Torstai 9. toukokuuta.
Nimipäivää viettää Timo, Dennis

Jos rakastaa, haluaa luovuttaa

Uskon, että Hannan luottamus Jumalaa kohtaan opettaa meille paljon vanhemmuudesta, Rebecca Palmi kirjoittaa.
Uskon, että Hannan luottamus Jumalaa kohtaan opettaa meille paljon vanhemmuudesta, Rebecca Palmi kirjoittaa.

28.2.2024 | Rakkautta kuvaillaan Raamatun eri lehdillä monin eri tavoin. Yksi kaunein ja moniulotteisin rakkauden kuva näyttäytyy kuitenkin mielestäni Hannan kertomuksessa. Murheen murtamasta vaimosta kirjoitetaan yksinkertaiselta kuulostava selviytymistarina. 

Hannan kokonaisvaltainen ahdistus ja ympäristön tuoma pilkka olivat ajaneet naisen toivottomaan tilaan. Hän oli pettymysten ja vuosien kamppailun saatossa menettänyt toivon unelmastaan, mikä sai hänet varmasti epäilemään Jumalan hyvyyttä. Surun runtelema sielu ja ruumis ei kyennyt elämään normaalia elämää, koska kaikki ympärillä muistutti hänen vaivastaan. Hän oli menettänyt ilon ja toivon, eikä kukaan pystynyt tuomaan apua häpeään, jota hän kantoi.

 

 

       Hänellä oli joku, joka puolusti, koska rakasti.

 

Väsyneet askeleet veivät Hannan kuitenkin vielä kerran Jumalan eteen. Siellä hän vuodatti epätoivoisen rukouksen, jonka vain Jumala ymmärsi. Jotain tapahtui, ja taivas kuuli sydämen huokaukset. Rukoustaistelu oli tullut päätökseen, ja pian poikalapsi nimeltä Samuel syntyi maailmaan. 

Hanna oli juuri kokenut, mitä on Jumalan voima ja rakkaus. Hänen sydämensä paloi ilosta ja uskosta. Hän kantoi sylissään suurinta unelmaansa, mutta rakastui ehkä ensimmäistä kertaa syvästi unelmansa antajaan. Tämän yliluonnollisen kokemuksen tähden Hannan ei enää epäillyt Jumalaa millään elämän osa-alueella. 

 

Uskon, että Hannan luottamus Jumalaa kohtaan opettaa meille paljon vanhemmuudesta. Jumala oli antanut Hannalle sen, mitä hän eniten toivoi, ja Hanna puolestaan päätti antaa lapsensa Jumalan käyttöön.  

Usein saadessamme rukousvastauksia kiinnitämme katseemme innostuksessamme vastaukseen emmekä vastauksen antajaan. Jumalan antama siunaus on meille iloksi, mutta usein sillä on suurempikin tarkoitus.  

Hanna rakasti Jumalaa niin paljon, että halusi myös poikansa elämän kirkastavan Hänen nimeään. Hän valmisti Samuelin sydämen tietämään, että Jumala haluaa käyttää hänen elämäänsä oman suunnitelmansa eteenpäin menemiseksi. Hanna pursui ylpeyttä ja kannustusta, joka auttoi Samuelia toteuttamaan sitä tarkoitusta, jonka Jumala oli kirjoittanut. Vanhemman rakkaus loi Samuelille alustan, mistä ponnistaa luottamaan Jumalaan vaikeina aikoina. 

 

Hanna oli varmasti pakahtua ilosta, kun sai seurata, miten Samuel sai olla Jumalan käytössä isoissa tehtävissä. Samuelia ympäröi vanhempi sukupolvi, joka seisoi hänen takanaan ja työnsi häntä kohti johtajuutta, jossa Jumalan ääni sai tulla esiin. 

Minulla ei ole omia lapsia, mutta ymmärrän sen viestin, jonka Raamattu välittää. Nuori sukupolvi tarvitsee vanhempia, jotka rakastavat niin paljon, että ovat valmiita luovuttamaan heidät kokonaan Jumalan käyttöön. Nostamaan rohkeasti tyttäriä ja poikia niille paikoille, joissa Jumalan ääni saa kuulua heidän kauttaan. Näkemään, kuinka Jeesuksen nimi tulee kirkastetuksi heidän elämässään.  

Samuel sai kasvaa lapsesta asti mentorin vieressä, joka ohjasi häntä kohti Jumalan tuntemista. Hänellä oli joku, joka puolusti, koska rakasti. Puolustathan sinäkin? 

 

Rebecca Palmi 

Kirjoittaja on Espoon helluntaiseurakunnan nuorisopastori.



UUTISET