Vuodenvaihteen vapaapäivinä oli aikaa uppoutua luoviin harrastuksiin.
Neulominen ja virkkaaminen ovat kestosuosikkeja, mutta tänä vuonna hurahdin
parsimiseen.
Joku voisi kysyä, miten niin tylsään asiaan kuin parsimiseen on
mahdollista hurahtaa. Helposti, jos on sattunut kirjoittamaan Googleen sanat
”visible mending”, näkyvä korjaaminen. Yhtenä iltana joulun alla tein tämän
virheen ja inspiroiduin niin, että löysin itseni parsimasta vielä puolenyön
aikaan, vaikka tiesin, että seuraavana aamuna pitäisi olla kykenevä
muovailemaan järkeviä ajatuksia.
Perinteisen ajattelutavan mukaan parsimus on onnistunut, kun siitä
ei näy jälkeäkään. Näkyvän paikkaamisen idea on päinvastainen: korjaustyötä
suorastaan korostetaan erivärisillä paikoilla, langoilla ja kirjailuilla.
Perinteinen parsiminen on vähän kuin siivoustyötä, joka saa huomiota vain
silloin, kun se on jäänyt tekemättä. Näkyvä paikkaus puolestaan rohkaisee
villeihin kokeiluihin. Onneksi mieheni on avarakatseinen, sillä hänen
farkkujensa haaroissa komeilee nyt vaaleanpunaisilla langoilla kiinnitetty
paikka.
Hienoin näkemäni visible mending -tyylin edustaja on erään
kotikaupungissani liikkuvan miehen takki. Se on paikattu niin moneen kertaan,
että alkuperäistä kangasta on tuskin lainkaan jäljellä. Takki on jo ennemmin
taideteos kuin vaatekappale.
Mies lienee koditon, ja toisinaan häntä näkee kirjaston lukusalissa
ompelemassa takkiinsa uusia paikkoja erivärisistä tilkuista. Köyhyydessä ei
sinänsä ole mitään ihannoimista, mutta ihailen miehen luovuutta. Nykymaailmassa
jopa kodittoman on helppo heittää risa takki roskiin ja hakea joltain
hyväntekeväisyysjärjestöltä parempikuntoinen tilalle. Mies on kuitenkin nähnyt
takin eteen paljon vaivaa, minkä vuoksi sen arvo on minun silmissäni suurempi
kuin uutuuttaan hohtavan tuotteen.
Näkyvä paikkaaminen tuo mieleen japanilaisen wabi-sabi-filosofian,
jossa korostetaan epätäydellisyyteen kätkeytyvää kauneutta. Yksi ajattelutavan
ilmenemismuoto on kintsugi eli rikkoutuneiden keramiikkaesineiden näkyvä
korjaaminen. Palat yhdistetään toisiinsa kultalakalla, jolloin saumakohtiin
muodostuu seittimäinen sädehtivä kuvio.
Tuttu kristillinen metafora kuvaa Jumalaa savenvalajana, joka
muotoilee rikkoutuneesta astiasta uuden. Lupaus kaiken luomisesta uudeksi on
lohdullinen, mutta jotenkin minua häiritsee ajatus siitä, että risat kohtani
pyyhkäistäisiin näkymättömiin. Jotkin elämässäni tapahtuneet asiat olisivat
toki saaneet jäädä tapahtumatta, mutta ne kuitenkin tapahtuivat ja vaikuttivat
minuun. Jos kukaan ei näe niitä, näkeekö kukaan minua ihan oikeasti?
Eivät rosot ja repeämät välttämättä kerro tappiosta - ylösnousseella
Jeesuksellakin oli käsissään naulanjäljet, joista opetuslapset tunnistivat
hänet.
Entä jos Jumalaa ajattelisikin käsityöläisenä, joka korjaa rikkoutuneet
kohdat kullalla ja parsii repsottavan kankaan värikkäällä langalla? Hän tuntee
työstämänsä materiaalin ja näkee siinä aina uusia mahdollisuuksia. Lopputulos
yllättää katsojan: esine ei tosiaan näytä siltä kuin se kaupan hyllyllä näyttäisi,
mutta nyt se on paitsi käyttökelpoinen myös ainutlaatuisella tavalla kaunis.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...