Kesän aikana tapahtui kirkkojen ja herätysliikkeiden
elämässä monenlaista. Silloin oli myös tavallista enemmän aikaa katsella aidan
toiselle puolelle – siis sinne, missä ruoho on vihreämpää kuin omalla puolella.
Vai onko sentään..?
Oulun piispanvaali oli yksi kesän kristillisistä
kohokohdista. Kotimaa 24 -uutissivusto tarjosi Piispapaneeli-raporteissaan
oivan tilaisuuden tutustua ehdokkaiden ajatuksiin. Kysymys lääkkeistä kirkon
jäsenkatoon sai ehdokkaat esittämään toisistaan poikkeavia keinoja.
Kaltaiseni vapaakristityn mielestä parhaalta tuntui ehdotus
kirkon palaamisesta juurilleen. ”Kirkko on ensiksi sitä varten, että
julistetaan armollista Jumalaa Kristuksessa ja toiseksi siksi, että me kirkossa
opastamme ja teemme hyvää.” Pian kuitenkin alkoi tuntua siltä, että jokin
tuossa ehdotuksessa mättää. Mutta mikä? Hyvältähän se aluksi kuulosti.
Se oli tuo ”julistetaan armollista Jumalaa Kristuksessa”
-lause! Ei niin, että siinä olisi mitään väärää; niinhän voisi lukea minkä
tahansa suomalaisen seurakunnan ohjekirjassa. Siitä vain tuntui puuttuvan
jotakin. Lausuma kuulosti melkeinpä lattealta.
Mieleeni muistui apostoli Paavalin sana ”emme julista itseämme,
vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra”, eikä se kuulosta lainkaan
lattealta. Missä on ero? Siinä, että Paavalin julistama Kristus on Herra, mutta
aiemmasta lausumasta emme löydä herrautta emmekä auktoriteettia. Siitä löydämme
nykyaikaan sopeutetun, meitä palvelemaan kesytetyn Kristuksen.
Sellaisen Kristuksen ovat muiden länsimaisten kristittyjen
ohella suomalaisetkin halunneet. Ja siitä on muodostunut kristillisyyden suurin
ongelma. Jeesuksen herraus on hävinnyt jonnekin. Toki hänen tittelinsä on
edelleen ”herra” – hän on herra Jeesus – ja silti… Oikeassa elämässä hänen
herrauttaan on vaikea nähdä juuri missään.
Miten me oikein olemme tulleet tähän? Mieleeni muistuu Jeesuksen
opetus taivasten valtakunnasta, jota vastaan hyökätään ja ”hyökkääjät tempaavat
sen itselleen”. Pyrkimys on ottaa valtakunta haltuun, ja siinä hyökkääjät myös
onnistuvat.
Jeesuksen mukaan Jumalan valtakunta ei tule niin, että se
voidaan nähdä. Se pitää tunnistaa muulla tavalla. Jumalan valtakunnan tunnistaa
siitä, mikä sille on luonteenomaisinta: Jumalan hallintavalta! Se toteutuu
siellä, missä ihmiset haluavat olla hänelle kuuliaisia.
Kun valtakuntaa vastaan hyökätään ja se otetaan inhimillisen
mielen haltuun, korvataan Jeesuksen herraus latistetulla evankeliumilla. Sen
tarjoama ”armo” vapauttaa muun ohessa myös kuuliaisuudesta Herraa Jeesusta
kohtaan. Totta kai, sehän on lain alaisuutta! On kuitenkin selvää, että
lihallisen mielen haltuunsa ottama valtakunta on voimaton. Sellaisena se myös
pysyy, vaikka kuinka paljon voimaa rukoiltaisiin.
”Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa” ei
tarkoita sitä versiota, jossa kesytetty Kristus on valjastettu meidän
palvelijaksemme, vaan sitä, jossa Kristus on Herra ja me hänen palvelijoitaan!
Tapio Lohikko
Kirjoittaja on Tampereen baptistiseurakunnan pastori.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...