Juutalaisten evankelioimiskiellolle ei ole perusteita   

Ristin Voitossa (RV 48) uutisoitiin saksalaiskirkon päätöksestä, jonka mukaan juutalaisia ei tule käännyttää kristinuskoon. Saksan evankelinen kirkko, Evangelishe Kirche in Deutschland eli EKD, on tehnyt virallisen linjauksen, jonka mukaan ”kristittyjä ei ole kutsuttu näyttämään juutalaisille tietä pelastukseen ja Jumalan luo”.

 

Linjaus herättää monia ajatuksia. Sinällään ei ole yllätys lukea tätä Saksan kirkon kielteistä lausuntoa, kun ottaa huomioon maan historiallisen taustan ja antisemiittisen maaperän.

Itselläni on kokemusta ihmisistä, jotka perustelevat eri syillä tätä samaa asiaa – siis sitä, ettei juutalaisia tulisi evankelioida. Tähän voi törmätä myös meillä Suomessa. Perusteluina käytetään muun muassa seuraavia väitteitä:

 

Juutalaisilla on Vanhan testamentin liittojen kautta suoraan yhteys Jumalaan, ja liitot ovat edelleen voimassa. Esimerkkinä tästä ovat Abrahamin kanssa tehdyt liitot (1. Moos. 15 ja 17).

Toinen perustelu on se, että holokaustista johtuen emme voi lähestyä juutalaisia evankeliumin sanalla, koska olemme tehneet kristittyinä niin paljon pahaa juutalaisille Euroopassa.

 

Kolmantena perusteluna esitetään eskatologisia syitä ja varsinkin sitä, että nyt on pakanoiden (ei-juutalaisten) aika. Vasta joskus hamassa tulevaisuudessa tulee aika, jolloin juutalaiset saavat kuulla omiensa kautta hyvän sanoman Messiaastaan. Tästä herää kysymys, miten sitten käy meidän ajassamme kuoleville juutalaisille? Tosiasia on, että evankeliumi koskee nykyistä aikaa: ”Nyt on sopiva aika, nyt on pelastuksen päivä” (2. Kor. 6:2).

 

Tämän aiheen ympärillä voi törmätä myös hyvin erikoiseen perusteluun: vain juutalainen voi evankelioida toista juutalaista. Jumalan sanan oma ilmoitus ei kuitenkaan tue tällaista käsitystä, päinvastoin. Onhan Raamattuun kirjoitettu: ”Niin, sopertavin huulin ja vieraalla kielellä hän on puhuva tälle kansalle” (Jes. 28:11). 

 

Lopuksi mainitsen vielä yhden evankelioimiskiellolle esitetyn syyn: Ei saa loukata juutalaisia, koska Jeesus-nimi herättää pahennusta. Tosiasia kuitenkin on, että juutalaiset arvostavat rehellistä ja aitoa kristillisyyttä.


RV-lehden lyhyt uutinen ei kertonut Saksan evankelisen kirkon kaikkia mahdollisia taustoja päätökselle. Itse päättelen, että kirkon lausunnon maininta ”koska Jumala ei ole koskaan kieltänyt liittoaan omaisuuskansansa kanssa, sen ei myöskään tarvitse päästä osalliseksi uudesta liitosta pelastuakseen” näyttäisi viittaavan suoraan siihen, että juutalaisilla olisi muka jokin oma pelastustie. Tämä on kuitenkin täysin ristiriidassa Jeesuksen ja Paavalin opetusten kanssa, sanoihan Jeesus: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän tykö kuin minun kauttani.” (Joh. 14:6.)

 

Juutalaisella kansalla on oikeus kuulla ja tietää, kuka on heidän oikea Messiaansa. Tehtävämme ei ole käännyttää ketään vaan pitää esillä Jumalan sanaa ja osoittaa tie Jeesuksen ristin luo. Juutalaisille uskonveljille ja -sisarille tämä on tärkeä asia, ja he suhtautuvat siihen vakavasti.

 

Meilläkin on suhtautumisessa juutalaisiin tärkeä rooli, ja tarvitsemme siinä Pyhän Hengen antamaa viisautta ja voimaa.

 

 

Harri Kröger

Vantaa




51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja