Etiopian pääministeri Abiy Ahmed sai äskettäin Nobelin rauhanpalkinnon. Suurta kansainvälistä arvostusta herättävä nimitys lankesi toistamiseen hengellisen vakaumuksensa avoimesti tunnustavalle helluntaiuskovalle. Voivatko helluntailaiset olla laajemminkin todellisia vaikuttajia rauhan rakentamisessa?
Pääministeri Ahmedin lyhyen virkakauden aikana on tapahtunut jo paljon kiinnostavia asioita. Rauhansovittelut esimerkiksi Etiopian ja Eritrean välillä alkoivat lähes välittömästi Ahmedin nimityksen jälkeen. Käydessään Eritreassa pääministeri vieraili paikallisissa vankiloissa yhdessä Fidan Etiopian-yhteistyökumppanin johtajan, pastori Yilma Wakien, kanssa. Vierailijat rohkaisivat ja siunasivat tuomioitaan kärsiviä vankeja. Heidän joukossaan oli useita kristillisen vakaumuksensa tähden jo vuosikausia pidätettyinä olleita.
Pääministeri Ahmedin työtä ja toimintaa on leimannut sellaisen rakkauden vallan levittäminen, jossa anteeksianto on ollut todellisuutta jopa suhteessa omiin poliittisiin vastustajiin. Pyyteetön, rakastava palvelu ei useinkaan jää ilman vastakaikua, edes silloin, kun taistelut vallasta pyrkivät rikkomaan rauhaa.
Richard H. Burgess on tutkinut helluntailaisuuden vaikutusta rauhan rakentamiseen Nigeriassa. Hänen mukaansa helluntailaiset voivat olla rakentamassa merkittäviä sosiaalisia siltoja riitelevien osapuolten välillä. Burgessin tutkimusten mukaan sovittelevan roolin avulla voidaan vähentää ristiriitaisuuksia sekä ennaltaehkäistä väkivallan lisääntymistä.
Samaisen tutkimuksen mukaan helluntailaisilla on suuri rooli rauhanrakentamisessa uskonnollisen vakaumuksen raamissa. Burgess kannustaa uskovia oivaltamaan eron kristittyjen ”sosiaalisen pääoman”, ”uskonnollisen pääoman” ja ”hengellisen pääoman” kesken.
Sosiaalinen pääoma liittyy kykyymme toimia ja verkostoitua laajempaan rintamaan muiden yhteistyötahojen kanssa. Uskonnollinen pääoma tarkoittaa kaikkea sitä käytännön toimintaa, jolla uskonnollisina järjestöinä teemme työtä erilaisissa yhteisöissä. Hengellisellä pääomalla Burgess viittaa siihen perusmotiiviin, jonka pohjalta uskomuksemme, käsityksemme ja arvomme tulevat työssämme näkyviin.
Jos uskonnollisen ja hengellisen pääoman yhdistää niin, että voimme lisätä myös sosiaalista pääomaamme, yhä laajempi vaikutus yhä merkittävämpään rauhanrakentamiseen mahdollistuu. Uskonnollisen pääomamme myötä olemme usein lähellä ruohonjuuritasoa. Sen myötä voisimme laajentaa myös sosiaalista vaikuttavuuttamme vahvan vapaaehtoistoiminnan kautta.
Hengellisen vakaumuksen päivittäinen ja aito todeksi eläminen on yksi parhaista tavoista rakentaa rauhaa. Aito rakkaus ei etsi omaansa vaan huomioi myös lähimmäiset. Kiviseinään maalattu muistutus osuukin naulan kantaan: ”Kun rakkauden voima voittaa voiman rakkauden, ihmiset oppivat helpommin tuntemaan todellisen rauhan.”
Ari Joensuu
Kirjoittaja on Fida Internationalin vanhempi neuvonantaja.