Digiaika haastaa kasvattajan: miten toimia oikein ajassa, jossa älypuhelin on liimautunut niin lapsen kuin aikuisenkin käteen?
Teknologia on tarjonnut meille monella tapaa hyödyllisen ja viihdyttävän laitteen. Niinpä me kaikki vauvasta vaariin hyppäsimme junaan tietämättä, mihin se vie. Vasta vähitellen on alkanut tulla tutkimustuloksia siitä, millaisia seurauksia älypuhelimet kaikessa kätevyydessään ovat tuoneet mukanaan.
Asiantuntijat ovat alkaneet ilmaista huoltaan älylaitteiden liiallisesta käytöstä. Huoli kohdistuu ensisijaisesti vanhemman ja lapsen vuorovaikutukseen, kiintymyssuhteen rakentumiseen ja lapsen aivojen kehittymiseen. Huolta herättää myös lasten keskittymiskyvyn heikkeneminen, teknologinen kuormitus, älypuhelimen riippuvuutta aiheuttava vaikutus sekä netistä löytyvä, lasta traumatisoiva sisältö.
Älypuhelimiin liittyviin haasteisiin tepsivät samat keinot kuin muihinkin kasvatushaasteisiin. Ne ovat suhde, esimerkki ja opetus.
Etusijalla on suhde. Lapset, jotka kokevat olevansa rakkaudellisessa yhteydessä vanhempiinsa, haluavat myös toimia yhteistyössä heidän kanssaan. Jos kaikki perheenjäsenet yhteisen ajan ja keskustelujen sijaan selailevat kännykkäänsä, suhteet jäävät pinnallisiksi eikä lapsi saa välineitä sisäisen kasvun prosessiinsa.
Rakkaudelliset suhteet ohjaavat lasta aivan eri tavoin kuin pelkät säännöt. Sääntöjä tarvitaan, mutta ilman hyvää suhdetta säännöt, käskyt ja kiellot saavat lapsen ottamaan etäisyyttä, eikä hän sisäistä niiden takana olevia merkityksiä.
Toinen vaikutuskeino on vanhemman oma esimerkki älylaitteen käytössä. Jos jatkuvasti piippaava älypuhelin käyttää ylintä valtaa vanhemman elämässä, se on huono esimerkki lapselle. Perheravintoloissa on jo tehty havainnointitutkimuksia, ja huolestuttavan paljon vanhemmat räpläävät kännykkää lapsen kanssa rupattelun sijaan. Vanhempi tarvitsee siis itselleen säännöt, miten ja missä kännykkä saa hänen huomionsa.
Viimeinen, ja yllättävää kyllä vaikutukseltaan vähäisin, keino on opetus. Jos suhde ja esimerkki toimivat opetuksen pohjalla samaan suuntaan, opetuksen vaikutus vahvistuu.
Omalle perheelle on hyvä luoda netin ja mobiililaitteiden käyttösäännöt. Koululainen tarvitsee ohjausta siihen, mitä voi katsella omasta tai kaverin kännykästä. Yleensä vanhemmat ovat myöhässä opettaessaan älypuhelimiin liittyvistä vaaroista tai asentaessaan kodin laitteisiin turva-asetuksia.
Otetaan näistä asioista koppi ajoissa tänä armon vuonna 2019!
Elli Meklin
Kirjoittaja on perheterapeutti, luokanopettaja ja perhepastori, joka asuu ja työskentelee Keski-Uudellamaalla.