Sinun Jumalasi on minun Jumalani

Juutalainen ja kristillinen maailma hiljentyvät pian viettämään pääsiäistä, juutalaiset Egyptistä vapautumisen muistoksi ja me kristityt Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksen muistoksi. Vaikka juutalaisen Jeesuksen ristiinnaulitseminen tapahtui tietysti juutalaisena pääsiäisenä, kristillisen kirkon pääsiäinen on jo 1 700 vuotta elänyt erillään juutalaisesta kalenterista.

 

Siinä missä Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeen 11. luvussa meidän villien oksien eli pakanoiden oksastamisesta jaloon oliivipuuhun eli juutalaisiin, niin todellisuus vajaat 300 vuotta myöhemmin menikin toisinpäin, eli pakanakristityt irtautuivat jalosta oliivipuusta.

Tämä tapahtui vuonna 325 pidetyssä Nikean kirkolliskokouksessa ja vauhditti kristillisessä kirkossa jo pitkään vaikuttanutta juutalaisallergiaa, jota sittemmin muun muassa kirkkoisä Augustinus (354–430) ja uskonpuhdistajana tunnettu Martti Luther (1483–1546) aktiivisesti edistivät.

Lutherin vuonna 1543 julkaisema kirja Juutalaisista ja heidän valheistaan oli yksi Hitlerin rotupolitiikan perusteos ja teki Saksan kirkoille helpoksi sulkea silmänsä juutalaisten kansanmurhalta.

Lutherin tekstien vaikutus näkyi myös Suomessa 1800-luvulla. Pappissäädyn edustajat vastustivat valtiopäivillä kiivaasti juutalaisten kansalaisoikeuksia, jotka heille myönnettiin vasta 1918.

Kirkollisesta juutalaisvastaisuudesta väitöskirjan tehneen Paavo Ahosen mukaan vuosina 1917–33 vain yksi Suomen evankelisluterilaisen kirkon piispa, Tampereen Jaakko Gummerus, ei esittänyt juutalaisvastaisia näkemyksiä.

Nikean kirkolliskokouksen epäraamatullinen päätös sai aikaan luonnottoman ja vihamielisen suhteen valtaa käyttävien kristittyjen ja pienenä vähemmistönä olleiden juutalaisten välille, jossa kristityt ovat yhteyden rakentamisen sijaan nähneet juutalaiset ainoastaan käännyttämisen kohteena. Ja kun he eivät kääntyneet, heidät hylättiin, kuten Lutherkin teki.

 

Yad Vashemin holokaustikeskus Jerusalemissa ylläpitää luetteloa henkilöistä, jotka pelastivat juutalaisia toisen maailmansodan aikana. Tässä Vanhurskaat kansojen keskuudessa -luettelossa oli vuonna 2020 yhteensä 27 712 nimeä.

Näistä vanhurskaista vain 638 oli saksalaisia, joita vuonna 1939 oli yhteensä 86 miljoonaa. Koko Euroopan väkiluku oli tuolloin noin 500 miljoonaa, joten vanhurskaiden osuus koko väestöstä oli mitätön, vain noin 0,0055 prosenttia eli yksi noin 18 000:ta ihmistä kohden.

Olisiko sinulla ollut rohkeutta tehdä sellaista, joka olisi antanut kunniapaikan kansakuntien vanhurskaiden joukossa? Jotakin, mitä Paavali pohti: tulemaan itse kirotuksi, riskeeraamaan oman henkensä pelastaakseen edes yhden juutalaisen?

 

Antisemitismin ja Israel-vastaisuuden noustessa Raamattu haastaa meidät uskovat ymmärtämään sen, minkä moabilainen Ruut sanoi israelilaiselle anopilleen Noomille (Ruut 1:16): Minne sinä menet, sinne minäkin menen, ja minne sinä jäät, sinne minäkin jään. Sinun kansasi on minun kansani ja sinun Jumalasi on minun Jumalani.

Siunattua pääsiäisen aikaa!

 

Risto Huvila

 

Kirjoittaja on Suomi-Israel Yhdistysten Liiton puheenjohtaja ja Holokaustin uhrien muisto ry:n varapuheenjohtaja.




40/201

Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan