”En ole kiinnostunut kehyksistä. Sisältö ratkaisee.”
Toteamus kuluu nykyaikaisen kristityn repliikkivarastoon. Sen tehtävä on kertoa, että lausuja ei ole hurmattavissa kokousten tai jumalanpalvelusten prameilla puitteilla tai hienolla tavalla esittää kristillistä sanomaa. Fokus on sisällössä, siinä mitä todella sanotaan.
Asia kuitenkaan ei ole aivan näin yksinkertainen. Ihminen ei tee valintoja ainoastaan asiaperusteilla ja järjellä, vaikka näin itselleen usein uskotteleekin.
Emme valitse vaikkapa autoa tai vaatteita puhtaasti sisältösyistä. Kyse ei ole vain liikkumisesta paikasta toiseen tai tekstiileistä, jotka pitävät meidät lämpiminä. Ne kertovat aina jotain tyylistämme ja arvostuksistamme.
Jumalanpalveluksissa kehys alkaa helposti olla osa sisältöä. Näiden kahden sekoittuminen yhdistää uudistajaa ja perinteiden arvostajaa. Klassisemman tyylin kannattaja ajattelee usein, että vanhat kehykset edustavat muuttumattomuutta ja pysyvyyttä kaaosmaisen ajan keskellä. Perinteet tuovat turvaa ja varjelevat myös sisältöä.
Uudistajalle kehysten uudistaminen voi niin ikään muodostua itsetarkoitukseksi. Kehysten tehtävä on inspiroida ja viedä häntä eteenpäin katsovaan tunnelmaan. Uudistuneiden kehysten katsotaan kumuloivan uudistavaa sisältöä.
On toisaalta hyvin lohdullista, että sisällön ja perussanoman muuttaminen on oikeastaan hyvin vaikeaa. Vaikka kentällä tulee vastaan paljon sekä uudistajia että vanhan kehyksen tulevaisuudesta huolestuneita, ihmisiä tuntuu yhdistävän yhä syvä halu säilyttää seurakunnat Jeesus-keskeisinä aidon evankeliumin vaalijoina.
Tämän kirjoittajalla on ollut etuoikeus osallistua melko kattavasti eri kirkkojen ja yhteisöjen jumalanpalveluksiin. Arvostan suuresti katolilaisten messuja ja ortodoksien liturgioita, ja näen luterilaisessa jumalanpalveluksessa ja heränneiden seuroissa – samoin kuin itselleni eniten tutussa helluntailaisten aamukokouksessa – nimenomaan sisällön puolesta paljon hyvää.
Se, että lukeudun jumalanpalvelusten kehysten uudistajien leiriin, kumpuaa pitkälti siitä, etten pidä raamatullisena sitä ajatusta, että jonkin tietyn aikakauden tai paikan tyyli nousisi tärkeämmäksi kuin jumalanpalveluksen sisältö. Vanhaa kehystä puolustetaan usein, ei kehyksenä, vaan osana sisältöä.
Kysymys on myös käytännöllisyydestä. Kadulla ohi lipuvia 1950-luvun autoja kuuluu ihailla ja 1800-luvun vaatteita pitää hienoina, mutta eivät ne kuulu tämän päivän ihmisen arkielämään – eivät, vaikka täyttävätkin yhä tehtävänsä kulkuvälineinä ja tekstiileinä.
Uudistamisen paradoksi on se, että se mitä luomme tänään, on uutta vain hetken. Kahdenkymmenen vuoden päästä – tai todennäköisesti jo aiemmin – se, mitä teemme nyt, on joka tapauksessa jonkun uudistajan mielestä toivottoman vanhanaikaista. Mutta näin kuuluukin olla.
Kristus itse ei tarvitse päivitystä. Hän kaipaa tulla julistetuksi sellaisena, kuin hän Raamatussa itsensä ilmoittaa.
Kirjoittaja on Ristin Voiton toimituspäällikkö ja seurakunnanistuttaja.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...