1) Syyllistäminen. ”Miksi sinä noin teit? Etkö olisi voinut
toimia
näin? Järkikin jo sanoo, ettei tuosta mitään ollut
tulossakaan.”
Syyllistäminen on sitä kuuluisaa veitsen kääntämistä
haavassa. Syyllistäjä ei näe omia heikkouksiaan vaan asettuu
lähimmäisensä yläpuolelle osoittelemaan tämän tekemiä virheitä.
Pahimmillaan syyllistäjä paljastaa, ettei alun alkaenkaan uskonut
läheiseensä.
Auttaako syyllistäjä? Ei, sillä syyllistäjä musertaa
autettavan
itsetunnon. Kun on jo niin pahasti mokannut, ei enää hyödytä
yrittää edes korjata mitään. Sama kun antaa vain asioiden
mennä entistä huonompaan suuntaan. Syyllistämisen jälkeen on aina vain vaikeampaa saada ihmistä ottamaan apua vastaan.
2) Uhrautuminen. ”Annapas kun minä autan. Noin, nyt se on
valmis. Ole hyvä! Kyllä on raskasta, kun pitää aina kaikki hoitaa.”
Uhrautuminen alkaa yleensä siitä, että mielessään jo kantaa
toisen ihmisen tilannetta ja tuntee pakottavaa tarvetta tehdä
jotakin. Uhrautuja ei tunnista omia rajojaan.
Auttaako uhrautuja? Ei, sillä uhrautumisesta on vain yhden
kirjaimen kokoinen matka uhriutumiseen, jossa autettavan hartioilla onkin yhtäkkiä alkuperäisen taakan lisäksi sekin, että
lähimmäinen joutuu hänen puolestaan näkemään vaivaa. Toisen puolesta toimiminen myös passivoi häntä.
3) Ylihengellistäminen. ”Ei muuta kun lumpiot lattiaan. Olen
joka ilta rukoillut puolestasi. Tällä kaikella on jokin
tarkoitus.”
Ylihengellistäjä haluaa (usein oman epämukavuudentunteensa vuoksi) painaa toisen ihmisen pahan olon ja vaikeudet
näkymättömiin. Auttamisen piilotettuna motiivina voi olla myös itsensä nostaminen hengellisesti toisen yläpuolelle.
Auttaako ylihengellistäjä? Ei, sillä hän ei kohtaa
lähimmäisensä tunteita sellaisina kuin ne ovat. Toistelemamme hengelliset
fraasit ovat myös usein teologisesti kyseenalaisia, koska ne on
siirretty eri yhteyteen kuin mihin ne oli alun perin tarkoitettu.
Ylihengellistäjä saa myös lähimmäisensä todennäköisesti tuntemaan itsensä
riittämättömäksi.
4) Ohittaminen. ”Kukahan tuolla ojassa makaa? No, kyllä kai
hän jotakin apua saa. Toisaalta voisin antaa hänelle tästä
euron.”
Ohittaminen voi olla kokonaan ohitse kävelemistä tai sitä,
että ohittaa autettavan tarpeet itselleen helpolla ratkaisulla.
Auttaako ohittaja? Ei. Kokonaan ohi käveleminen on kaikkein pahinta. Ensiapukurssilla neuvotaan, että jos jokin
näkemämme tilanne jää vaivaamaan, kannattaa aina palata takaisin
kysymään, tarvitaanko apua. ”Ohi auttaminen” puolestaan on
inhimillistä. Aina voi kysyä toiselta niin kuin Jeesus kysyi lähimmäiseltään: Miten haluat minun auttavan sinua?
Auttaminen on vaikeaa. Fraasien keksiminen tähän kolumniin ei ollut ollenkaan tuskan takana. Ihan varmasti olen
käyttänyt niitä kaikkia. On raastavaa tulla toimeen sen kanssa, että
toisella ihmisellä on asiat pielessä tai paha olla (ja minä se tässä
vain porskutan). Miksi elämä on niin epäreilua? Riittääkö se, mitä teen? Voinko olla vain hiljaa, kun toinen kertoo huolistaan?
Toisaalta jos lähestyy auttamista käytännössä, se ei ehkä
enää olekaan niin vaikeaa. Auttaa voi hyvin pienilläkin tavoilla.
Auttamista on sekin, että ohjaa toisen eteenpäin sellaisen ihmisen tai tahon luo, joka pystyy häntä auttamaan. On parempi yrittää
auttaa vaikka kömpelöstikin tai ”väärin” kuin olla tekemättä
mitään.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...