Viini on raamatullinen juoma
Minua on häirinnyt herätysliikkeemme alkoholikeskustelun syyllistävä sävy: ”Alkoholi ei kuulu uskovaiselle.” Eikö tosiaan?
Jeesuksen ensimmäinen ihmeteko oli muuttaa vesi viiniksi. Ja vielä erittäin hyvälaatuiseksi viiniksi, jolloin häävieraat jopa ihmettelivät sen makua.
Sanaa viini käytetään
monissa vertauksissa läpi Raamatun. Se kuuluu erittäin olennaisena osana
välimerelliseen kulttuuriin, kuului jo ennen Jeesuksen syntymää.
Olen
naimisissa puoliksi espanjalaisen miehen kanssa. Appiukkoni on
espanjalainen kokki. Viininjuonti kuuluu arkeemme ja juhlaamme. Ostamme
Alkosta laatuviiniä, kun haluamme tarjota ystävillemme parasta.
Olen
asunut Italiassa kahteen otteeseen elämäni aikana. Siellä olen nähnyt,
kuinka vanhoilliset helluntailaiset Roomassa nauttivat kokouksen jälkeen
viiniä ja pastorit juovat lounaalla olutta, eikä kukaan humallu. Olen
myös toiminut muusikkona Jerusalemissa ICEJ:n kansainvälisillä
lehtimajanjuhlilla, jossa kristityt eivät suinkaan ole absolutisteja.
Johdan
ylistyskuoroa seurakunnassa, ja saatan saman päivän aikana nauttia
lasin viiniä. En näe tässä minkäänlaista ristiriitaa. Viini on ollut osa
perheemme ruokakulttuuria niin kauan kuin muistan, eikä perheessäni ole
ollut alkoholin kanssa ongelmia.
Asettaessaan ehtoollisen Jeesus
itse kertoo punaviinin symboloivan hänen pyhää vertansa. Minua
ihmetyttää, miksi me olemme vaihtaneet tämän jalon, jopa pyhän ja
raamatullisen juoman muovipullossa seisovaan marjamehuun.
Muutaman
mahdollisen toipuvan alkoholistin läsnäolo kokouksissa ei saisi sanella
koko seurakunnan linjaa viinin juontiin ja sen tarjoamiseen
ehtoollisella. Suomi ja helluntaikansa tarvitsevat ennen kaikkea terveen
esimerkin alkoholinkäytöstä.
Haastan erityisesti seurakuntien
vanhimpia ja pastoreita avoimuuteen ja rehellisyyteen. Alkon hyllyjen
väliin piiloutuminen ei vie asioita oikealla tavalla eteenpäin.
Aino-Maija Riutamaa de MataNurmijärvi
Minun pivni
51���52/2019