Eitan Bar: Messias ja rabbien opetukset – miksi juutalaisuus ei hyväksy Jeesusta Messiaana? Avainmedia 2021. Nid. 304 s.
Tohtori Eitan Bar on apologeetta, joka on syntynyt Israelissa. Hän paneutuu teoksessaan huolella kysymykseen ”miksi juutalaiset eivät hyväksy Jeesusta Messiaakseen?”. Rabbien pääväite on se, ettei Jeesus ole oikea juutalaisten odottama Messias. Kun nyt rivikansalaisille on alkanut selvitä totuus Jeesuksesta, ääriuskonnolliset tahot ovat hermostuneet jopa oikeustoimiin saakka.
Barin kirja tuo esille kehityskulun nykyisen judaismin takana. Rabbit ovat pitkälti onnistuneet pimittämään juutalaisilta totuuden Jeesus Messiaasta. Itse asiassa Israelissa Uutta testamenttia ei tunneta lainkaan ja monelle se on edelleen kielletty kirja.
Bar alustaa kirjansa messiaanisilla Raamatun profetioilla, kuten psalmilla 22 ja Jesajan kirjan 53. luvun käsittelyllä. Jesajan profetiaa ”kärsivästä Herran palvelijasta” eivät aikamme rabbit halua käsitellä ollenkaan julkisesti. Asia oli toisin vielä ennen keskiaikaa, ja muutos tapahtui espanjalaisen kuuluisan rabbin Rashin aikana. Rashi ja muutamat muut rabbit keksivät, että kärsivä Herran palvelija onkin Israelin kansa eli juutalaiset. Rabbit Naftali ben Asher sekä Moshe Alshikh kyllä vastustivat tätä uutta tulkintaa, ja myös arvovaltainen rabbi Maimonides julisti, että Rashi on täydellisesti väärässä.
Kirjassa todistetaan, että koko Raamattu on Jumalan sanaa, jossa liittojen kautta siirrytään Uuden liiton täyttymykseen, ja että Jeesus on odotettu Messias. Jeremian kirjan luvussa 31 esitellään Uusi liitto, jota Jumala tarjoaa ensimmäisenä juutalaiselle kansalle.
Herra ei siis hylännyt valitsemaansa kansaa, päinvastoin. Uusi armoliitto tarvittiin, sillä Jumala oli luonteensa mukaisesti uskollinen, vaikka juutalainen kansa epäonnistui täysin Siinain liiton noudattamisessa.
Yksi vahvimpia rabbien väitteitä on se, että kristityt uskovat kolmeen Jumalaan. Väittämä on edelleen yleinen Israelissa, ja sitä perustellaan juutalaisten uskontunnustuksella: ”Kuule Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi” (5. Moos. 6:4). Miten tämän jakeen ja kolmiyhteisyyden ristiriita on selitettävissä? Tohtori Bar käsittelee aihetta käyttäen heprean kielen syvällistä ilmaisua JHWH(Jahve), jonka Jumala ilmoitti nimekseen Kolmannessa Mooseksen kirjassa (jakeissa 13–14). Bar kuvailee, että ”siinä on ikiaikainen, joka ilmenee kolmena päänä”. Ikiaikainen Pyhä Yksi on kuvattu tässä kolmena.
Yllättävän paljastuksen asiasta tekee Zohar, joka on kabbalistisen juutalaisuuden yksi pääteos. Siinä todetaan muun muassa: ”Herra on yksi, tarkoittaa todellisuudessa kolmea.” Zohar puhuu Jumalasta kolmena henkenä, kolmena päänä ja kolmena nimenä. Lisäksi kirja paljastaa, että ”Herra on Yksi” -lause pitää sisällään ”kolmen salaisuuden”, joka tuo julki kolme persoonaa.
Barin kirjan yksi keskeisimpiä aiheita on sovitus ja veren merkitys. Nykyään juutalaisuudessa yleensä kierretään kysymys verestä ja sovituksesta. Espanjalaisrabbi Rashi oli monessa kohdin kaukana totuudesta, mutta tässä kohdin hän toteaa oikein: ”Ei ole mitään sovitusta ilman verta.” Tosiasia on, että Jeesus vuodatti verensä Golgatalla meidän puolestamme ja että tämä uhri on yhä voimassa.
Eitan Barin teos käsittelee uskon ydinasioita ja avaa Raamatun kokonaisvaltaista pelastuskäsitettä.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...