Islamko eurooppalaisten arvojen sijaan?

Sanomalehti Keskisuomalaisen kolumnissa 4.1.2016 emeritussuurlähettiläs Mikko Pyhälä kirjoitti Isis-järjestön ääri-islamilaiseen uskonkäsitykseen kuuluvasta periaatteesta, jonka mukaan kaikki vääräuskoiset miehet pitää tappaa ja vääräuskoiset naiset raiskata. Kolumnissaan Pyhälä kysyi, miten ihmeessä nykypäivän uskontulkintaan on voinut tulla piirteitä yli tuhat vuotta sitten vallinneesta, orjuuden hyväksyneestä yhteiskuntarakenteesta. Vastaukseksi hän tarjosi Saudi-Arabian kuningashuoneen satoja vuosia sitten omaksumaa  sunnalaisuuden tulkintaa.

Varmasti tälläkin on vaikutuksensa, mutta tulkinnan juurille päästäksemme meidän on mentävä vielä kauemmas, 600-luvulle, islamuskonnon perustajan profeetta Muhammedin toimintaan ja opetuksiin. Tätä historiaa perusteellisesti tutkinut Göttingenin yliopiston itämaisen kirkkohistorian emeritusprofessori Jouko Martikainen kysyy Perusta- lehden numerossa 5/2015 Pyhälän tavoin hämmentyneenä: ”Miten voidaan suorastaan jumaloida miestä, joka on kasannut itselleen ja kannattajilleen toisilta ryöstettyä omaisuutta, orjuuttanut ja häväissyt kokonaisia kansanheimoja?” Professori Martikaisen mukaan nykyinen islamilainen terrori on osa islamia ja noudattaa uskollisesti Muhammedin Medinan kauden esimerkkiä ja toimintatapoja. Profeetta Muhammedin elämänkerrasta, Sirasta, on noin kolme neljäsosaa omistettu jihadille, pyhälle sodalle.

Myös kristinuskon perustajan Jeesus Nasaretilaisen toiminta ja ohjeistus seuraajilleen oli yksiselitteinen. Vuorisaarnassa hän julisti autuaiksi rauhantekijät. Jeesus kielsi myös Pietaria turvautumasta miekkaan sanoen: ”Pistä miekkasi tuppeen. Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu.” Tämä ohje on edelleen voimassa.

Kun islam on nyt muuttoliikkeen ja pakolaisvirran myötä tullut voimakkaasti Eurooppaan ja myös Suomeen, joudumme tekemään vertailua sen ja oman uskontomme, kristinuskon välillä. Tässä vertailussa on yksi merkittävä näkökohta jäänyt todella vähälle  huomiolle: uskontojen luonne.
 
Islam ei ole pelkkä uskonto vaan kaiken kattava uskonnollinen ja yhteiskunnallinen järjestelmä, josta poikkeaminen voi islamilaisissa maissa johtaa vakaviin seurauksiin. Siinä suhteessa islam eroaa oleellisesti siitä, miten meillä uskonto ymmärretään yhteiskunnallisena tekijänä.

Kristinusko mielletään tätä nykyä lähinnä henkilökohtaiseksi asiaksi, vaikka sitä harjoitetaankin yhdessä toisten kanssa. Kristinuskon  kanssa samaan vaakakuppiin kuuluvat myös demokratia ja ihmisoikeudet. Koko länsimainen maailma on rakentunut kristinuskon periaatteille, vaikka kristinusko ja politiikka ovat jo kauan eläneetkin omaa elämäänsä.

Islamilaisessa maailmassa asia on päinvastoin. Kunnon muslimi ei saa hyväksyä länsimaisen yhteiskunnan arvoja. Tästä syystä myös muslimitaustaiset maahanmuuttajat ovat eriytyneet Euroopan suurkaupungeissa omiksi yhteisöikseen. Toivottua integroitumista ja kotoutumista ei ole tapahtunut.

Kun Euroopastakin on tullut islamilaisen terrorismin kohdealue, on aika tunnustaa tosiasiat. Ne pakottavat meidät pohtimaan suhdettamme tuohon Allahin nimeen vannovaan uskontoon. Koraanin ydin on kutsu jihadiin, taisteluun. Islam jatkaa taisteluaan. Huomaammeko me sitä?


Timo Hakanen
Lakimies
Jyväskylä



51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja