Jumala ei luottanut naisiin

Naisen asemasta seurakunnassa on virinnyt keskustelu. Siinä on annettu ymmärtää, että naisten armoitukset eivät pääse seurakunnissa toteutumaan.

Jos me luotamme siihen, että Raamattu on Jumalan sanaa ja sen pohjalta katsomme naisen asemaa, voimme todeta, ettei Raamattu tunne naista seurakunnan paimenen tehtävässä. Apostoli Paavali kieltää naisen puhumisen ehtoollistilaisuudessa. Seurakunnan opettajan tehtävä on vain opettajan armoituksen saaneilla miehillä.

Kun katsotaan Jumalan sanan leviämistä alkuseurakunnan aikana, kyllähän se oli miesten varaan laitettu. Me nykyajan uskovat emme ymmärrä, mitä todellinen usko siihen aikaan merkitsi. Se oli monien kohdalla raipaniskuja, vankeuteen joutumista, kiduttamista, jopa tapetuksi tulemista uskon tähden. Jumala suojeli suurimmalta osalta naiset tällaisilta kokemuksilta. Nyt on kuitenkin annettu ymmärtää, että alkuseurakunnan aikana nainen alistettiin miesten vähäisen ymmärryksen tähden.

Miksi sitten Jumala valitsi miehiä seurakunnan johtotehtäviin? Hän valitsi miehiä, jotka olivat rukouksessa ja olivat kuuliaisia Pyhän Hengen äänelle, ettei vihollinen päässyt seurakuntaan tekemään omaa eksyttävää työtään. Jumala ei vaan luottanut naisiin, ja syy siihenkin löytyy Raamatun sanasta: nainen oli heikompi torjumaan vihollisen suunnitelmia. Nainen lankesi syntiin ja langetti siihen myös miehen. Ja siitähän nämä ihmiskunnan kärsimykset alkoivat.

Raamattu ei kiellä, etteivät naiset osaisi puhua. Jumalan säätämää miehen ja naisen asemaa seurakuntajärjestyksessä en kuitenkaan suosittele muuttamaan.


Sakari Ahola
Seurakunnan vanhin ja raamatunopettaja
Reisjärvi



51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja