Maanantai 6. joulukuuta.
Nimipäivää viettää Niilo, Nikolai, Niko, Niklas

Saippuakuplaa jahtaamassa

- Menestyksen saippuakupla oli näyttänyt upealta lentäessään taivaalla, mutta kun siihen tarttui, se poksahti käsiin märkänä saippuatahrana, Ruut Ahonen kirjoittaa.
- Menestyksen saippuakupla oli näyttänyt upealta lentäessään taivaalla, mutta kun siihen tarttui, se poksahti käsiin märkänä saippuatahrana, Ruut Ahonen kirjoittaa.
Joitakin aikoja sitten katsoin pysäyttävän dokumentin. Siinä kerrottiin yhdysvaltalaisesta valokuvaajasta, joka oli tallettanut parinkymmenen vuoden aikana lukioikäisten nuorten elämää Los Angelesissa ja havainnut merkittävän muutoksen. Muutos koski sitä, mitä nuoret pitivät tavoiteltavana ja miten he pyrkivät tähän elämässään.

 

   "Osa oli ryhtynyt karmeisiin juttuihin näkyvyyttä saadakseen."

 

Kiteytettynä kyse oli amerikkalaisesta unelmasta. Aiemmin amerikkalainen unelma tarkoitti, että kovan työnteon kautta tullut menestys on mahdollinen kenelle tahansa. Ajan mittaan nuorten mielissä tämä unelma oli päivittynyt. Jostakin syystä, ehkä median ja somen myötä, tavoitteeksi oli alkanut nousta huipulle pääsy ilman yritteliäisyyttä ja hinnalla millä hyvänsä. 

Dokumentissa seurattiin eri henkilöitä, joista osa oli ryhtynyt karmeisiin juttuihin näkyvyyttä saadakseen. Mieleeni jäi esimerkiksi noin parikymppinen nainen, josta oli tullut toistuvien pornokuvausten myötä ihmisraunio. Huomion hintalappu oli ollut kova. 

Filmi toi esiin myös muita hieman erilaisia tarinoita, joissa käytännössä kävi samoin. Menestyksen saippuakupla oli näyttänyt upealta lentäessään taivaalla, mutta kun siihen tarttui, se poksahti käsiin märkänä saippuatahrana. 

 

Dokumentissa kuvattu arvojen kehitys ei rajoitu vain Yhdysvaltoihin. Suomessakin kulutamme Los Angelesin Hollywoodissa tehtyjä elokuvia ja seuraamme tunnettuja artisteja ja muita vaikuttajia. Näin aivan samat arvomaailmat huuhtovat myös meidän mieliämme, vaikka voikin olla niin, että menestyksen alueellakin ”Amerikassa kaikki on suurempaa”. 

Ihmiseen on aina vedonnut olla suosittu, hyväksytty ja näkyvä. Nykyään kuka tahansa voi pyrkiä näihin päämääriin helpommin sosiaalisen median kautta. Toisaalta jonkinlainen luonnonlaki näyttää olevan, että siellä, missä tapahtuu nopeita nousuja, myös alamäistä tulee jyrkempiä ja liukkaampia. Huipulla ei myöskään voi välttyä kilpailijoilta ja kriitikoilta, jotka tuovat elämään oman rasituksensa. Kaikkea tätä miettiessä alkaa yhtäkkiä olla onnellinen tavallisuudesta. 

 

Mutta mitä kristittynä pitäisi ajatella pakkomielteestä menestyä? Ehkä ainakin seurausten miettimistä etukäteen. Ja varmasti myös sitä, millaiseen arvomaailmaan Jumala, jolla on hyvä tahto meitä kohtaan, ohjaa. 

Loppujen lopuksi vain harvat pyrkivät menestykseen, jossa on uhrattava elämänsä ja persoonansa henkilöbrändäyksen alttarille. Kuitenkin menestyksen ja voiton halu vaikuttaa arkisemminkin, esimerkiksi haluna turvata taloudellista tulevaisuuttaan. Tämä näkyy muun muassa sijoittamisen suosion kasvuna myös kristittyjen parissa. 

Materialistinen yhteiskunta ruokkii meissä nousujohteista ajattelua niin varallisuuden kuin muunlaisen menestyksen osalta. Tämä virta vie varmasti mukanaan, ellemme kristittyinä tartu saippuakuplien sijasta Jumalan ikuiseen sanaan, joka ei kiellä ihmiseltä hyvää, mutta joka auttaa säännöllisesti tarkistamaan omia arvoja. 

 

Ruut Ahonen 

 

Kirjoittaja on Aikamedian toimituspäällikkö. 



UUTISET