Uskovien väärinkäytökset on hoidettava loppuun asti

Järviradion hengellisessä illassa tammikuussa helluntaiseurakuntien edustajien aiheena oli anteeksiantamus. Ohjelmantekijät lukivat Raamattua, alustivat aiheesta ja keskustelivat siitä studioon soittaneiden ihmisten kanssa.

Ilta oli rakentava. Useat ovat maininneet siitä myönteistä jälkeenpäin.

Ohjelman pohjaksi luettiin Raamatusta, että jos veljesi rikkoo sinua vastaan, mene nuhtelemaan häntä kahden kesken, ja ellei hän sinua kuule, ota todistajia mukaasi (Matt.18:15–16). Juontajat esittelivät asian tähän asti aivan kuin se olisi ollut kuulijoille täysin uutta, ja niin varmasti joillekin olikin.

Jäin kuitenkin radionkuuntelijana ihmettelemään sitä, ettei kyseistä raamatunkohtaa luettu ja käsitelty kokonaisuutena loppuun asti. Kysehän on Sanasta, eikä esimerkiksi helluntaiseurakuntien yleisestä käytännöstä.

Raamattu nimittäin jatkaa, että ellei veljesi sinua todistajista huolimatta kuule, ilmoita asia seurakunnalle. Ja ellei hän kuule seurakuntaakaan, olkoon hän sinulle sen jälkeen kuin publikaani tai pakana (jae 17).

Raamattu vie asian loppuun saakka. Salailu ja ”villaisella peittäminen” eli käsittelemättä jättäminen eivät ole sen opettamia toimintatapoja.

Viimeinen päättävä elin on Raamatun mukaan seurakunta, jonka pitää tietenkin pysyä kannanotoissaan Sanan pohjalla. Toisin sanoen seurakunnan tulee tietää umpisolmuun menneet pattitilanteet kaikkien osapuolten kannalta, sen sijaan että niistä vain juoruillaan ja puhutaan selän takana.

Raamatun opetus on uskovien parhaaksi ja suojelemiseksi. Sydämensä kovaksi paaduttanut uskova on johdatettava parannuksen tekoon. Ja ellei henkilön omatunto näistä kehotuksista huolimatta ala toimia, tällainen henkilö ei voi toimia seurakunnan elimissä.

Paavali ohjeistaa menetelmät, jolla väärinkäytökset tulee uskovien keskellä hoitaa myös tekijöiden osalta. Käytännössä asioissa kuitenkin oikaistaan usein niin, että väärinteon kohteeksi joutunutta kovistellaan tylysti anteeksiantamuksen suhteen, mutta väärintekijät jätetään puhuttelematta. Väärän teon kohteeksi joutuneelle taas saatetaan sanoa, että sinun tulee vain antaa anteeksi.

Myös näitä surullisia tapauksia tuli ilmi kyseisessä radioillassa.

Raamattu ei suojaa vilpillistä vastuunkantajaa. Tilanne muuttuu vasta sitten, kun väärinkäytösten tekijä tai suosija tekee parannuksen tai hänen vaikutuksensa yhteisössä lakkaa. Kokosydäminen anteeksiantamus vapauttaa myös tekojen kohteeksi joutuneen katkeruudesta.


Anne Rajakangas
Halsua


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja