Evankelistan palvelutehtävä kunniaan

Olen iloinen siitä, että Hyvä Sanoma ry järjestää evankelistojen koulutusta. Evankelistat on mainittu Ef. 4:11:ssä rinnan apostolien, profeettojen, paimenten ja opettajien kanssa. Kaikki ovat Kristuksen asettamia palveluksen työhön.

Nämä virat, oikeammin palvelustehtävät eli diakoniat, ovat kuin ylösnousseen Jeesuksen käsi, jolla hän varustaa ja hoitaa seurakuntaa. Jos evankelistat loppuvat, niin yksi keskeinen sormi tästä kädestä puuttuu, ja se alkaa ennen pitkää näkyä myös seurakuntaelämässä.

Eräs uskova valitti hiljattain, että evankelistoja ei enää siunata tehtäväänsä. Jos niin on, se on valitettavaa. Raamatussa ainakin Timoteus, joka oli myös evankelista (2. Tim. 4:5), siunattiin tehtäväänsä kätten päällepanemisella (1. Tim. 4:14).

Kyllähän evankelista voi Kristuksen kutsumana toimia ilman virallista työhön erottamistakin, kuitenkin seurakunnan suostumuksella, mutta nimenomaan tässä työssä seurakunnan siunaus ja julkinen tuki ovat suuriarvoiset. Liian usein evankelista kokee puurtavansa yksin.

Kun minut valittiin koe-evankelistaksi joulukuussa 1959 ja siunattiin seurakunnassa tähän tehtävään loppiaisena 6.1.1960, koin sen suurena luottamuksena ja tukena työlleni.

Toivotan kaikille evankelistoille rohkeutta, sitkeyttä, voimia ja Jumalan johdatusta arvokkaassa tehtävässään.


Juhani Kuosmanen
Lahti


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja