Olemme riippuvaisia Pyhästä Hengestä

Uusi testamentti nimittää useita kertoja Jeesuksen ensimmäisen ja toisen tulemisen välistä aikaa lopun ajaksi. Lopun aika on Jumalan Pyhän Hengen toiminnan aikaa.

 

Kun Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen korotettiin taivaaseen, hän lähetti Pyhän Hengen, joka Jumalan sanaa käyttäen tekee työtä maailmassa. Hengellä on useita tehtäviä. Jeesuksen oman opetuksen mukaan Pyhän Hengen yksi tehtävä on se, että hän tullessaan ”näyttää maailmalle todeksi synnin”.

 

Seuratessani keskustelua kansanedustaja Päivi Räsäsen kirjoituksista olen tullut siihen johtopäätökseen, että ainakin osa ihmisistä joko tahallaan tai tahattomasti ymmärtää nykyään kristittyjen puheen ihmisten syntisyydestä väärin. Ajatellaan niin, että ihmisen kutsuminen syntiseksi tarkoittaa haukkumista tai vihamielisyyttä. Asiahan ei ole näin. Me sanomme ihmistä – itseämmekin – syntiseksi sen tähden, että Pyhä Henki on vakuuttanut, että me kaikki olemme Pyhän Jumalan edessä syyllisiä ja tuomion ansainneita. Tämä ei tarkoita, ettemme kunnioittaisi itseämme ja muita ihmisiä Jumalan luomina ja rakastamina.

 

Hengellisessä heräämisessä ihminen tajuaa rikkoneensa Jumalaa vastaan ja huolestuu tilastaan Jumalan edessä. Tätä ei saada aikaan millään manipulaatiolla tai ihmistoimin. Se on Jumalan armo­työtä ihmisen elämässä. Voimme seurakuntana rukoilla, julistaa ja opettaa Jumalan sanaa, mutta vain Pyhä Henki voi Sanasta avata ihmiselle tämän hengellisen tilan Jumalan edessä.

 

Syntisyyteensä herännyt ihminen kaipaa yli kaiken Jumalan armoa ja Jeesusta Kristusta. On aivan ratkaisevaa, että ihmisille julistetaan synnintunnon herättävän lain lisäksi myös Jumalan evankeliumia Kristuksen täytetystä työstä. Tässäkin olemme jälleen täysin riippuvaisia Pyhästä Hengestä, josta Jeesus sanoi, että ”hän on minut kirkastava”. Kukaan ei voi ymmärtää Jeesuksen Kristuksen merkitystä, ellei Pyhä Henki sitä hänelle avaa.

 

Kristuksen kärsimys ja kuolema ristillä ja hänen ylös­nousemuksensa aukeavat ihmiselle kaikessa suuruudessaan ja ihanuudessaan vasta Pyhän Hengen työn alla. Vakuuttavat puheet, todistukset ja kristittyjen osoittama rakkaus voivat raivata esteitä uskon tieltä, mutta vain Pyhä Henki voi avata ihmisen sisimmän.

 

Usko tulee Jumalan sanan kuulemisesta, kun Pyhä Henki, joka Sanassa asuu, avaa ihmisen uskon silmät. Apostoli Paavali sai Jumalalta tehtävän ”avata pakanoiden silmät”, niin että he kääntyisivät. Edes apostoli ei kuitenkaan olisi pystynyt siihen ilman Jumalan sanaa ja Pyhää Henkeä.

 

Pyhä Henki on lopulta maailman ainoa tehokas evankelista. Hän vie ihmisen Kristuksen luo, ja Kristuksella on valta antaa ihmiselle kaikki hänen syntinsä anteeksi.

 

Kun ajattelee sitä, miten merkittävä rooli Kolminaisuuden kolmannella persoonalla on uskon syntymisessä ja säilymisessä, on todettava, että kaikki maailman kristityt ovat täysin riippuvaisia Pyhästä Hengestä. Ilman häntä kukaan ei tule koskaan uskoon eikä vakuutetuksi siitä, että totuus ja pelastus on Jeesuksessa Kristuksessa.

 

Jumala itse armahtakoon meitä ja antakoon Pyhän Henkensä, niin että syntyy uskoa Kristukseen, sitoutumista Jumalan sanaan ja rakkautta lähetystyöhön lähellä ja kaukana.

 

 

Leif Nummela

Kirjoittaja on teologi, joka toimii Uusi Tie -lehden päätoimittajana.





40/201

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja