Paljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Majabacka (RV 17). Kirjassa Four Views on Hell (Neljä näkemystä helvetistä) tuodaan kristikunnan eri tulkintoja kadotuksen iankaikkisesta kestosta. Asia on ajattelullemme vaikea, käsite iankaikkinen on yksiselitteinen. Raamattu käyttää sitä sanaa monista meille myönteisistä asioista. Iankaikkinen autuus, rauha, ja elämä ovat helppoja hyväksyä mutta iankaikkinen tuomio vaikeampi.
Ajassamme vallitsee suuri ajattelun vapaus. Mainitun kirjan ammattiteologit tekevät Raamatun sanalle samaa kuin israelilaiset tekivät erämaassa mannalle. He jauhoivat sitä käsikivillä tai survoivat huhmareessa. Sitten he keittivät sitä padassa ja valmistivat siitä leipiä. Teologit lainaavat aineksia toistensa löydöistä ja siten leipovat ylös mitä hienoimpia leivoksia. Miten on syömisen laita?
Mooses sanoi: ”Mitä leivotte, se leipokaa, mitä paistatte, se paistakaa, mutta syökää se samana päivänä.” Joka haluaa pelastua, sille ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä ahtaasta, parannusta Sanan mukaan vaativasta portista. Ei ole muuta tietä iankaikkiseen elämään. Nälkäisen ei auta kuin syödä sitä, mitä ylhäältä annetaan. Portilta lähtevän polun kaitaisuus on sekin Sanan rajoittamaa ahtautta. Tämä ahtaus on myös sitä, mitä sallimme itsemme ajatella kadotuksesta.
Juudan kirjeessä Sodoma ja Gomorra kärsivät ikuisen tulen rangaistusta. Ihmisen Poika sanoo kansoja tuomitessaan vasemmalla puolellaan oleville: ”Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu Paholaiselle ja hänen enkeleilleen.”
Matteuksen ja Juudaan kirjoittamana Jumalan Pyhä Henki haluaa, että me käsitämme kadotustulen ikuisena. Itsetuhoa suunnitteleva saa rohkeutta siitä valheesta, että kuoleman jälkeen ei ole mitään. Mihin me tarvitsemme sitä valhetta, että kadotus ei olisi ikuinen? Oikea käsitys olkoon kannustamassa evankeliointiin, lähetystyöhön ja Herran etsintään.
Vapahtaja opetti ikuisista asioista käyttäen katoavan maailmamme asioita. Esimerkiksi raha on katoava ”väärä mammona”, jolla kuitenkin voi tehdä ystäviä katoamattomuudessa. Oikea katoamaton mammona on meidän omaamme perillä. Usko on kalliimpi kuin katoava materiaalinen kulta, molemmat koitellaan tulessa.
Raamatun iankaikkisten käsitteiden joukossa on sellainen kuin iankaikkisen liiton veri. Tämä maksuväline on siis luokkaa iankaikkinen. Se maksoi Jumalalle paljon, ja se annettiin meidän lunastukseksemme jostakin pahasta paikasta. Tuo paha on sekin luokkaa iankaikkinen. Jos se paha olisi joskus loppuva, ei kai siitä olisi kannattanut noin paljon maksaa. Paholaisen loppusijoituspaikka ei ole katoavien tavaroiden luokassa.
Aikamme viisaat pitävät oikeutenaan olla asiantuntijoita siinä, milloin Jumala tarkoittaa oikeasti sitä, mitä hän sanoo. Valitettavasti tämä muistuttaa Eevaa kuuluisan puun äärellä. Eeva muisteli hämärästi, mitä Jumala sanoikaan tuosta puusta. Ei saa syödä puusta eikä saa koskea puuhun. Puuhun koskemisesta ei ollut Jumala sanonut.
Eeva oli huolimaton ja epätarkka Jumalan sanan suhteen. Hän arveli Jumalan voivan muutella sanojaan. Huonosti kävi. Jumalan sanan tulee hallita elämää, ajatuksia ja omaatuntoa. Näin ei ollut Eevan kohdalla.
Nyt saamme tutkia Sanaa turvallisissa olosuhteissa omasta aitiostamme käsin. Meillä on käytettävissämme parhaat tutkimusmenetelmät, ja katsomme säälien niitä, joilla näitä mahdollisuuksia ei ole. Sana on aina tutkimuksen ja tarkastelun kohteena, siis objektina.
Meidän on terveellistä muistuttaa itsellemme, että osat vaihtuvat vielä. Me olemme tutkittavan aitiossa, ja Sana itse on kuin oikeustutkija. Sana voi mennä tuomarin paikalle, se voi olla syyttäjän aitiossa tai puolustajan aitiossa. Se voi olla myös valamiehistössä miettimässä tuomiotamme. Meidän olisi silloin paljon helpompi olla, jos Sana pysyttelisi vain puolustajan aitiossa.
Ajattelumme ei saa virrata vapaasti. Jokainen ajatus vangitaan kuuliaiseksi Kristukselle. Ei maailman viisain teologi pelastu sen johdosta, mitä hän tietää tai uskoo. On myös elettävä parannuksessa ja kilvoituksessa, kuten Paavali sanoo: ”–– etten minä, joka muille saarnaan, joutuisi häpeään.”
On tehtävä Jumalan tahto eikä vain tiedettävä se. Jeesus kohdistaa ankarimmat kadotussanansa uskonnollisille viisaille, jotka eivät pitäneet kadotusta itselleen mahdollisena. Mato ei kuole eikä tuli sammu. Tämä kirjoitus on nyt tämmöinen jumalanpelon lisäämiseksi, ettei kävisi niin, että meillä on ajattelun vapaus kadotuksessa.
ArviotCraig Groeschel: Johda kuin sillä olisi merkitystä – seitsemän johtamisen periaatetta kestävää seurakuntaa varten. Aikamedia, 2024. Suom. Mirkka Jantunen. Nid. 280 sivua.
ArviotSami Günther ja Mikko Sivonen (toim.): Jumalan armon kirkkauden ylistykseksi. Johdatus reformoituun pelastusoppiin. Agricola teologinen instituutti. Sid. 458 s.
ArviotJesus Revolution Kingdom Story Company ja Lionsgate, Yhdysvallat 2023. Ohjaus Jon Erwin ja Brent McCorkle. Pääosissa Joel Corteney, Jonathan Roumie ja Kelsey Grammer. Käsikirjoitus Jon Gu...
ArviotKaren Kingsbury: Iltarusko. Englanninkielinen alkuperäisteos Sunset (Sunrise Series #4; USA 2008). Suom. Leila Uosukainen. Aikamedia 2023. Sid. 348 s.
ArviotElina Salminen: Suurempiin käsiin. Kesken, 2022. Sid. 28 s. Maailman turvallisin paikka on siellä, missä elämä on laskettu suurempiin käsiin. Keskeneräisestä elämästä kirjoittava...
ArviotDan Johnstone Hillsong: A Megachuch Exposed (2022) Discovery+ Tämän vuoden maaliskuussa suoratoistopalvelu Discovery+ julkaisi kolmiosaisen dokumenttisarjan suositusta...
ArviotBill Wilson: Elefantin kokoinen ongelma – Vaiettu vaikeus vai kohdattu totuus? Aikamedia 2021. Nid. 117 s. Maailman suurimmaksi pyhäkouluksi kutsutun Metro World Childin perustaja...
ArviotJP ja murtovaras. Ohjaaja Jani Korhonen, käsikirjoittaja Tytti Salo, tuottaja Samuel Grönholm. Black Lion Pictures 2021. Karkkipaperin rapina ja jännittynyt odotus täyttävät elokuvate...
ArviotJuhani Aitomaa: Trump-profetiat – karismaattinen valtateologia ja Donald J. Trump. Näkökulmajulkaisut 2018. Nid. 51. s. Juhani Aitomaan pieni kirjanen kolmen vuoden takaa on yhä ajank...
ArviotAnne Graham Lotz: Jeesus minussa – Pyhän Hengen kokeminen pysyvänä kumppanina. 2.painos. Kuva ja Sana 2021. Nid. 287 s. Joku kristitty ei ehkä koskaan ole kuullut nyt jo edesmenneestä maailmank...
ArviotFreidiba Boodos: Tahdotko taivaaseen. 1978/2020; Leila ja Miranda: Tu sal mo dziviba. 1988/2020; Romanos, Kuninkaan sukulaiset. 1983/2020. Prisma/Elämä ja Valo ry.
ArviotMaarit Eronen: Kutsuna kuuliaisuus. Tavallisen naisen epätavallinen elämä. Aikamedia 2021. Nid. 395 s. ”Uskoontuloani voisi verrata lämpömittarin elohopeaan. Jos nolla oli se kohta, jossa siirr...
ArviotJohn F. Walvoord, William Crockett, Zachary J. Hayes, Clark H. Pinnock: Four Views on Hell. Zondervan, 1996. Nid. 190. Four Views On Hell -kirjassa neljä raamatuntutkijaa tuo esiin vuoroll...
ArviotAvi Snyder: Juutalaiset eivät usko Jeesukseen ja muita väärinkäsityksiä. Perussanoma 2020. Nid. 152 s. New Yorkissa syntynyt, vuonna 1977 uskoon tullut messiaaninen juutalainen Avi Snyder...
ArviotPsykologian emeritusprofessori ja kirjailija Markku Ojasen uutuusteoksessa pohditaan, mitä on hyvä elämä ja onnellisuus. Tällaiset kysymyksethän ovat sinänsä vanhoja ja tuttuja jo antiik...
ArviotSuomenkielisten kristillisten julkaisujen joukossa on ollut turhan pitkään tyhjiö Isä meidän -rukousta käsittelevien kirjojen kohdalla. Teologian maisteri Markku Tossavaisen uu...