Kesken aamuisen hiljentymishetkeni sain vahvan sisäisen kehotuksen lukea Luukkaan evankeliumin 24. luvun. Olen aika ajoin tunnistanut Pyhän Hengen hiljaisen mutta hyvin kehottavan äänen, joten tottelin sitä ja ryhdyin lukemaan.
Luukas kuvailee kahden opetuslapsen kulkua Emmauksen tiellä, kun nämä yhtäkkiä kohtaavat muukalaisen, joka ei ollut kuullut mitään muutamaa päivää aiemmin Jerusalemia kuohuttaneesta tapahtumasta eli Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta ja ylösnousemuksesta.
Tämä muukalainen, jonka opetuslapset tunnistivat myöhemmin Jeesukseksi, kuunteli aikansa opetuslasten hämmentynyttä raporttia viikonlopun tapahtumista ja ryhtyi sitten torumaan heitä: ”Voi teitä ymmärtämättömiä! Noinko hitaita te olette uskomaan kaikkea sitä, mitä profeetat ovat puhuneet? Juuri niinhän Messiaan piti kärsiä ja sitten mennä kirkkauteensa” (Luuk. 24:25–26).
Vaikka opetuslapset olivat viettäneet Jeesuksen kanssa viimeiset kolme vuotta, Mestarin yksityiskohtaiset kuvaukset tulevista tapahtumista eivät olleet juurikaan tallentuneet heidän muistiinsa. Hieman aiemmin Luukas (18:34) paljastaakin opetuslasten oppimiskyvyn kaikessa raadollisuudessaan: Opetuslapset eivät ymmärtäneet Jeesuksen sanoista mitään. Asia pysyi heiltä salassa, eivätkä he käsittäneet, mitä Jeesus tarkoitti.
Tässähän ei oikeastaan ollut mitään uutta. Profeettojen Israelin kansalle antamat ilmoitukset ja varoitukset olivat satoja vuosia menneet suurimmilta osin kuin vesi hanhen selkään, ja seuraukset ovat tunnettuja. Hesekiel 5 ja 6 antavat kansan tottelemattomuudesta ja sen seurauksista järkyttävän kuvauksen, joka toteutui Jeesuksen antaman profetian (Luuk. 21:22–24) mukaisesti vuonna 70 jKr.
Jostakin syystä profetiat ovat aina olleet osalle Jumalan kansaa hankalia ottaa vastaan. Olen vuosikymmenten aikana kuullut useamman julistajan harmittelevan, kun juutalaiset ystävämme eivät näe Jeesusta Jesaja 53:ssa tai muissa Vanhan testamentin messiasprofetioissa.
Vastaavalla logiikalla olen pitkään ihmetellyt yhdessä monien israelilaisten kanssa, miksi niin monet kristityt johtajat eivät ymmärrä Israelin valtion synnyn ja juutalaisten muuton sinne olevan yksi aikamme suurimpia profeetallisia täyttymyksiä. Vielä enemmän se mietityttää, kun lukee Jumalan kytkeneen oman pyhyytensä paluuseen (Hes. 28:25–26).
Joitakin vuosia sitten pohdin erään ystäväni kanssa syitä suomalaisten seurakuntien voimattomuuteen, ja yllättäen kuulin vastaavani siihen Psalmin 137:5–6 sanoin: Jerusalem, jos sinut unohdan, kadotkoon käteni voima! Tarttukoon kieleni kitalakeen, ellen sinua muista, ellen pidä ylimpänä ilonani sinua, Jerusalem!
Ainakin jakeiden kuvaamat seuraukset ovat toteutuneet: seurakunnan voima on dramaattisesti vähentynyt, eikä sen sanoma juurikaan kosketa suomalaisia. Jos tarkastelet suomalaisen kristillisen sionismin ja helluntaiherätyksen historiaa, havaitset, että herätysliikkeemme hiipuminen alkoi samoihin aikoihin 1990-luvulla, kun Jerusalem unohdettiin saarnoista ja opetuksesta. Ilon sijaan siitä on tullut riidan ja kritiikin kohde.
Mitäs Jeesus kysyikään: noinko hitaita te olette uskomaan kaikkea sitä, mitä profeetat ovat puhuneet?
Risto Huvila
Kirjoittaja on Suomi-Israel Yhdistysten Liiton puheenjohtaja ja Holokaustin uhrien muisto ry:n varapuheenjohtaja.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...