Kristuksessa on miehiä ja naisia

Kauan hoettua sanontaa ”Kristuksessa ei ole miestä eikä naista” ei ole Raamatussa, vaan teksti kuuluu: ”Tässä ei ole –– miestä eikä naista” (Gal. 3:28).

Siis missä? Edellä teksti käsittelee uskonvanhurskauden periaatetta ja kastetta. Niissä ei ole miestä eikä naista.

On lähes surkuhupaisaa, että yhdestä väärin luetusta jakeesta on tehty niin pyhä totuus, että sillä yritetään kumota Paavalin myöhempien kirjeiden opetuksia. Oikein luettuna Gal. 3:23–28 osoittaa, ettei apostoli ollut teologinen diletantti, joka myöhemmissä kirjeissä kumoaisi aiemman tekstinsä. Ei sellaista tolkuttomuutta voi laittaa Paavalin tiliin.

Pääapostolit Pietari ja Paavali kirjoittavat miehen johtajuudesta ja paimenuudesta perheessä. Paavali perustelee sitä luomisen ja syntiinlankeemuksen järjestyksellä. Hän vertaa perhejärjestystä vieläpä seurakunnan alamaisuuteen Kristukselle (Ef. 5:22–32). Sillä on siis hengellinen merkitys.

Näiden opetusten leimaaminen vain aikahistoriallisiksi on harhaa. Seurakunnan johtamisen ja paimenuuden suhteen ei voi olla eri järjestys kuin perheessä, vaikka Jeesus onkin pää.

Kolmas väärä perustelu on, että Junias (Room. 16:7) olisi ollut naisapostoli. Näin ei ole. Vanhimmat tekstilähteet, kuten Codexit Sinaiticus, Aleksandrinus ja Vaticanus, käyttävät miehen nimeä Junias. Hän oli Paavalin vankitoveri. Eivät edes Roomassa miehet ja naiset olleet samassa vankilassa.

Lieneekin niin, ettei Junias ollut edes apostoli: Aapeli Saarisalon ja Toivo Koilon käännösten mukaan hän ”on arvostettu apostolien kesken/keskuudessa”.

Foibe oli naisdiakoni, mutta diakonit eivät ole seurakunnan johtajia. Paavalin kahdessa kirjeessä on säädös, että kaitsijan on oltava mies, mutta diakoneista se mainitaan kerran. Poikkeuksena on Foibe. Vanhimmista Jumalan sana ei esitä yhtään poikkeusta miessäännöstä. Sama pätee tietysti paimensaarnaajiinkin, koska heillä on sama tehtäväalue.

Mutta on silti selvää, että Jumala on käyttänyt ihmeellisesti naisia myös julistajina: heitä ovat esimerkiksi Kathryn Kuhlman, Heidi Baker sekä lukuisat suomalaisetkin lähetystyöntekijät ja evankelistat.

Sanassa on kuitenkin selvä säädös, että paimenten ja vanhinten tulee olla miehiä. Pelkäämmekö yhtään Herraa rajauksen antajana? Kuhlmankaan ei menestynyt seurakunnan paimenena. Jos Sanan auktoriteetti hylätään, edessä on loputon mielipiteiden ja järjen päätelmien viidakko.


Arto Pöllänen
Raamatunopettaja
Kangasala

John Remes
Pastori
Nummelan Kotikirkko


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja