, emme vajoa niin helposti itsesyytöksiin, toisten arvosteluun ja armottomuuteen.

Jos kerran olemme rakastettuja, meitä käsketään rakastamaan muita niin kuin itseämme. Otetaan tämä vastaan ja annetaan sen muuttaa sisimpäämme. Jeesus rakastaa sinua ja minua.

 

"´Opettaja, mikä on lain suurin käsky?´ Jeesus vastasi: ´Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.

Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat´" (Matt. 22:36–40.)

 

 

Rainer Frisk

 

Kirjoittaja on Elämä ja Valo ry:n toiminnanjohtaja.




null

OSASTOT
    Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
    Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
    Seurakuntien perustajille uusia verkostoja
    Tutkimus: Kutsumustyössä myös haittoja