Jyrki Palmi: Seurakunta ja sen merkitys arvoyhteisönä
Seurakuntaelämän tärkeät arvot
Aaltonen & Junkkarin (1999) mukaan arvoja pohditaan lähes kaikissa
organisaatioissa, niin suurissa yhtiöissä, verotoimistoissa, ministeriöissä ja
seurakunnissa kuin urheiluseuroissa ja oppilaitoksissa. Kaikilla näillä on omat
erityispiirteensä, mutta pääkysymykset säilyvät samanlaisina organisaatiosta
toiseen: Mitä pidämme tärkeinä? Mitä tahdomme?
Seurakunnan arvot nousevat pääsääntöisesti Raamatusta ja niistä
puhutaan jumalanpalveluksissa paljon. Kaikki eivät tietenkään osaa hahmottaa,
milloin puhe on juuri arvoista. Kuitenkin koska arvot ovat usein esillä
seurakunnan opetuksessa, se osoittaa, että arvot ja asioiden arvoperusteinen
luokittelu on ihmisille ja seurakunnan opettajille tärkeää. Turusen mukaan (1993) juuri se, että arvoja pidetään
usein esillä, osoittavat niiden olevan tärkeitä kyseiselle yhteisölle.
Seurakunta arvoyhteisönä
Seurakunta, jos mikä, on arvoyhteisö. Sen erityishaasteena
kuitenkin on saada yhteisön arvot vaikuttamaan yksilötasolla. Vaikka yksilöt
vakuuttavat noudattavansa organisaation arvoja, heidän käytöksensä saattaa
silti viestiä muusta. Schein (1992) on todennut,
että mikäli organisaation määrittelemät arvot eivät vastaa organisaatiokäyttäytymistä,
on mahdollista, ettei arvoilla ole mitään tekemistä organisaation todellisen
tilanteen kanssa. Tällöin arvot saattavat sen sijaan heijastaa esimerkiksi
niitä tavoitteita, joita organisaatiolla on tulevaisuuden suhteen. Tällaisiin
tilanteisiin seurakunnassa joudutaan aika usein, onhan kysymys ihmisyydestä ja
siinä onnistumisesta.
Arvoristiriita tulee räikeimmin esiin sellaisissa tapauksissa,
joissa joku seurakunnan jäsen on julkisesti toiminut seurakunnan arvojen
vastaisesti. Tällaisissa tapauksissa seurakunnan johto joutuu usein selittämään
arvojen vastaista käyttäytymistä jopa median edessä.
Kristilliset arvot ja ihanteet koetaan usein olevan niin
korkeat, että ihminen ei aina kykene niitä noudattamaan. Onneksi kuitenkin
seurakunnalla on käytössään voimakas arvo nimeltään armo. Armo palauttaa
kristityn vaelluksensa alkulähteille ja uudelleen aloittamiseen.
Ihanteet
Kristillinen opetus pitää sisällään paljon ihanteita.
Käsitteeseen arvo voidaankin liittää muutamia muita käsitteitä, jotka muistuttavat
arvoja. Muun muassa arvostuksilla, ihanteilla ja hyveillä on paljon
yhtymäkohtia arvojen kanssa. Suhteessa edellä mainittuihin arvo on yläkäsite,
jota on määritelty monin eri tavoin. Aaltosen ja Junkkarin (1999) mukaan käsite
arvo voidaan määritellä muun muassa seuraavasti:
– arvo on asia, jota pidämme tärkeänä
– arvot ovat valintoja
– arvo on merkitys, jonka asia saa täyttäessään tarpeen
– arvo on vakaumus siitä, millaiset päämäärät ovat parempia
kuin toiset
– arvot ovat yleisiä taipumuksia pyrkiä tiettyihin päämääriin
– arvo on kyky sanoa ei asioille, joita olisi mukava tehdä ja
kyllä asioille, joiden toteutuminen on epämukavaa
– arvot ankkuroituvat sekä järkeen että tunteisiin
– yritysten ja yhteisöjen tasolla arvot ovat yhteisön tahtotila.
Yhteiskunnan arvot vs. seurakunnan arvot
Yhteiskunnassa tapahtuvat murrokset saavat arvokeskustelun
käymään seurakunnassakin vilkkaana. Joudumme pohtimaan esimerkiksi sitä, kuinka
suhtaudumme vapauteen toteuttaa seksuaalisuutta.
Tällainen arvokeskustelu on kuitenkin usein varsin hämmentävää,
eikä aina ole helppoa määritellä sitä, mistä arvoissa todella on kyse. Turunen
(1993) kysyykin, onko niillä jotain muita päämääriä? Siksi niiden olemassaolo
voitaisiin jopa perustellusti kyseenalaistaa. Arvojen olemassaolo edellyttääkin
aina jonkinlaisen kokijan tai arvojen asettajan, jonka kautta arvoja voidaan
selittää. Koska siis on olemassa kristilliset arvot ja niiden vastakkaiset
arvot, on tärkeää, että seurakunta määrittelee omat arvonsa ja vahvistaa niitä.
Aaltosen, Heiskasen ja Innasen
(2003) mukaan arvot ovat peruuttamaton osa organisaatioita. Ne ovat merkittävä
osa identiteettiä yhdessä mission, strategian ja vision kanssa. Arvojen
määrittelyyn on olemassa muun muassa seuraavanlaisia syitä: Maailma on tullut
monimutkaiseksi ja voidaksemme edes jollakin tavalla hallita tätä moninaisuutta
ihmisten on etsittävä joitakin yksinkertaisia määrittelyjä, joihin voidaan
viime kädessä nojautua.
Lisäksi arvoja määritellään uudestaan länsimaisen yhteiskunnan
siirtyessä rationalistismekanistisesta maailmankuvasta kohti moninaisempaa
tulkintaa.
Arvot eivät Åbergin (2000) mukaan
ole tuontitavaraa, vaan ne kumpuavat kulttuurisesta perimästä. Kaikilla
organisaatioilla on olemassa joitakin tiettyjä arvoja huolimatta siitä, onko
niitä erikseen määritelty vai ei.
Arvot ovat osa kulttuuria, ja ne muokkautuvat organisaation
oman toiminnan myötä. Arvojen puuttuminen tai niiden epäjohdonmukaisuus voi
aiheuttaa epäselvyyksiä seurakuntalaisten kohtelussa. Tämä taas johtaa
seurakunnan huonoon yhteisökuvaan ja ristiriitoihin. Arvot ovat tärkeitä myös
siksi, että ne muodostavat eräänlaisen kivijalan, johon organisaation
työntekijä ja tässä tapauksessa seurakunnan johtajat voisivat tukeutua. Ilman
arvoja seurakunnan työntekijöiltä puuttuu alusta, johon he voivat kiinnittyä ja
jonka pohjalta he voivat opettaa ja tehdä valintoja työtä suunniteltaessa. Juholinin (1999) mukaan arvot muodostavatkin perustan
organisaation johtamiselle.
Tyypilliset arvot
Yritysten ja organisaatioiden arvot ovat monesti samankaltaisia
ja hengeltään hyvin yleviä. Tyypillisiä organisaatioarvoja ovat muun muassa
luottamus, avoimuus, oikeudenmukaisuus, asiakaslähtöisyys, läpinäkyvyys,
tuloksellisuus jne.
Nämä kaikki ovat arvoja, joka ohjaavat organisaation toimintaa.
Vaikka seurakunnassa ovat tietyt raamatulliset perusarvot, niin toimintaa
ohjaavat arvot olisi hyvä uudistaa aina kulloisenkin voimassa olevan strategian
mukaisesti. Nuo arvot voivat olla niitä arvoja, jotka seurakunnalle ovat
tärkeitä juuri siinä ajassa ja siinä tilanteessa.
Jyväskylän helluntaiseurakunnan arvot Näky 2019 –strategiassa
ovat: osallisuus, uudistuminen, turvallisuus, uskollisuus ja rakkaus.
Arvojen toteutumisen haasteellisuus
Seurakunnassa olisi hyvä käydä arvokeskustelua. Arvot olisi
hyvä tulla esiin seurakunnan opetuksessa ja saarnoissa, mutta niiden pohjalta
voitaisiin järjestää jopa erillisiä keskustelutilaisuuksia.
Kuten Aaltonen (2003) toteaa, arvokeskustelu voi toisinaan
epäonnistua kaikista hyvistä aikomuksista ja suunnitelmista huolimatta. Suurin
virhe tehdään silloin, jos arvot jätetään teorian asteelle mappeihin ja
muistioihin, eikä niiden edistämiseksi organisaation sisällä tehdä työtä.
Arvojen toteutumisessa saattaa kuitenkin ilmetä ongelmia myös myöhemmässä
vaiheessa.
Arvokeskustelun epäonnistuminen
Organisaation arvoja ei tulisi lähestyä liian suoraviivaisesti
ja rationaalisesti. Arvojen määrittelyksi ei riitä se, että seurakunnan johto
valitsee mukavia sanoja, joiden pohjalta arvot rakennetaan. Tällaisessa
tilanteessa arvokeskusteluun ei tule syvyyttä eikä todellista kosketuspintaa,
sillä silloin valitut arvot eivät heijasta sitä, mitä seurakunnassa todella
tapahtuu ja millaiset asiat ovat juuri nyt toiminnalle tärkeitä.
Arvokeskustelun tulisikin Aaltosen (2003) mukaan lähteä
nimenomaan sellaisista arvoista, jotka seurakunnan/organisaation jäsenet
voisivat kokea omikseen.
Myös kiireellä saattaa olla negatiivisia vaikutuksia
arvoprosessin onnistumiseen. Mikäli seurakunnan/organisaation arvoprosessiin
ryhdytään samanlaisella kiireellä kuin muuhunkin toimintaan, eivät tulokset ole
välttämättä kovin hyviä. Arvokeskusteluun ei tarvitse varata määrättömästi
aikaa, mutta suunnitelmallisesti loppuun saakka viety arvokeskustelu voi olla
organisaatiolle mittava voimavara. Se sitouttaa jäsenet yhteiseen päämäärään ja
yhteisiin arvoihin.
Kuten Aaltonen edelleen toteaa (2003), arvot eivät saa myöskään
jäädä liian irrallisiksi organisaation strategiasta ja muista määrittelyistä,
vaan niiden tulisi kulkea käsi kädessä koko toiminnan kanssa. Siksi
seurakunnassakin tulisi jatkuvasti huolehtia siitä, että ollaan tietoisia, mikä
arvojen rooli on seurakunnan toiminnan kannalta.
Organisaatiosta kohoavat arvo-ongelmat
Organisaation arvot eivät välttämättä vastaa aina sitä
todellisuutta, jonka mukaan organisaatio toimii. Near,
Baucus & Miceli (1993) ovat listanneet kolme todennäköistä syytä
tähän.
Yhden teorian mukaan organisaation arvot perustuvat
organisaation historiaan. Mikäli arvojen määrittelystä on kulunut huomattavasti
aikaa ja organisaatio on kokenut tämän jälkeen merkittäviä muutoksia, eivät
arvot välttämättä vastaa organisaation toiminnan nykytilaa.
Toisen selityksen mukaan kyse ei ole ajasta, vaan siitä, että
kaikilla organisaation työntekijöillä ei ole samanlaista tietoa arvoista. Tämä
selitys korostaa viestinnän merkitystä työntekijöiden sitouttamisessa arvojen
mukaiseen toimintaan.
Kolmas syy arvoristiriidoille voi piillä siinä, että
organisaation rakenne tai sen toimintatavat eivät yksinkertaisesti tue
organisaation asettamia arvoja. Mikäli organisaatiokulttuuri ja arvot ovat
selkeässä ristiriidassa keskenään, arvot jäävät vaille perustelua eikä niitä
koeta merkityksellisiksi.
Jyväskylän helluntaiseurakunnassa on viime vuosina koettu monia
rakenteellisia ja konkreettisia organisaatiomuutoksia (uskonnolliseksi
yhdyskuntaseurakunnaksi muodostuminen, uusi kirkkorakennushanke jne.) Tästä
syystä uusien arvojen määrittely lienee paikallaan lähitulevaisuudessa. Nyt saattaisi
olla aika siirtyä murrosvaiheen arvoista pysyvämpiin perusarvoihin.
Suomen evankelisluterilaisen kirkon arvot
Kirkon arvot on määritelty Kohtaamisen kirkko -strategiassa
2020. Kirkon arvot ovat
• Usko – Yhteys armolliseen Jumalaan on kristityn elämän kestävä perusta.
• Toivo – Jeesuksen lupaus tulevaisuudesta tuo toivon.
• Rakkaus – Pyhä Henki rohkaisee meitä rakastamaan toisiamme.
Määritelmä: ”Arvot yhdistävät kirkkoa. Ne määrittävät kirkon
jäseninä ja ohjaavat valintoja ja työtä. Ne ohjaavat silloin, kun
ratkaistaan pieniä ja suuria asioita ilman täsmällisiä ohjeita.
Kirkon arvot ovat samat joka suuntaan. Niiden tulee ohjata niin
kirkon sisäistä elämää kuin suhteita ulospäin. Arvokeskustelun tulee olla
jatkuvaa kirkon kaikilla tasoilla. Kirkon tulee tukea yhteiskunnallista
keskustelua arvoista ja niiden merkityksestä.”
Suomen evankelisluterilaisen kirkon arvokeskustelua olemme
saaneet nähdä viime vuosina runsaasti mediassa. Kirkko on onnistunut hyvin
arvokeskustelun ylläpitämisessä esimerkiksi oikeudenmukaisuuskysymyksissä ja
pakolaisten kohtelussa. Toisaalta on herännyt kysymys, onko
evankelisluterilainen kirkko liiaksikin keskittynyt arvokeskusteluun
varsinaisen evankeliumin julistamisen sijasta.
Jyrki Palmi
Kirjoittaja
on Jyväskylän helluntaiseurakunnan johtaja, MTh ja pastori.
Lähteet:
Aaltonen, T., Heiskanen, E. &
Innanen, P. 2003. Arvot yksilön ja työyhteisön kehittäjänä. Helsinki:
WSOY.
Aaltonen, T. & Junkkari, L.
1999. Yrityksen arvot ja etiikka. Helsinki: WSOY.
Juholin, E. 1999. Sisäinen
viestintä. Helsinki: Inforviestintä Oy.
Near, P. J., Baucus, M. S. & Miceli,
M. P. 1993. The Relationship Between Values and Practice. Organizational
Climates for Wrongdoing. Administration & Society, 25, 204–226.
Salmela, J. Pro gradu -tutkielma
Jyväskylän yliopisto Viestintätieteiden laitos. Yhteisöviestintä 2005.
Schein, E. H. 1987.
Organisaatiokulttuuri ja johtaminen. Suom. R. Liljamo & A. Miettinen.
Espoo: Weilin+Göös.
Turunen, K. E. 1993. Arvojen
todellisuus. Jyväskylä: Atena Kustannus Oy.
Åberg, L. 2000. Viestinnän
johtaminen. Helsinki: Inforviestintä Oy.
ArviotCraig Groeschel: Johda kuin sillä olisi merkitystä – seitsemän johtamisen periaatetta kestävää seurakuntaa varten. Aikamedia, 2024. Suom. Mirkka Jantunen. Nid. 280 sivua.
ArviotSami Günther ja Mikko Sivonen (toim.): Jumalan armon kirkkauden ylistykseksi. Johdatus reformoituun pelastusoppiin. Agricola teologinen instituutti. Sid. 458 s.
ArviotJesus Revolution Kingdom Story Company ja Lionsgate, Yhdysvallat 2023. Ohjaus Jon Erwin ja Brent McCorkle. Pääosissa Joel Corteney, Jonathan Roumie ja Kelsey Grammer. Käsikirjoitus Jon Gu...
ArviotKaren Kingsbury: Iltarusko. Englanninkielinen alkuperäisteos Sunset (Sunrise Series #4; USA 2008). Suom. Leila Uosukainen. Aikamedia 2023. Sid. 348 s.
ArviotElina Salminen: Suurempiin käsiin. Kesken, 2022. Sid. 28 s. Maailman turvallisin paikka on siellä, missä elämä on laskettu suurempiin käsiin. Keskeneräisestä elämästä kirjoittava...
ArviotDan Johnstone Hillsong: A Megachuch Exposed (2022) Discovery+ Tämän vuoden maaliskuussa suoratoistopalvelu Discovery+ julkaisi kolmiosaisen dokumenttisarjan suositusta...
ArviotBill Wilson: Elefantin kokoinen ongelma – Vaiettu vaikeus vai kohdattu totuus? Aikamedia 2021. Nid. 117 s. Maailman suurimmaksi pyhäkouluksi kutsutun Metro World Childin perustaja...
ArviotJP ja murtovaras. Ohjaaja Jani Korhonen, käsikirjoittaja Tytti Salo, tuottaja Samuel Grönholm. Black Lion Pictures 2021. Karkkipaperin rapina ja jännittynyt odotus täyttävät elokuvate...
ArviotJuhani Aitomaa: Trump-profetiat – karismaattinen valtateologia ja Donald J. Trump. Näkökulmajulkaisut 2018. Nid. 51. s. Juhani Aitomaan pieni kirjanen kolmen vuoden takaa on yhä ajank...
ArviotAnne Graham Lotz: Jeesus minussa – Pyhän Hengen kokeminen pysyvänä kumppanina. 2.painos. Kuva ja Sana 2021. Nid. 287 s. Joku kristitty ei ehkä koskaan ole kuullut nyt jo edesmenneestä maailmank...
ArviotFreidiba Boodos: Tahdotko taivaaseen. 1978/2020; Leila ja Miranda: Tu sal mo dziviba. 1988/2020; Romanos, Kuninkaan sukulaiset. 1983/2020. Prisma/Elämä ja Valo ry.
ArviotMaarit Eronen: Kutsuna kuuliaisuus. Tavallisen naisen epätavallinen elämä. Aikamedia 2021. Nid. 395 s. ”Uskoontuloani voisi verrata lämpömittarin elohopeaan. Jos nolla oli se kohta, jossa siirr...
ArviotJohn F. Walvoord, William Crockett, Zachary J. Hayes, Clark H. Pinnock: Four Views on Hell. Zondervan, 1996. Nid. 190. Four Views On Hell -kirjassa neljä raamatuntutkijaa tuo esiin vuoroll...
ArviotAvi Snyder: Juutalaiset eivät usko Jeesukseen ja muita väärinkäsityksiä. Perussanoma 2020. Nid. 152 s. New Yorkissa syntynyt, vuonna 1977 uskoon tullut messiaaninen juutalainen Avi Snyder...
ArviotPsykologian emeritusprofessori ja kirjailija Markku Ojasen uutuusteoksessa pohditaan, mitä on hyvä elämä ja onnellisuus. Tällaiset kysymyksethän ovat sinänsä vanhoja ja tuttuja jo antiik...
ArviotSuomenkielisten kristillisten julkaisujen joukossa on ollut turhan pitkään tyhjiö Isä meidän -rukousta käsittelevien kirjojen kohdalla. Teologian maisteri Markku Tossavaisen uu...