Herran palvelijatko ”susia”?

Sakari Ahola kutsuu mielipidekirjoituksessaan ”susiksi” niitä julistajia, jotka ”lupaavat paranemista, uutta voimaa ja herätysten alkamista” (RV 13).

Ensinnäkään kukaan raamatullinen julistaja ei voi luvata yhtään mitään, sillä Herra itse tekee mitä, missä ja milloin hän haluaa. Raamatussa puhutaan kuitenkin paljon siitä, miten Jumala parantaa sairaita. Siellä puhutaan myös Pyhän Hengen voimasta. Jos Pyhälle Hengelle annetaan tilaa, hän tulee paikalle läsnäolollaan. Silloin usein tapahtuu parantumista ja uudistumista. Ihminen, joka on saanut kokea tällaista, ei mene ”jatkamaan entistä elämäänsä” eikä eksy tieltä, kuten Ahola päättelee. Pyhän Hengen läsnäolo jää monien ihmisten ylle pysyvästi, kun ihmiset saavat kuulla raamatullista, Hengen johdattamaa opetusta.

Itse sain yli 20 vuotta sitten täyttyä Pyhällä Hengellä, kun olin mennyt kasteelle. Se muutti elämäni pysyvästi vaikuttaen esimerkiksi rukouselämääni ja raamatunlukuuni. Suomut tippuivat silmiltäni ja Pyhän Hengen lahjat alkoivat toimia. Jeesuksen työstä ja veren voimasta tuli minulle elävää todellisuutta. Tämä kaikki on vaikuttanut ratkaisevasti myös saarnoihini. Moni ihminen on saanut rakentua Herran armosta ja jotkut jopa parantuakin.

Herra on parantanut minut itsenikin kuudesta eri vaivasta. Enkä minä todellakaan ole ”susi lammasten vaatteissa”.

Näitä ”susia” valitettavasti liikkuu siellä, missä Jumalan sanaa ei pidetä arvossa ja missä sitä jopa vääristellään. Esimerkiksi liberaaliteologiset piirit ovat juuri tällaisia.

Sakari Ahola, veli Herrassa, älä liian kärkkäästi tuomitse toisia Sanan palvelijoita ”susiksi”.  Raamattu opettaa, että hedelmistään puu tunnetaan, ja silloinkin tuomio jää Herralle.

Rukoillaan yhdessä herätystä Suomeen ja iloitaan yhdessä kaikesta herätyksen siemenestä.


Eivor Beckmann

Teologian maisteri
Kaarina


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja