Torstai 25. huhtikuuta.
Nimipäivää viettää Markku, Markus, Marko, Markus

Missä vietät iäisyytesi?

Raamatun mukaan tämä konkreettinen elämä on arvokasta ja tärkeää. Jumala itse loi maailman, ja hän tuli Pojassaan todelliseksi ihmiseksi lunastamaan meidät synnin ja kuoleman vallasta. Jeesus nousi ruumiillisesti kuolleista, ja me odotamme ruumiimme ylösnousemusta. Kristittynä ei siis voi halveksia tai väheksyä tavallista ruumiillista elämää tässä maailmassa. 

Samanaikaisesti Raamattu kuitenkin julistaa vahvasti iankaikkisen elämän merkitystä. Sitä, mikä meitä odottaa tämän elämän jälkeen. Kukaan Raamatussa ei puhu niin paljon helvetistä kuin Jeesus. Hän tietää, mistä hän puhuu, ja hän varoitti useaan otteeseen vakavasti helvettiin joutumisen mahdollisuudesta. 

 

Hiljattain Suomessa ilmestynyt Uuden testamentin uusi käännös (UT 2020) ei ole lähtenyt lieventämään puhetta helvetistä vaan kääntää alkutekstiä puhuttelevasti. Jeesuksen mukaan helvetti on loputon tila. Se kestää ainaisesti ja siellä ”itketään ja purraan hammasta” (Matt. 8:12). Jeesuksen tulemuksessa osa ihmisistä lähtee ”kärsimään ikuista rangaistusta”, kun toiset ”lähtevät ikuiseen elämään” (Matt. 25:26).

Myös yhden kenties hätkähdyttävimmän helvettiä koskevan kohdan UT 2020 kääntää juuri niin rajusti kuin se on. Puhutaan niistä, jotka kumartavat petoa ja joita sen tähden ”kidutetaan tulessa ja rikkihöyryssä Jumalan pyhien enkeleiden ja Karitsan edessä. Heidän kiduttamisestaan syntyvä savu kohoaa ikuisesti. Heillä ei ole levon hetkeä päivällä eikä yöllä ––” (Ilm. 14:10–11). 

 

Uuden testamentin puhetta helvetistä on mahdotonta liennyttää. Useat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tilannetta seuraavat ovat todenneet, että papit eivät enää usko helvettiin, koska he eivät saarnaa siitä. Tämän mittarin mukaan tilanne on huolestuttava myös herätysliikkeissä ja muissa kirkkokunnissa.

Helvetistä varoittaminen on monien kokemuksen mukaan vähentynyt kaikkialla kristikunnassa. Tämä ei kuitenkaan tee helvetin olemassaolosta yhtään vähemmän todellista. Helvetti on Uuden testamentin mukaan edelleen olemassa ja sinne voi yhä joutua. Se on Jumalan määräämä oikeudenmukainen rangaistus ihmisen kapinasta ja synneistä Jumalaa vastaan. Me olemme kaikki ansainneet helvetin. Siitä tulisi edelleen varoittaa ihmisiä. 

 

Samalla tulisi saarnata taivaasta. Uuden testamentin mukaan myös taivas on todellinen. Se on ikuinen, loppumaton tila, jota verrataan juhlaan ja häihin. Siellä on Jumalan valtaistuin ja enkeleitä. Sitä kuvataan taloksi, kodiksi, jossa on monia huoneita.

Lyhyesti sanottuna taivas on Jeesuksen Kristuksen koti. Sinne pääsy on Jumalan lahja, joka annetaan armosta ihmiselle, joka ei ole sitä ansainnut, eikä voi sitä ansaita. 

Jokaisen ihmisen pitäisi kysyä itseltään: missä minä vietän iäisyyteni? Mikä on lopullinen olinpaikkani iäisyydessä? Miten ihminen voi välttää helvetin ja päästä taivaaseen? 

Uuden testamentin vastaus on selvä. Taivaaseen päästään, ja helvetti vältetään, uskomalla Herraan Jeesukseen. Se, joka on Jeesuksen oma, pääsee varmasti taivaaseen, ja se, joka ei usko Jeesukseen, joutuu helvettiin. 

 

”Se, joka uskoo Poikaan, saa elää ikuisesti. Se, joka ei tottele Poikaa, ei saa nähdä elämää, vaan häntä odottaa Jumalan viha.” (Joh 3:36, UT 2020)

 

 

Leif Nummela


Kirjoittaja on Uusi Tie -lehden päätoimittaja.



UUTISET