Superkristityille armo on vierasta

Joudumme jatkuvasti tilanteisiin, joissa maailman mielipide pyrkii sanelemaan seurakunnan opetuksen. Kaikki me Jeesukseen Kristukseen uskovat olemme kuitenkin tulleet ulos maailmasta ja päässeet sisälle seurakunnan yhteyteen, jossa ei enää ole ratkaisevaa meidän oma mielipiteemme vaan Jumalan sana. Siksi meillä on paljon uuden oppimista sekä myös vanhasta pois oppimista. Toisin sanoen meidän on opittava kuuntelemaan Jumalaa opetuslapsen tavoin.

Kaikki, mitä me Jumalasta ja hänen tahdostaan tarvitsemme tietää, on ilmoitettu Raamatussa. Jumala ei kuitenkaan tyydytä meidän inhimillistä uteliaisuuttamme paljastamalla ihan kaikkea, sillä hän haluaa johtaa meitä elämään uskossa ja armossa.

Armo riitti myös apostoli Paavalille, jolle Herra sanoi: ”Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa.” Tämän päivän superkristityille tällainen armo on aivan vierasta. Siksi on valvottava, etteivät laki ja evankeliumi mene sekasin eikä niitä käytetä väärin. Syvimmässä mielessä raamatullinen pelastus on sitä, että olemme päässeet lain alta armon alle. Silloin elämme evankeliumista ja evankeliumille.

Evankeliumi konkretisoituu Jeesuksen Kristuksen persoonassa, sovitustyössä ja  ylösnousemuksessa. Siksi emme rohkene puhua mistään muusta kuin siitä, mitä Kristus on, saattaaksemme ihmiset kuuliaisiksi evankeliumille.

Usein puhutaan enemmän armon vaikutuksista kuin itse armosta. Silloin unohdetaan, että uskova palvelee Jeesusta silloinkin, kun hänen elämänsä ja olosuhteensa eivät ole hyvin. Jumala toimii kuitenkin juuri silloin, kun emme luota itseemme vaan Herraan Jeesukseen.

Seurakunnat pysyvät elävinä, kun uskon kohde on selvä emmekä vesitä Jumalan sanaa maailman hengellä.


Kalevi Heikkinen
Puolanka


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja