Alkuräjähdys, evoluutioteoriaja Raamatun luomiskertomus

Olen kuullut monen pohtivan ristiriitaa uskonnonopetuksen ja luonnontieteen välillä erityisesti luomisen kysymyksessä. Monen lapsen kotona opetetaan niin kuin koulun uskontotunnillakin, että Jumala on luonut maailman ja kaiken mitä siinä on kuutena 24 tunnin päivänä noin 6 000–10 000 vuotta sitten.

Sen sijaan fysiikan opetuksen mukaan maailmankaikkeus on saanut alkunsa 13,8 miljardia vuotta sitten tapahtuneessa alkuräjähdyksessä. Biologia opettaa evoluutiota, jonka mukaan ihminen ja kaikki muukin eliöstö on kehittynyt pienestä ”alkusolusta” esimuotojensa kautta nykyiseen muotoonsa, ihminen noin 200 000 vuotta sitten.

Mielestäni ei auta kyseenalaistaa kokonaan mainittujen tieteenalojen hyvin todennäköistä oikeellisuutta eikä myöskään Raamatun luomiskertomuksia. Kyseinen ristiriita on harmonisoitavissa. Luomiskertomukset ovat johdonmukaisesti kerrottuja ja helposti uskottavia, kun uskoo Jumalan kaikkivaltiuteen. Raamatun

luomiskertomuksessa (1. Moos. 2) sanotaan, että Jumala asetti ensimmäiset ihmiset, miehen ja naisen, Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan maata. Sanasta viljellä (lat. cultura) tulee käsite ”kulttuuri” eli eri tavoin tapahtuva hengenviljely. Niinpä tiedeyhteisö on tuonut arkijärjen jatkeeksi myös alkuräjähdysteorian ja evoluutioteorian, jotka kehittyvät jatkuvasti ja ovat myös tarpeellisen kritiikin kohteina. Nykyisiä luonnontieteellisiä teorioita ja havaintoja voi pitää Luojan ihmiselle antaman järjenkäytön tuotteina. Ne puhuvat samasta tapahtumasarjasta kuin Pyhän Raamatun luomiskertomukset eivätkä kumoa vaan täydentävät niitä.

Luonnontieteelliset teoriat kertovat seikkaperäisemmin, milloin ja miten Luoja loi universumin ja maapallon elämän monimuotoisuuden. Siitä kertovat lisää ja tarkemmin myös matemaattiset laskelmat, kuten Albert Einsteinin suhteellisuusteoria ja fossiilien radiometriset iänmääritykset.

Uskovien mukaan Jumala on säätänyt fysiikan lait, ja epäuskoisten mukaan taas sattuma on säätänyt ne. Luonnontieteet eivät voi kuitenkaan todistaa sen paremmin Jumalaa kuin sattumaakaan luonnon ihmeiden alkuunpanijaksi ja toteuttajaksi. Epäuskoiset tiedemiehet sanovat muun selityksen puutteessa kaiken tapahtuneen sattumalta. Mitkään tieteelliset  teoriat eivät voi kuitenkaan kumota tai osoittaa vääräksi meidän uskoamme Jumalaan Luojana, jonka Raamattu ilmoittaa luomiskertomuksissa.

Raamatun mukaan ”uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla” (Hepr. 11:3). Tämä on myös uskoa siihen Raamatun lupaukseen, että aikojen täyttyessä tämä meidän kaunis maapallomme häviää muiden taivaankappaleiden kanssa ja tilalle tulevat uudet taivaat ja uusi maa, joissa vallitsee vanhurskaus, oikeudenmukaisuus ja rauha (2. Piet. 3:13).


Tapio Lehtonen
Hämeenlinna


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja