Herätysliike on mielenkiintoinen sana. Se liitetään ainakin evankelisluterilaisen kirkon sisällä vaikuttaviin hengellisiin suuntauksiin, mutta myös helluntailaisuuteen. Meidät tunnetaan maailmalla ja Suomessa nimellä Helluntaiherätys. Useita muita vapaita suuntia kutsutaan sen sijaan kirkoiksi, kuten Vapaakirkko ja Metodistikirkko. Herätysliike-sanan taustalla lienee nimenomaan ajatus järjestäytymättömyydestä, vapaasta liikkeestä, Jumalan työstä ihmisten keskellä, yhteisestä missiosta.
Herätysliike-sana on erittäin kuvaava. Henkilökohtaisesti pidän siitä. Jumalan vaikuttama hengellinen herääminen saa aikaan ihmisissä liikettä samaan suuntaan. Jumalan Hengen työn vaikutusalue ihmisten keskellä kasvaa ja leviää ihmisten palvelutyön, liikkeelle lähdön kautta.
Herätysliikkeen voi ajaa alas sammuttamalla herätyksen ja pysäyttämällä liikkeen. Voi kritisoida ja vikoilla sitä, mitä Jumala näyttäisi Henkensä kautta tekevän, ja kahlita esimerkiksi pelolla tai pakolla ihmisten jalat, kädet ja suun. Padota purot ja ojat. Joskin näin tehdessämme usein varmistamme uuden herätyksen ja liikkeen syntymisen jossakin muualla, jopa herätysliikkeen. Kyllä ihminen pystyy herätyksen ja liikkeen sammuttamaan, mutta ei synnyttämään; parhaimmillaan ehkä ylläpitämään. Ehkä.
Miksi kirjoitan tästä? Siksi, että olen huolissani. Pelkään, että noin 100 vuotta vanha herätysliikkeemme on irtoamassa tärkeimmiltä juuriltaan. Ei niinkään opin osalta, vaan nimenomaan herätyksen ja liikkeen osalta. Ja nyt tarkennan: en todellakaan viittaa järjestäytymiseemme kirkkokunnaksi, vaan henkiseen ja hengelliseen murrokseen, joka on käynnissä. Korkeakirkollista helluntailaisuutta Suomessa edustavat pikemminkin Perinteiset helluntaiseurakunnat, ei Helluntaikirkko, mutta käytännön helluntailaisuuden kritiikkiä nousee isosti omista riveistämme. Osa meistä vaikuttaisi olevan paitsi antikarismaatikkoja, myös jopa antihelluntailaisia.
Olemmeko me enää herätysliike? Herätys ja liike? Villi ja vapaa? Haluammeko olla? Pastorit, vanhimmat, hallitusten jäsenet? Seurakuntalaiset? Arvostammeko Hengen työtä keskellämme? Onko sitä? Innostaako Jeesus, usko, seurakunta? Liikahtaako joku jonnekin sanoman kanssa? Vai huutelevatko herätystä vain puhujavieraat, kun me taas arvostelemme tai jopa oikeasti demonisoimme sanoman? Häh!!? Herätys, herätysliike!
Ja estämmekö liikkeen? Saako helluntailiikkeessä täyttyä Hengellä ja intoutua Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä? Vai leimataanko heti oudoksi? Missä ovat evankelistat? Missä ovat profeetat, jotka ohjaavat seurakuntaa Jumalan sisäiseen tuntemiseen? Missä ovat pioneerit, apostolit, jotka pohtivat maan valloitusta, uusien seurakuntien perustamista? Saako jonnekin Suomessa perustaa uusia seurakuntia? Arvostammeko – tai hyväksymmekö – armoitukset ja lahjat, jotka saavat meidät heräämään ja liikkeelle?
Säilyttämistä, hoitamista ja paimentamista kyllä arvostamme, kuten minäkin, mutta epäilen, säilyykö herätys ja liike ja elämä pelkällä säilömisellä.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...