Sana on Sanaa, selitykset selityksiä
Raamatun tulkinnan perusperiaatteita
on, ettei siellä vain kerran
esiintyvästä asiasta voi tehdä
oppia. Juniaksen/Junian tapauksessa
on vähintäänkin kiistanalaista,
oliko hän nainen. Entä
oliko hän apostoli? Ei ainakaan
eturiviin kuuluva, koska hänet
mainitaan vain kerran Raamatussa.
Apostoleiksi mainitut Barnabas,
Silas ja Timoteus esiintyvät
näkyvästi Sanassa. Juniaksen/
Junian varaan ei voi tehdä oppia
naisjohtajuudesta seurakunnissa.
Entä Foibe? On ihan eri asia
johtaa jonkin osa-alueen työtä
seurakunnassa paimenen ja vanhinten
alaisuudessa kuin johtaa
koko seurakuntaa, joka on paimenen
ja vanhinten tehtävä. Heistähän
on kahteen kertaan säädös
”mies”. Kun se esiintyy ilman Sanassa
olevaa poikkeusta, sillä on
opillista merkitystä.
Naisen alamaisuus miehelle
perheessä ja miesjohtajuus seurakunnassa
eivät ole syntiinlankeemuksen
myötä tullut kirous, jonka
Jeesuksen sovitustyö olisi poistanut.
Jos niin opetetaan, saatetaan
pääapostolit Pietari ja Paavali tosi
outoon valoon: eivätkö Raamatun
kirjoittajat olleet selvillä perusasioista,
syntiinlankeemuksen ja sovituksen lopullisista ulottuvuuksista?
Vasta 1900–2000-lukujen
teologitko ovat oivaltaneet sovituksen
koko sisällön? On varomatonta
edes ajatella niin.
”Tälle kalliolle minä rakennan
seurakuntani”, sanoi Jeesus Pietarille.
”Koko Raamattu on syntynyt
Jumalan Hengen vaikutuksesta”
(2. Tim. 3:16). ”Pyhän Hengen
johtamina ihmiset ovat puhuneet
sen, minkä saivat Jumalalta”, sanoo
Pietari profeetallisesta Sanasta
(2. Piet. 1:21). Apostolien opetus
perhe- ja seurakuntajärjestyksestä
on Jumalan sanaa, ei vain heidän
”aikahistoriallisia” mielipiteitään.
Paavalin perusteluna näille hierarkioille
on luomisjärjestys. 1.
Moos. 1:26–28 antaa maan hallinnan
miehelle ja naiselle yhdessä,
koska he olivat perusyksikkö, perhe.
Miten Jumala oli ajatellut sen
käytännössä toteutuvan, paljastunee
syntiinlankeemuksen seurauksena tulleista ”sanktioista”.
Eevalla ne keskittyvät raskauden
vaivoihin, kivulla synnyttämiseen
ja sen toteamiseen, että mies on
häntä vallitseva – siis perhepiiriin.
Adamille taas sanottiin: ”Kirottu
olkoon maa sinun tähtesi.” Hänelle tulivat ohdakkeet ja vaivannäkö
perheen elättämiseksi. Maa
oli annettu laajemmin Adamin
toimintakentäksi.
Hierarkioiden perusteluna on
luomisjärjestyksen ohella siis syntiinlankeamisen
järjestys, mutta
ei yksin se. Ei Poika tullut korjailemaan
ja muuttamaan Isän tekoja
ikään kuin niissä edes luomisjärjestyksen
suhteen olisi ollut
mitään paranneltavaa, vaan tekemään
tyhjäksi Paholaisen teot.
Pietari sanoo, että Paavalin kirjeet
ovat Vanhan testamentin kirjoituksiin
verrattavaa Jumalan
Sanaa (2. Piet. 3:15–16). Monille
meistä ne yhä ovat juuri sitä, eivätkä
vain apostolin aikahistoriaan
sidottuja mietelmiä – ”siis
jonkin sellaisen, joka ei ole tehnyt
taivasta ja maata”, sanoi jo
Luther Raamatun kirjoittajista.
Toivomme nuorille teologeille Sanan
selvien ilmoitusten kunnioittamista
ja pitämistä todellisena
opin ja uskonelämän mittakeppinä
eli kaanonina.
Arto Pöllänen
Raamatunopettaja
Kangasala
John Remes
Pastori
Nummelan Kotikirkko
Vieraskyn
51���52/2019