Tehdään nimi tunnetuksi!

Ristin Voiton mielipidepalstalla monet ovat tulkinneet asiantuntevasti Raamatun tekstejä etsittäessä Jumalalle nimeä.

Jo 400 vuotta ennen Kristusta kreikkalainen Parmenides, joka ei tiennyt mitään kristinuskosta, tuli ajattelussaan siihen johtopäätökseen, että vastoin harhaisia havaintojamme todellisuus on yksi, jakamaton ja muuttumaton. Kreikkalaisten opeista tietoisena Paavali julisti heille Ateenan Areiopagilla Jumalaa, jossa ”me elämme, liikumme ja olemme” (Ap.t. 17:28).

Tuohon aikaan Aleksandriassa juutalainen tutkija Filon yritti hahmottaa Mooseksen ja kreikkalaisen ajattelun valossa luomatonta yhtä. Myöhemmin 200-luvulla Roomassa filosofi Plotinos, jota ei pidetä kristittynä, opetti, että on olemassa yksi, hyvä, josta kaikki on lähtöisin ja johon kaikki palaa. Yksi ei ole nimi vaan kuvaa erisnimeä tarvitsematonta.

Uskon, että sama Kaikkivaltias, jota ajattelijat vaivoin hapuilevat, ilmoitti itsensä eli tahtonsa Moosekselle. Mooseskin halusi tietää hänen nimensä. ”Jumala vastasi Moosekselle: ’Minä olen se, joka olen.’ Hän sanoi vielä: ’Sano israelilaisille: Minä olen lähetti minut teidän luoksenne’” (2. Moos. 3:14). Mooses esitteli Jumalaa israelilaisille myös näin: ”Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi” (5. Moos. 6:4).

Jumala on kuitenkin ilmoituksessaan Raamatussa ja lihaan tulleena Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa ilmoittanut meille yhden nimen, ja ”ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman” (Ap.t. 4:12).

Voimme tehdä Jumalan nimeä tunnetuksi seuraamalla häntä. Sanoihan Jeesus Isälle: ”Minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi” (Joh. 17:26).


Reijo Siipola
Kalajoki


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja