Tukea Urvaksen näkemyksille

Sanna Urvaksen johtopäätökset Uudesta testamentista löytyvästä seurakuntahierarkiasta ilahduttivat kovasti. Naisena hän asettui selkeästi puoltamaan Suomen helluntailiikkeessä vallalla olevaa käsitystä naisen asemasta ja johtajuudesta (RV 12 ja 18). Kiitokset hänelle rohkeudesta ja Sanassa pysymisestä!

Tietenkin uutta tulkintaa edustavien parissa nousi vastustus. Paavali ei joissakin asioissa ole enää muodissa kaikkien teologien piirissä. Paavali kirjoitti: ”Tahdon teidän kaikkien tietävän, että Kristus on jokaisen miehen pää, mies on vaimon pää ja Jumala on Kristuksen pää” (1. Kor. 11:3). Näitä kolmea hierarkkista kohtaa vastaan on hyökätty ja hyökätään jatkuvasti. Jos Kristus on miehen pää, yhtä varmaa pitäisi olla, että mies on vaimon pää ja Jumala on Kristuksen pää.

Kuudesta yhdeksään laajentunut allekirjoittajajoukko on kiistänyt Urvaksen näkemykset (RV 16 ja 19). Heidän mukaansa Urvas on ohittanut raamatullisten perustelujen merkityksen. Noita perusteluja ei tietenkään ole kirjoitettu Raamattuun, vaan ne löytyvät myöhempien teologien kirjoituksista.

Tukeakseni Urvaksen Sanasta nousevia perusteluja kommentoin niiden kiistäjien joitakin näkökantoja.

Väitetään, että Paavalin mainitsema Junia oli nainen ja apostoli (Room. 16:7). Kuitenkin Raamatun vuoden 1992 käännös ja Raamattu kansalle viittaavat toisenlaiseen lukutapaan. Ne kääntävät nimen muodossa Junias, joka on miehen nimi. Kreikkalainen alkuteksti käyttää myös tätä maskuliinista muotoa, näin myös monet muut raamatunkäännökset. Lisäksi Junias oli Paavalin vankitoveri. Tuskin Paavali oli samassa vankilassa naisen kanssa.

Juniaksen apostolina oleminen jää myös kyseenalaiseksi, koska ilmaisu ”arvossa pidetty apostolien joukossa” voidaan tulkita niin, että apostolit arvostivat häntä suuresti. Voihan kokonainen ryhmä arvostaa ryhmän ulkopuolella olevaa henkilöä. Juniaksen käyttäminen perusteeksi puolustamaan naista vanhimmiston jäsenyyteen on selvää eisegeesiä.

Vanhimmiston maskuliinisuutta tukevat monet asiat. Jumala on Isä, Jeesus on Poika ja Pyhästä Hengestä käytetään alkukielessä maskuliinisia muotoja. Maailmankaikkeutta johtaa maskuliininen Kolminaisuus. Enkelit ovat miehiä. Luomisjärjestyksessä mies asetettiin johtavaan asemaan (1. Moos. 3:16; 1. Kor. 11:7–10).

Vanhassa testamentissa naiset esiintyivät profeettoina ja tuomareina, mutta vanhimmat olivat aina miehiä. Mies on perheen pää.

Jeesus valitsi apostoleiksi vain miehiä. Paavali liikkui ehkä kymmenien erilaisten kulttuurien parissa. Kaikkialla hän asetti tai neuvoi asettamaan vanhimmiksi vain miehiä.

Uuden testamentin mukaan naiset voivat toimia seurakunnassa armoituksensa mukaan kaikilla muilla alueilla, paitsi seurakuntaa johtavan vanhimmiston jäsenenä. Näin seurakunta ei ole poikkeus siihen järjestykseen, joka säädettiin toimimaan luomakunnassa, Vanhan liiton seurakunnassa, Uuden testamentin eri kansojen seurakunnissa ja perheessä.

Olemme suuresti kiitollisia naisten valtavasta panoksesta seurakuntaelämässä. Naiset voivat rukoilla, profetoida, evankelioida, julistaa, opettaa, kouluttaa, palvella ja johtaa eri toimintamuotoja vanhimmiston alaisuudessa. Seurakunta ja vanhimmisto edellyttävät luottamusta kaikilta toimijoilta.

Urvaksen näkemysten kiistäjille näyttää olevan epäselvää myös pastorin ja vanhimman ero. Pastorin toimenkuva eroaa vanhimman toimenkuvasta. Eiväthän kaikki vanhimmat ole pastoreita.

Pastorin rooli on sielunhoitajana ja Sanan julistajana toimiminen. Se suuntautuu eri muodoissaan suoraan seurakuntalaisiin. Siinä naiset ovat toimineet ja voivat edelleen toimia. Vanhimmiston tehtävä on hallinnollista ja kaikkia seurakunnan toimialoja koskevaa. Se sisältää yhdessä tehtyjä linjauksia ja ongelmien ratkaisuja, joita voidaan käsitellä seurakunnassa tarvittavassa laajuudessa.

Raamatun tasa-arvo ei ole samojen tehtävien vaatimista jokaiselle. Onhan ruumiissakin erilaisia jäseniä, näkyviä, näkymättömiä, heikkoja ja voimakkaita.

Näin on myös seurakunnassa. Siellä toimivat yhteys ja sopusointu jäsenten erilaisuudessa. Ja kaikkia jäseniä tarvitaan.


Olavi Kokkonen
Lahti


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja