Euroopan helluntailaiset yhteyden polulla

Maaliskuun alussa Kroatian Zagrebissa pidetyssä Euroopan Helluntaiyhteisön (PEF) vuosikonferenssissa yhteisöön liittyi neljä helluntaikirkkoa; muun muassa ensimmäinen irlantilainen jäsenyhteisö, Irlannin Church of God. Lisäksi uusia jäsenkirkkoja linkittyi PEF:iin Bulgariasta, Moldovasta ja Serbiasta.

Jäsenkirkkojen määrä on nyt 55, ja liitännäisjäseniä (associate) on kuusi. Näissä helluntailiikkeissä on jäseniä noin 3,5 miljoonaa. Paikallisseurakuntia lienee yhteensä noin parikymmentä tuhatta.

Tarvetta rakenteille

Euroopan helluntailaisten verkostoituminen alkoi organisoidusti vuonna 1966, jolloin Roomassa muodostettiin European Pentecostal Fellowship (EPF). Sen kärkihahmoja olivat englantilainen Eric Dando ja saksalainen Reinhold Ulonska. Tätä organisaatiota kuitenkin vierastettiin Pohjolassa, missä vapaiden itsenäisten seurakuntien ihanne teki vaikeaksi linkittyä mihinkään vähänkään strukturoituun rakenteeseen.

Yhteys jossakin muodossa oli kuitenkin kaikille helluntailaisille tärkeää. Se pani Ruotsin vahvan johtajan Lewi Pethruksen organisoimaan Eurooppa-konferenssin 1969 Nyhemissä. Tuosta tapahtumasta käynnistyi PEC (Pentecostal European Conference) -konferenssien ketju, joka toi Euroopan helluntaijohtajia ja -uskovia koolle joka kolmas vuosi.

Tapahtumia suunnitteli eri maiden edustajista koostunut PEC-komitea, jonka pitkäaikaisena puheenjohtajana toimi sveitsiläinen Jakob Zopfi. Linkkeinä Suomeen olivat Veikko Manninen ja Kai Antturi.

Virallinen ääni

Vähitellen EPF- ja PEC-johtajat, jotka olivat suuressa määrin samoja henkilöitä, kypsyivät ajatukseen kaikkia Euroopan helluntailaisia yhdistävästä organisaatiosta. Sen tuloksena syntyi PEF vuonna 1987 Lissabonissa EPF:n ja PEC-komitean sulautuessa yhteen. PEC-konferenssit jatkuivat nyt PEF-komitean järjestäminä. Sellainen oli ollut Helsingissä vuonna 1981 sen kootessa delegaatiot melkein jokaisesta Itä-Euroopan maasta kommunismin aikakaudella.

Uudelta pohjalta konferenssi toteutettiin vuonna 2000, jolloin evankeliointi nostettiin tapahtuman fokukseen. Lisäksi siellä tehtiin päätös rekisteröidä PEF virallisesti.

PEF saatiin rekisteröityä Belgiaan vuonna 2005. Samana vuonna se sai toimiston ja päätoimisen toiminnanjohtajan Brysseliin. Juridinen asema on auttanut sitä olemaan virallisena äänenä helluntailaisille. Tästä käy esimerkkinä taannoinen tapaus, jossa helluntailaisten kirkko poltettiin Moldovassa. Asiaa ei suostuttu tutkimaan kunnolla. PEF:n kirje maan johtajille sai kuitenkin tilanteen muuttumaan välittömästi, ja tapaus tutkittiin asiaankuuluvalla tavalla.

Suomalaiset aktiivisia

Kaksi vuotta sitten PEF hyväksyi vuosikonferenssissaan yhteisen strategian. Siinä painottuu helluntaikokemuksen ja Pyhän Hengen toiminnan uudelleen löytämisen merkitys sekä Euroopan saavuttamisen ja seurakuntien lähetysasenteen tarpeellisuus. Sukupolvien välisen yhteyden rakentaminen ja vahvistaminen on keskeisessä asemassa. Tavoitteena on uusien seurakuntien perustaminen, mikä olikin teemana tämän vuoden vuosikonferenssissa.

PEF:ssä Suomea edusti aluksi Kai Antturi. Arto Hämäläinen toimi PEF:n sihteerinä vuosina 1995–2010 ja puheenjohtajana 2013–2016. PEF:n sihteerinä vuodesta 2013 alkaen on ollut Suomen Helluntaikirkon toiminnanjohtaja Esko Matikainen.

PEF:n jaostoista suurin on lähetystä edustava Pentecostal European Mission (PEM). Jäseninä on kolmisenkymmentä lähetystä tai kirkkokunnan lähetysjaostoa. Myös PEM:n luottamustehtävissä suomalaisten rooli on ollut merkittävä.


Arto Hämäläinen

Kirjoittaja on Fida Internationalin emeritustoiminnanjohtaja ja toimii luottamustehtävissä useissa kansainvälisissä helluntaijärjestöissä.

Raamatun äärellä
24/2018'

Raamatun äärelläMichael L. Brown, Craig S. Keener
Jeesuksen paluuta käsittelevissä raamatunkohdissa ei niinkään puhuta siitä, että saisimme helpotusta tässä ma...
Raamatun äärelläGreg Laurie
Raul Ries oli vasta poikanen paetessaan Meksikosta Yhdysvaltoihin. Hän ei paennut niinkään maansa köyhtyneitä oloja kuin omia kotiolosuhteitaan – alk...
MuutNiille, jotka ovat juoneet pelastuksen lähteestä, kuuluu myös Jeesuksen lupaus tulla itse osaksi lähteestä. Nämä kaksi lupausta yhdessä muodostavat rikkaan ja onnellisen elämän mahdollisuuden.
UutisetMitä sinä etsit tänä jouluna? Viisaat etsivät tänäkin päivänä Kristusta.
Raamatun äärelläPääsiäisen ymmärtäminen vahvistaa hengellistä perustustamme. Kun elämän myrskyt kohtaavat meitä, emme horju. Tähän juhlaan kätkeytyy vapautuksemme synnistä, kuolemasta ja kaikesta kirouksesta.
...
Raamatun äärelläKlassisen helluntailaisuuden piirissä on kirjoitettu varsin vähän luodun ihmisen turmeltumattomasta alkutilasta.
Raamatun äärelläAlussa Jumala loi taivaan ja maan.
Raamatun äärelläJokainen kristitty joutuu ottamaan kantaa Raamattuun ja sen ilmoitukseen.
Raamatun äärelläYmmärrys Pyhän Hengen persoonasta ja toiminnasta uudestisyntyneessä ihmisessä muodostavat ehkä tunnetuimman ja keskeisimmän helluntaiteologisen korostuksen.
Raamatun äärelläKoetella vaiko kiusata, siinä pulma. Jeesuksen opettama rukous päästää pahasta muttei helpolla.
Raamatun äärelläJeesus opetti kutsumaan Jumalaa rukouksessa Isäksi. Sitten ihmisen ja Jumalan väliin tuli etäisyys.
MuutRaamattuprofessorin uravalintaan vaikutti kisa ateistien kanssa.

Lukion ensimmäisenä vuonna nuortenporukkamme sai selville, että eräällä marxilaisella ateistilla oli tapana lukea joka syksy Raa...
UutisetOletko uudestisyntynyt?” on suorasukainen gallupkysymys. Siinä piilee kuitenkin ongelmia.
Raamatun äärelläHaluatko kuulla Jumalan puhuvan? Pidä kiinni Kirjoituksista.
Ajallemme on luonteenomaista skeptisismi, individualismi ja lähes täydellinen tietämättömyys pyhistä Kirjoituksista. Nämä asiat kolkutta...
Raamatun äärelläEnsimmäinen käsky muistuttaa meitä siitä, ettei taivaallinen Isämme ei ole mitä tahansa me toivomme hänen olevan.
Raamatun äärelläJeesuksen seuraajina meidän on nöyrästi myönnettävä, että Pyhä Henki puhaltaa myös oman oikeaoppisen joukkomme ulkopuolella.
Raamatun äärelläJeesus ei kutsunut harvoja kokouslavoille tai Afrikkaan vaan kaikkia seuraansa tekemään opetuslapsia.
Raamatun äärelläKirkkohistoriallinen aineisto osoittaa lapsikasteen myöhäisyyden.
Raamatun äärelläMiksi kirkoilla on niin monenlaisia näkemyksiä kasteesta?
Raamatun äärelläRaamatullinen ymmärrys Jumalan huoneenhaltijan tehtävästä avaa yksilölle näköalan elämän vastuullisuuteen.
ArtikkelitJumalan valtakunta on syntisiä, ulkopuolisia ja eri tavoin köyhiä ihmisiä varten.
Evankeliumin kertomuksessa tuhlaajapojasta Jeesus opettaa jotakin olennaista Jumalan luonteesta ja suhtautumisesta...
PuheenaiheJotkut kristityt ovat kertoneet boikotoivansa yrityksiä, jotka tukevat seksuaalivähemmistöjen Pride-kulkueita. Alkuseurakunnan aikana kristityt asioivat pakanatemppeleiden kanssa yhteistyötä tekevissä...
Raamatun äärelläKun Hengen täyteyttä etsiessä asettaa Jeesuksen ainoaksi keskipisteeksi, tähtää hänestä todistamiseen ja maailmanlaajaan lähetystyöhön, on turvallisilla vesillä.
Raamatun äärelläVanhassa testamentissa kerrotaan, kuinka poika­joukko pilkkaa profeetta Elisaa kaljupääksi. Elisa kiroaa pojat, ja nämä saa­vat jumalallisen rangaistuksen joutuen karhun raatelemaksi (2. Kun...
Raamatun äärelläEvankelista Luukas kertoo Jee­suksen ristillä käymästä keskus­telusta kahden rikollisen kanssa ja kuinka toinen heistä katuu syntejään ja moittii toveriaan tämän epäuskosta (23:39–43). Matt...
Raamatun äärelläJumalan sana on elävän uskon ja kristillisyyden kes­tävä perusta.

Kristittyinä mei­dän on tärkeä tietää, mihin us­komme. Aivan yhtä tärkeää on myös ymmärtää, minkä per...
Raamatun äärelläPaavali opetti kirjeissään uskon ja opin perusasioita mutta antoi myös ohjeita ihmissuhteisiin, koska tiesi, että seurakunta ei ole täydellisten joukko.
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan