Kesän lopulla juutalaiset surevat Raamatun ajan temppelien
tuhoja. Lisäjännitteen tämänkertaiseen muistopäivään elokuun alussa antoi islaminuskoisten vasta päättynyt
pyhiinvaellusjakso Saudi-Arabian Mekkaan. Mellakoissa Temppelivuorella ja sen
läheisyydessä loukkaantui toistakymmentä ihmistä, myös Israelin poliiseja.
On erikoista, miten sekä juutalaisten ensimmäinen temppeli 500-luvulla ennen Jeesusta että toinen temppeli vuonna 70
hävitettiin samana av-kuun päivänä, joka ajoittuu läntisessä
kalenterissa heinä–elokuuhun. Vuonna 1492 Espanjan kuningaskunta antoi määräyksen juutalaisten karkottamiseksi samaisena
temppelien tuhon päivänä.
Temppelien hävitykset muistuttavat juutalaisia muun muassa siitä, miten kansan sisäinen eripura voi johtaa suureen
häviöön. Samalla se puhuu siitä, miten lupaukset Jumalan
huolenpidosta ovat lähtöisin kaukaa, autiomaavaellukselta. Jumala tahtoo,
että kansa luottaisi häneen ja antautuisi hänen johdettavakseen
myös sodan ja rauhan kysymyksissä.
Jeesuksen ajan temppeli tuhottiin vuonna 70 ensimmäisen juutalaissodan aikana. Aikalaishistorioitsija Flavius
Josefus kuvaa tätä traagista tapahtumaa, jossa lähes koko Jerusalem
hävitettiin. Josefuksen mukaan surmansa sai reilu miljoona ja roomalaiset kuljettivat vankeuteen liki 100 000 piiritetyn kaupungin
suojissa ollutta juutalaista. Nykyiset historioitsijat arvioivat,
että todelliset luvut olisivat noin viidennes Josefuksen kirjaamista. Ennen roomalaisten tuloa juutalaiset kävivät sisällissotaa, mikä
helpotti valloitusta.
Taistelu oli raju. Juutalaiset puolustivat kaupunkiaan
sitkeästi. Lopulta roomalaiset valtasivat ja tuhosivat koko temppelin esipihoineen. Ensimmäinen juutalaissota päättyi kolme vuotta myöhemmin, kun roomalaiset valloittivat Kuolleenmeren
äärellä Masadan vuorilinnoituksen.
Roomalaisten vasallikuningas Herodes Suuri teetätti
Jeesuksen syntymän aikoihin ja vähän sitä ennen eri puolille valtavia
kaupunkeja ja linnoituksia. Hän myös aloitti Jerusalemin toisen
temppelin laajennuksen.
Roomalaisia sotilaita innosti valloitussodassa ajatus, että Jerusalemissa olisi paljon arvokasta omaisuutta. He
rosvosivat temppelin ja tappoivat kaupungissa kaikki, jotka uskalsivat
tulla vastustamaan ryöstelyä.
Vangit vietiin orjiksi tai taistelemaan hengestään Rooman
maakuntien teattereihin gladiaattoreita ja petoja vastaan. Tuhosta jäi jäljelle vain osa temppelin läntistä tukimuuria,
joka tunnetaan myös Itkumuurina. Se on nykyään juutalaisten pyhin paikka, jonka luona käy ihmisiä rukoilemassa joka päivä ja
lähes kaikkina vuorokaudenaikoina.
Juutalaiset nousivat 130-luvulla uuteen kapinaan, mutta
keisari Hadrianuksen joukot kukistivat kansannousun verisesti.
Hadrianus kielsi juutalaisilta pääsyn Jerusalemiin. Nöyryyttääkseen juutalaisia lisää hän nimesi Juudean ja pohjoisen Israelin
Palestiinaksi, juutalaisten perivihollisen filistealaisten mukaan.
Palestiina on yhä keskeinen kiistanimi Lähi-idän päivänpolitiikassa.
Heikki Kangas
Kirjoittaja on erikoistoimittaja, joka on asunut
Israelissa vuodesta 1990 lähtien.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...