Mikä on totuus?

Jo Pontius Pilatus kysyi otsikon tavoin. Kysymys on ajankohtainen, koska elämme niin sanottua totuuden jälkeistä aikaa. Tällä tarkoitetaan kulttuuria, jossa vedotaan tunteisiin ja omaa ajatusta pidetään tärkeämpänä kuin argumentein todistettua paikkansapitävyyttä. Lisäksi suoranaisia valheita saatetaan esittää totuutena.

 

 

      "Keskustelumme ovat politisoituneet entisestään."

 

Miten ajan henki on siirtynyt kristittyjen keskuuteen? Siihen lienee montakin syytä. Varmasti korona-aika on tuonut mukanaan epävarmuutta ja pelkoa. Olemme eläneet eristäytyneinä, ilman läheisiä ihmis- ja seurakuntayhteyksiä, mutta kuitenkin informaatiotulvan keskellä. Nämä tekijät ovat antaneet aivan uusia mahdollisuuksia disinformaation levittämiseen. Mikä olisikaan otollisempi kohderyhmä kuin helluntai-karismaatikot? 

 

Ehkä ikävin ilmiön seuraus on, että se repii ihmissuhteita ja jakaa meidät vastakkaisiin leireihin. Uskovienkin keskellä esiintyy kovaa kielenkäyttöä ja jopa suoranaista vihamielisyyttä. 

Esimerkiksi koronarokotteen ottaminen on asia, jonka jokaisen tulisi saada päättää itse, ja päätöstä tulisi sivullisten kunnioittaa. Perusteluksi täytyisi riittää se, että terveys on henkilökohtainen asia, josta vastaa viime kädessä jokainen itse. 

On hyvä muistuttaa, että täällä Unkarissa oli tämän vuoden keväällä Euroopan vaikein koronatilanne. Nyt maa on avautunut normaalielämään ja rajoitukset ovat poistumassa kokonaan. 

 

Huolta aiheuttava ilmiö hengellisissä piireissä on myös se, että keskustelumme ovat politisoituneet entisestään. Olen asunut lähettinä kahdessa eri maassa, joihin usein suhtaudutaan hyvin vahvoin kannanotoin – myönteisin tai kielteisin. Nämä maat ovat Israel ja nykyinen Unkari. 

Unkarissa on reilun puolen vuoden kuluttua tärkeät parlamenttivaalit. Niissä voi vaihtua valta, mikäli nykyinen oppositio onnistuu kokoamaan voimansa. Vaikka valta vaihtuisikin, se ei todennäköisesti vaikuta mitenkään työhömme. Jumala on asettanut meidät palvelemaan vain juutalaista kansaa. Meidät kaikki on kutsuttu rukoilemaan esivallan puolesta. 

 

Yksi ajan ilmiö on teologisen ajattelun muuttuminen olosuhteiden ja erilaisten lähteiden mukaan. Ilmiö korostuu, kun aiheena on Israel tai juutalaiset. On toisaalta oikein, että teologiaamme päivitetään, mutta silloin lähteiden tulee olla luotettavia eikä päivitys saa tapahtua totuuden kustannuksella. 

Raamatun tekstejä lukiessa joutuu usein kysymään, mikä on totuus. Vaikka kovasti halutaan, ettei korvausteologiasta enää puhuttaisi, tosiasiallisesti teologiaa löytyy valitettavasti myös kotimaastamme Suomesta. Korvausteologian kansanomainen määritelmä on se, että totuuden tilalle on tullut epätotuus. 

Syyskuun puolivälissä Budapestissä oli katolisen kirkon kansainvälinen eukaristiakonferenssi, joka oli suuri kansanjuhla. Tapahtumaa isännöi paavi Franciscus. Esillä oli mainos Paavin tulosta: ”Meet Jesus in Budapest”, kohtaa Jeesus Budapestissä. 

Totuus on Ihmisen ja Jumalan poika. Jeesus on totuus (Joh. 14:6). 

 

Harri Kröger 

 

Kirjoittaja on Fidan Israel- ja juutalaistyön asiantuntija, joka asuu Budapestissä. 

 

 




40/201

Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan