Kaksi erilaista puhujaa ja kokousta

Missä oikein mennään hengellisessä toiminnassa? Tuon yhden näkökohdan mietittäväksi.

Jeesuksen mukaan uskovien keskuuteen tulee susia, jotka toimivat lammasten vaatteissa. Ne ovat siis päältä päin lampaita mutta sisältä susia. Esitän tähän liittyen seuraavan kysymyksen.

On kaksi rukoushuonetta, joista toiseen tulee puhujaksi lammasten vaatteissa oleva susi ja toiseen tavallista Raamatun sanaa julistava puhuja. Kumpaanko rukoushuoneeseen väki mahtaa mennä? Eivätkö kaikki mene mieluummin sinne, missä luvataan paranemista, uutta voimaa, herätysten alkamista ja menestystä elämään? Sellaisessa kokouksessa voi saada monenlaista rohkaisun sanomaa, ja sieltä voi lähteä tyytyväisenä jatkamaan entistä elämäänsä.

Yksi merkittävin tekijä tästä jää kuitenkin puuttumaan: kuulija on ollut vain saava osapuoli.

Sen sijaan toisessa ja todennäköisesti melko tyhjässä rukoushuoneessa puhuja kehottaa tekemään parannusta synneistä ja alistumaan tekemään omassa elämässään Jumalan tahtoa. Puhuja kehottaa myös välttämään kaikkea sellaista, minkä omatunto tuomitsee synniksi.

Kummastako kokouksesta väki lähtee onnellisempana? Sitä saa itsekukin ajatella ja miettiä. Mikä antaa ihmiselle todellisen sisäisen Jumalan rauhan?

Valitettavasti usein unohdetaan, että uskovankin olisi hyvä välillä käydä Jeesuksen veren puhdistettavana. Täällä matkan varrella meihin jokaiseen tahtoo tarttua synnin pölyä. On siis hyvä välillä pysähtyä miettimään omaa uskonvaellustaan.

Jumala ei halua, että kukaan eksyisi pois taivastieltä. Hän tahtoo, että jokainen tielle lähtenyt olisi kerran perillä taivaan kirkkaudessa.


Sakari Ahola
Reisjärvi


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja