Muistan, kuinka aikoinaan nuorteniltojen alttarikutsuissa
vedottiin kiihkeästi: ”Anna sata prosenttia Jeesukselle!” Harvoin tätä käskyä selitettiin sen tarkemmin. Lauantaisin yritettiin puristaa, jos omasta sisimmästä löytyisi vielä prosentteja, joita ei
ollut annettu Herralle. En usko, että tuolloin oikein ymmärsin,
mitä se ”kaiken antaminen” tarkoitti, ja tiedän, etten ole ainoa, joka
tämän sekamelskan lonkeroihin sotkeentui.
Näin jälkikäteen ajateltuna ongelma oli kielessä: tämä oli
liian abstraktia puhetta. Lisäksi ongelma oli siinäkin, etten
törmännyt johdonmukaiseen teologiaan, jossa armo ja teot voitaisiin
sovittaa yhteen. Ainakin omissa ympyröissäni oli omaksuttu tiukka
luterilainen yksin armosta -näkemys, jossa teot ovat kirosana.
Toinen tärkeä opinkohta tässä ajattelutavassa oli se, että omavanhurskaus on ihmisen perimmäinen ongelma, ja juuri tästä syystä teoille ei saa löytyä sijaa. Lakihan oli se juutalaisten ongelma, ja Jeesus tuli siitä pelastamaan, eikö niin? Tätä mietin silloin, kun puin päälleni mustan liekkihupparin, jossa luki ”Religion kills, Jesus saves”.
Tähän kun lisättiin käsitys ihmiselämät muuttavasta Pyhästä Hengestä sekä parannukseen kehottavat alttarikutsut, oli hämmennyksen soppa valmis.
Miten antaa kaikkensa, kun antaminen kutistuu pelkäksi
tahdonvoimalla ponnisteluksi, voimakkaaksi lauantai-illan kokemukseksi?
Mistä tietää, että tahtominen on saatu kohdistettua joka solua
myöten taivasta kohti?
En tiedä, miten muut kanssakulkijani tämän ratkaisivat.
Omalla kohdallani auttoivat eksegetiikan opinnot. Monen prosessin
ja Raamatun tutkimisen kautta tulin siihen pisteeseen, etten
voinut sanoa aamenta tiukalle, edellä kuvaamalleni käsitykselle uskonelämästä. Ennemminkin uskon, että ihmisen kuuluu vastata teoillaan Jumalan ilmaiseen lahjaan. Arjen teot ja tekemättä
jättämiset ovat erottamaton osa ihmisen elämää, ja siksi ne ovat
tietenkin osa myös uskonelämää.
Lisäksi en saa tislattua Vanhasta testamentista sitä
ajatusta, että juutalaisuus oli tuolloin omavanhurskasta suorittamista
tai laki paha. Ihmisen ongelma on synti ja tottelemattomuus, ei
se, että yrittää tehdä oikeita, Jumalaa miellyttäviä tekoja.
Itse asiassa hyvien tekojen tietoinen harjoittaminen muuttaa
luonnettamme. Kun taistelen varastamisen tai pahan puhumisen halua vastaan sata kertaa ja kun valitsen olla vieraanvarainen, näistä
tulee osa luonnettani. Se on hyvä.
Tänään annan luultavasti aika paljon enemmän ”kaikkeani”
kuin aikoinaan nuortenillassa, kun silmät kiinni pinnistelin. Nyt
ymmärrän paremmin, miltä Jumalalle eläminen näyttää. Se on
tahtomista, kyllä, mutta se on ennen kaikkea sitä, että teen päivittäin tietoisesti niitä valintoja, joita tiedän, että minun
kuuluukin tehdä. Niitä, jotka opin Raamatusta ja joista Pyhä Henki arjessa
muistuttelee. Se ei ole omavanhurskautta vaan kuuliaisuutta. Se on Jumalan valtakunnan murtautumista rikkinäisen maailman keskelle. Sen vuoksi Jeesus tuli.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...