Patrick
Tiaisen tapauksen yhteydessä on jälleen noussut
keskusteluun niin sanottu restauraatioprosessi. Siinä julkisyntiin
langenneelle ja tämän vuoksi tehtävistään pois siirretylle
pastorille luodaan mahdollisuus palata tehtäväänsä, mikäli
hän suostuu ohjattuun prosessiin.
Restauraatioprosessin
ihanteellisena lopputulemana pidetään sitä,
että pastori muuttuu arvoiltaan ja käytökseltään ja kykenee
jälleen saavuttamaan yleisön luottamuksen ja palvelemaan seurakunnissa.
Paluuprosessia
on pyritty toteuttamaan Yhdysvaltojen herätyskristittyjen parissa,
mistä ajatus on rantautunut meillekin.
Paluuprosessissa
toteutuu neljän a:n malli.
Anteeksipyyntö. Julkisessa tehtävässä toimineelta
edellytetään julkista
anteeksipyyntöä.
Antautuminen. Pastorin on suostuttava
tutkittavaksi ja hänen on
muodostettava tilivelvollisuuden sisältävä sielunhoidollinen suhde
ohjaavaan pastoriin.
Armahdus. Pastorille annetaan julkisesti
anteeksi.
Aika. Vuosien kuluessa pastorin muutos
tulee yleisön näkyviin ja
hän pystyy palaamaan tehtäväänsä.
Paluuprosessi
ei ole mikään automaatti, eikä kenenkään kohdalla voida
taata ainakaan sitä, että kaikki jatkuisi kuin mitään ei olisi
tapahtunut. Aviorikostilanteissa amerikkalaisten mallissa mukana
on myös pastorin puoliso ja perhe. Anteeksiantamus on prosessi,
eikä loukatuilta voida edellyttää nopeutettua käsittelyä siksi,
että rikkonut puoliso tai vanhempi on pastori.
Kristilliseen
kulttuuriin näyttää juurtuneen persoonien nostaminen jalustalle.
Mitä korkeammalle ihminen nostetaan, sitä kiusallisemmalta
putoaminenkin näyttää.
Paluuprosessissa
ongelmaksi voivat muodostua pastorin työn ystävät,
jotka toivovat langenneen pastorin pikaista paluuta saarnalavoille.
Heidän voi olla vaikea ymmärtää, ettei pastorin tehtävää
voi hoitaa, jos perhe- ja muu taustaelämä on sekaisin lankeemuksen
vuoksi.
Pastorin
työ on kutsumustyö, joka lähtee kotoa. Ongelma on saattanut
olla alun perinkin se, että illalla lavalle nousee aivan toinen
ihminen kuin se, joka istui kotona aamiaispöydässä. Olen aiemmissa
kolumneissa tuonut esiin lavojen petollisuuden: ne kutsuvat
näyttelemään ja rakentamaan kulisseja.
Pastorin
kannattaja saattaa luulla, että koska hän on heti valmis
antamaan anteeksi, eikä tapahtunut edes juuri loukkaa häntä
henkilökohtaisesti, myös läheisillä tulisi olla valmiudet pikaparantumisiin.
Lankeemusten
ennaltaehkäisyyn tarvittaisiin mentoroinnin ja tuen
kulttuuri. Yksinäisyys luo kasvualustan pastoreiden lankeemuksille ja
myös aikamme sairaudelle, uupumiselle.
Jos
pastori narsistisesti kieltäytyy tarjotusta yhteydestä ja oman
elämänsä avaamisesta rehellisessä ja kannustavassa ilmapiirissä,
hän muuttuu moraaliseksi aikapommiksi. Silloin mikään
skenaario ei ole liian pelottava toteutuakseen.
Pastoritragedioiden
keskushahmo on yksinäinen, kipujaan hiljaisuudessa
kärsivä hiipuva tulenkantaja. Kaikilla murhenäytelmillä ei
myöskään ole onnellista loppua.
Anssi Tiittanen
Kirjoittaja on Ristin Voiton
toimituspäällikkö ja
seurakunnanistuttaja.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...