Hymyilytti.
Luin luterilaisen kirkon uudesta ehtoollisvieraanvaraisuuslinjauksesta kertovaa
tekstiäni Ristin Voitosta. Kirjoitin jutussa, että
kirkon tarjoamasta uudesta mahdollisuudesta huolimatta vapaakristittyjen
voi olla vaikea tulla luterilaiseen ehtoollispöytään, mikäli
ehtoollisenviettoa ohjeistava pappi ”kovin voimakkaasti korostaa esimerkiksi
leivän ja viinin armonvälineluonnetta”.
Hymyn
nostatti se, kun mietin luterilaisia ystäviämme ja sitä, miten
he epäilemättä ovat ihmeissään tällaisten sanojen äärellä.
”Nytkö
ongelmana on liiallinen armo. Kummaa porukkaa, kun ei armo
kelpaa”, kuvittelin heidän tuumivan.
Kyllä
armo kelpaa meillekin. Emme kuitenkaan voi lähteä mukaan sellaiseen
sakramenttiopetukseen, johon emme usko.
Yksinkertaistaen
ongelma on siinä, että korostunut opetus ehtoollisaineista pelastuksen
ja anteeksiantamuksen välittäjinä uhkaa jättää
varjoonsa Jeesuksen itsensä ja evankeliumin. Se uhkaa antaa kuvan,
jossa armovaikutukset erkaantuvat henkilökohtaisesta Jeesus-suhteesta;
se uhkaa synnyttää Jeesukseen kohdistuvan uskon sijaan
”ehtoollisuskoa”. Tätä kammoamme.
Hehkuttakaamme
ehtoollista, kunhan vielä enemmän hehkutamme Jeesusta.
Jeesus-keskeisyys
on toki tärkeää myös luterilaisuudessa: messutilanteessa ehtoollinen
on ympäröity Kristus-puheella. Lisäksi luterilaisen
opin mukaan ehtoollisen lahjat voidaan ottaa vastaan vain
henkilökohtaisen uskon kautta. Silti kokemus osoittaa, että isomman
kansankirkkomme sinänsä oikea pyrkimys varjella pelastuksen lahjaluonnetta
voi käytännön opetustilanteissa johtaa muotoiluihin,
joita on vaikea perustella Raamatulla. Etenkin, kun kirkon
oppiperustasta löytyy aineistoa myös hyvin korkealentoisille sakramenttipainotuksille.
Myös
vapaakristillisen raamatuntulkinnan ja kokemuksen pohjalta ehtoolliseen
voi liittää paljonkin merkityksiä ja erilaista vaikutusta –
tiedetäänpä ihmisten kokeneen fyysistä parantumistakin ehtoollisaineita nauttiessaan.
Silti on eri asia, mitä tilanteeseen opetuksellisesti ladataan.
Olennaista on se, ettei ehtoollisen luvata tekevän liikoja
ja että asian ydin pysyy kirkkaana: kaikki perustuu Kristuksen läsnäoloon
ja siihen, että Kristus haluaa meidän kiinnittävän katseemme
ensisijaisesti häneen.
Tämä
lienee syy siihen, miksi ainakin osa helluntaipastoreista vierastaa
myös vapaakristillisen perinteen korkeaoktaanisinta armonvälinettä: rukousliinoja.
Tässä nykyään kai jo harvinaistuneessa käytännössä
otetaan jokin kangaspala – tyypillisesti jonkinlainen huivi
– ja pyydetään, että seurakunnan vanhimmat tai joku sananjulistaja tai
esirukoilija siunaa sen. Tämän jälkeen liina viedään tutun
sairastavan henkilön päälle.
Rukousliinakäytännön
raamattuperustelu on ohut: Apostolien tekojen
jakeessa 19:12 kerrotaan, kuinka Paavalin käyttämiä vaatekappaleita
vietiin sairaiden päälle ja taudit ja pahat henget kaikkosivat.
Silti rukousliinoihin tiedetään liittyneen lukuisia parantumiskokemuksia.
Liinojen uskotaan voivan välittää paranemista jopa
tajuttomuustilassa olevaan sairaaseen. Yhteisön usko ja Jumalan
halu siunata riittävät.
Silti
kukaan tuskin on koskaan väittänyt rukousliinojen aina ja väistämättä,
ikään kuin mekaanisesti, vaikuttavan paranemista.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...