Tiistai 5. maaliskuuta.
Nimipäivää viettää Laila, Leila

Mitä jos meidät on kutsuttu brändilähettiläiksi?

Ihmisten tulee saada tietää, kenen lähettiläs, tai jopa tosi fani, olet, Mika Poutala kirjoittaa.
Ihmisten tulee saada tietää, kenen lähettiläs, tai jopa tosi fani, olet, Mika Poutala kirjoittaa.

13.11.2023 | Uskovien piireissä pastorit ja evankelistat ovat yleensä niitä, joita katsotaan ylöspäin. Monesti Jumala on tehnyt heidän elämässään jotakin todella vaikuttavaa, ja he ovat Jumalan käytössä päivittäin. Eikä tässä ole mitään pahaa, itse asiassa päinvastoin. Ongelma tulee siitä, jos me kaikki muut haluamme olla samanlaisia. 

 

Raamatussa todetaan, miten Jumala on antanut meille erilaisia lahjoja ja kykyjä. Oma kokemukseni nuoruudessani oli se, että kaikista yritettiin tehdä myyjiä. Oli erilaisia evankelioimisharjoituksia, ja jopa painostettiin evankelioimaan sanomalla, että kaikista se tuntuu aluksi yhtä vaikealta. Nyt voin jo sanoa, että ei muuten tunnu. Syy siihen on se, että kaikkia meistä ei ole kutsuttu myyjiksi. 

Myyjällä tarkoitan ihmistä, joka tekee aktiivista ja ulospäin suuntautuvaa työtä sen eteen, että ihmisiä tulisi uskoon. Itse siis ajattelen, että tämä on nimenomaan evankelistojen ja pastoreiden hommaa. Toki tätä myyntityötä voi tehdä kuka tahansa, joka kokee kutsun tehtävään. Asian ydin on silti se, että kaikkia ei ole kutsuttu myyjiksi.

 

 

     Ihmisten tulee saada tietää, kenen lähettiläs, tai jopa tosi fani, olet.

 

On kuitenkin yksi asia, mitä jokainen uskova voi tehdä. Meistä jokainen voi olla brändilähettiläs. Brändilähettiläs on henkilö, joka käyttää ja mainostaa – tosin välillä huomaamattaankin – jotakin tiettyä tuotetta. Tätä tapahtuu nykyisin sosiaalisessa mediassa vaikka kuinka paljon. 

Yritys maksaa korvauksen siitä, että brändilähettiläs käyttää ja mainostaa tuotetta omille seuraajilleen. Parhaita brändilähettiläitä ovat ne, jotka vain tykkäävät tuotteesta niin paljon, että käyttävät ja jopa mainostavat sitä saamatta mitään korvausta. Näitä voisi kutsua myös tosi faneiksi. 

  

Uskon, että jokainen uskova on kutsuttu olemaan Jumalan brändilähettiläs ja elämään rohkeasti juuri sellaisena, jollaiseksi Jumala on hänet luonut ja kutsunut. Lähettiläs puhuu rohkeasti uskosta, kun siihen tarjoutuu tilaisuus. Hän puolustaa sorrettuja ja tuo iloa maailmaan. Ihmisten tulee saada tietää, kenen brändilähettiläs, tai jopa tosi fani, olet. 

Brändilähettiläs on parhaimmillaan henkilö, jonka kaikki tietävät olevan uskossa, mutta joka tuo asian esille niin tyylikkäästi, että se ei aiheuta turhaa ärsyyntymistä, vaikka itse ei haluaisikaan samaa omaan elämäänsä. 

Parasta tässä on se, että jossain vaiheessa ihmisten kiinnostus saattaa herätä Jumalaa kohtaan, ja saman tien heille tulee mieleen kyseinen brändilähettiläs, jolta voi kysyä lisää. Jos brändilähettiläs ei ole hoitanut työtään hyvin, ihmisillä ei välttämättä ole ketään, kenen puoleen kääntyä, kun kiinnostus herää. 

  

Brändilähettiläänä oleminen on aika helppoa. Ainut tehtävä on saada Jumala näyttämään hyvältä meidän elämämme kautta – ja toisaalta elää niin, että ihmiset haluavat elämäänsä sitä jotakin, mitä meillä jo on. 

Raamatun sanoin tämä varmaankin kuuluisi: ”Älä pidä kynttilää vakan alla, vaan anna sen tuoda valoa koko maailmaan.” 

 

Mika Poutala 

Kirjoittaja on kansanedustaja ja Kristillisdemokraattien ensimmäinen varapuheenjohtaja.



UUTISET