Miesten hengellinen johtajuus on itsestäänselvyys

Peter Mata kirjoitti kauniisti, että naisen asemasta eri mieltä olevat pyrkivät molemmat totuuteen (RV 11). Heti perään hän kuitenkin väittää, että tulkitsijatahojen toinen ryhmä ajaa sokeasti oman sukupuolensa (miehen) etua.
 
Seuraavaksi Mata perustaa raamatuntulkintansa oman identiteettinsä vahvistumiseen ja suhteellisuudentajunsa vaalimiseen. Vaikka hän mainitsee kokonaisuuden ymmärtämisen merkityksen, hän unohtaa sen kirjoituksensa seuraavissa kappaleissa.

Jeesus ei tullut muuttamaan maailmaa vaan tekemään Isän tahdon viimeistä piirtoa myöten. Kaikki, mitä Jeesus maan päällä teki, vahvistaa Sanan, jonka Jumala antoi meille Raamatussa.

Jeesus itse on Sana, jonka Jumala meille lähetti. Sana toteuttaa omia periaatteitaan, ja Jumalan sanaa voidaankin tulkita vain Jumalan sanalla. Tulkinnan tarkoituksena tulee olla Jumalan tahdon ymmärtäminen. Matt. 18:16 mukaan ”jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla”.

Raamatusta, Jeesuksen teoista tai hänen puheistaan ei löydy yhtään kiistatonta kohtaa, joka osoittaisi naisen hengellisen johtajuuden Jumalan tahdoksi. Jo Raamatun alkulehdiltä voimme lukea Jumalan tahdon koskien miehen ja naisen välistä suhdetta, ja kaikki Raamatusta luettava vahvistaa sitä.

Papille annettiin ohje ottaa vaimokseen neitsyt (3. Moos. 21:13). Kuulostaa hyvin samalta kuin 1. Tim. 2:3. Kumpikaan Raamatun kohta ei korosta miehen asemaa hengellisenä johtajana vaan pitää sitä itsestäänselvyytenä.

Jo Vanhan testamentin aikana oli naisia tuomareina ja profeettoina mutta ei pappeina. Miksi Jeesus ei olisi voinut ottaa seuraajikseen naisia? Hän ei kuitenkaan valinnut yhtään naista apostoliksi. Se on linjassa kaiken Raamattuun kirjoitetun kanssa ja esimerkki, jonka Jeesus meille antoi.

Jumalan sanan elävyys ei tule muuttumisesta, vaan siitä, että se kertoo meille tänäkin päivänä mikä on elävän Jumalan tahto, mikä on oikein ja mikä väärin. Sana on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija (Hepr. 4:12).


Kari Hokkanen
Raasepori


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja