Juhlana ja arkena

Jeesus ei tullut kumoamaan lakia vaan täyttämään sen. Tämä koskee myös juhla-aikoja koskevia lakeja. Jumala antaa Mooseksen kautta käskyn erityisesti kolmesta juhlasta, jolloin kaik­kien oli tultava Herran eteen. Myös korostetaan, ettei tulla tyhjin käsin Herran eteen. Samoin myös Paavali opetti, että kun tulemme seurakuntana yhteen, niin meillä kaikilla on jotain annettavaa. 

 

Nämä kolme juhlaa ovat pääsiäinen, helluntai ja lehtimajan­juhla. Nämä kaikki ovat messiaanisia juhlia, koska Jeesus Kristus on ne kaikki täyttänyt. Pääsiäisenä Jeesus vapautti meidät synnin orjuudesta ja voitti kuoleman ristin ja ylösnousemuksen kautta. Helluntaina Jeesus lähetti toisen Puolustajan, Pyhän Hengen, olemaan kaikkien Jeesukseen uskovien kanssa. Pyhän Hengen kautta ilmoitetaan Jumalan tahto ihmisen sydämeen. Lehtimajanjuhlassa Jumala tulee asumaan kansansa keskelle. Jeesus toteutti tämän tulemalla ihmiseksi: ”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta” (Joh. 1:14). Lehtimajanjuhlan aikaan Jeesus syntyi Betlehemissä. Lopullisen täyttymyksen juhla saa iankaikkisuudessa uudessa luomakunnassa (Ilm. 21:1–3).

 

Juutalaisuudessa nimipäivä on tärkeämpi kuin syntymäpäivä.
Tulevalle Messiaalle annettiin nimi Jeesus Immanuel. Herran Voideltu on meidän pelastajamme ja asuu meidän kanssamme. Historiasta näemme, miten keskitysleirillä juutalaisilta otettiin nimi pois ja laitettiin numero tilalle. Nimessä on ihmisen identiteetti. Jumala kunnioittaa sitä erittäin paljon, ja Jeesukseen uskovan nimi on taivaassa elämän kirjassa.

 

Monelle uskovallekin on vierasta, että pelastuksessa Jeesukseen Kristukseen meidät liitetään juutalaisten Jumalaan. ”Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat. Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt
niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta, niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua” (Room. 11:16–17). 

 

Tämä tarkoittaa, että monille Jumalan sana ja juutalaiset juuret ovat vieraita. Tämä johtuu opetuksista ja pakanallisista harhoista. Totuus on, että Vanhan testamentin Herra Sebaot on sama kuin Uuden testamentin Herra Jeesus.

 

Jumalaamme emme palvele vain juhlissa vaan ennen kaikkea arjessa ja toisten ihmisten kohtaamisissa. Voidaanpa jopa sanoa, että Jumala itse palvelee meitä seurakunnan kokoontumisessa Sanansa ja Pyhän Henkensä kautta. Sekä tietenkin Pyhän ehtoollisen kautta, sillä siinä meillä on syvin yhteys Herraan Jeesukseen tässä armon ajassa. Näin me saamme voimaa palvella arjessa. Todellinen Jumalan palvelus on käydä katsomassa sairaita, yksinäisiä ja kärsiviä ihmisiä ja varjella itsensä maailman pahuudelta. 

 

Kristuksen evankeliumi on kaiken voiman lähde. Pelastuksessa ei ole kyse ainoastaan siitä, että saa anteeksi yksittäiset synnit vaan siitä, että pääsee lain alta armon alle.

 

 

Kalevi Heikkinen 

Puolanka





51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja