"Olemme ihmisten puolella"

Hyvä, paha media

Leader-rahoituksella saatiin laitoskeittiö, sähköinen infotaulu kadunvarteen ja rasisminvastainen kampanja. Medianäkyvyyttä tulee, kun seurakunta toteuttaa uutisoimisen arvoisia asioita, tietää Rautavaaran helluntaiseurakunnan pastori Ilkka Roininen. Kuva: Riitta Roininen.
Leader-rahoituksella saatiin laitoskeittiö, sähköinen infotaulu kadunvarteen ja rasisminvastainen kampanja. Medianäkyvyyttä tulee, kun seurakunta toteuttaa uutisoimisen arvoisia asioita, tietää Rautavaaran helluntaiseurakunnan pastori Ilkka Roininen. Kuva: Riitta Roininen.
Esillä olemisella voi torjua negatiivisia ennakkokäsityksiä.

Suomen helluntaiseurakunnissa on vaihtelevia tapoja tiedottaa. Sosiaalisen median kanavat kasvattavat suosiotaan, mutta myös lehti-ilmoituksia, tapahtumakutsuja ja juttuvinkkejä laaditaan. 

Rautavaaran helluntaiseurakunta viestii aktiivisesti monia eri kanavia käyttäen. Seurakunta tiedottaa asioistaan muun muassa paikkakunnan omassa Facebook-ryhmässä sekä uuden sähköisen infotaulun avulla, joka keväällä asennettiin seurakuntarakennuksen tuntumaan. Seurakunta tarjoaa aktiivisesti myös juttuvinkkejä ja tiedotteita paikallisiin tiedotusvälineisiin ja pitää huolta, että seurakunnassa myös tapahtuu kiinnostavia asioita. Palstatilaa ovat saaneet muun muassa leader-rahoitteiset hankkeet.

– Kannattaa miettiä, mitä uutta ja poikkeuksellista seurakunnassa tapahtuu ja mikä näkökulma tekisi asioista mielenkiintoisia lukijalle, Rautavaaran helluntaiseurakunnan pastori Ilkka Roininen sanoo.

– Uutisten esille saanti edellyttää sitä, että on uutisoitavaa. Jos ilmassa on tyytymättömyyttä siihen, että seurakunta ei ole riittävästi esillä mediassa, niin voi olla, ettei ole ollut tarpeeksi uutisoitavaa. On välttämätöntä, että hoidetaan yhteiskuntasuhteiden ohella myös mediasuhteita. 

Roininen kannustaa ottamaan rohkeasti yhteyttä toimituksiin ja tarjoamaan uutisaiheita. 

– Ei seurakuntia lähtökohtaisesti haluta pitää mitenkään pimennossa, hän toteaa.
 
– Meidän pitää vain itse olla kiinnostavia!

Roinisella on useita kehitysideoita: seurakunta voisi laatia toimintasuunnitelman liitteeksi erillisen tiedotussuunnitelman, johon olisi kirjattu, miten ja mistä asioista viestitään. Myös esimerkiksi seurakunnan vuosikertomuksesta voisi tehdä medialle suunnatun version.

– Ei pidä vähätellä seurakunnan arkea. Jos seurakunta täyttää vuosia tai jotakin tapahtumaa suunnitellaan hiki hatussa, niin siitä kannattaa tiedottaa. Sehän on osa onnistunutta tapahtumaa, Roininen toteaa. 

”Maanlaajuista medianäkyvyyttä on luvattoman vähän”

Pienessä seurakunnassa voi olla hankala löytää henkilöä, joka ottaisi vastuulleen tiedottamisen. Ilkka Roininen rohkaiseekin jakamaan vastuuta. 

– Jos seurakunnassa on vain vähän toimihenkilöitä, pastori tai maallikkovastuunkantaja yksin puurtamassa, niin kannattaa etsiä vaikka omasta lähipiiristä joku hyvä kirjoittaja. 

– Minusta on hyvä, että IK-opisto järjestää kirjoittajakoulutusta. Ihmisiä pitäisi kannustaa lähtemään sinne. 

Kirjoittajakoulun seuraava kaksipäiväinen kurssi toteutuu 2.–3. marraskuuta Helsingin IK-opistolla.  

Roininen toteaa kristillisten toimijoiden saavan kohtuullisesti palstatilaa esimerkiksi paikallislehdissä. Laajempilevikkisten julkaisujen kohdalla tilanne on toinen.

– Maanlaajuista medianäkyvyyttä kristillisillä toimijoilla on luvattoman vähän, Ilkka Roininen harmittelee. 

– Valtakunnallisessa mediassa nousevat esille yksittäiset persoonat, kuten Viktor Klimenko tai Jippu. Maakuntataso on kuitenkin kaikkein heikoimmin hoidettu sarka. 

Mitä hyötyä seurakunta saa medianäkyvyydestä?

– Sillä on väliä, millaisen mielikuvan seurakuntaan kuulumattomat saavat seurakunnasta, Roininen toteaa.

– Jos perusviestintä on positiivista, sillä näytetään, että olemme ihmisten puolella emmekä heitä vastaan. Yleisiä ennakkokäsityksiä voidaan torjua tällaisella esillä olemisella. 

Roinisen mukaan seurakunnan kannattaa myös tuoda esille, millä palveluilla se voi vastata aikansa akuutteihin ongelmiin, kuten vaikkapa yksinäisyyteen. Hän rohkaisee myös osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun.

– Seurakunta voi käyttää hyväksi ajankohtaisia jännitteitä suunnitellessaan uutisoitavia tapahtumia. Esimerkiksi Tapio Puolimatkan Kuopion-vierailua koskevassa tiedotuksessa oivallettiin mainiosti tuo kaikille näkyvä yhteiskunnallinen jännite, jota hyödynnettiin myös tapahtumailmoittelussa ja -uutisoinnissa.

Teksti: Inkeri Tuikka

- - - - -

Seurakunta sosiaalisessa mediassa

  • sisältö suunnitellaan hyvin – eri työmuodot monipuolisesti esillä
  • julkaisuja säännöllisesti sopivalla rytmillä 
  • sisältö heijastaa seurakunnan arvoja 
  • laadukkaat kuvat
  • sopivan asiallinen muttei liian virallinen ilme – ihmisiltä ihmisille


Vältä näitä some-tileillä! 

  • kaanaan kieli
  • kielioppivirheet
  • alkuinnostus ja sitten unohdus 
  • harkitsemattomat tai tunteen vallassa tehdyt julkaisut 
  • kenenkään kuvaa ei julkaista ilman lupaa 





51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja