Yhteys sydämen asiana

Brandãon perheeseen kuuluvat vanhemmat Roberto ja Annamari sekä lapset Sara, Amanda ja Daniel. Kuva: Sakari Röyskö
Brandãon perheeseen kuuluvat vanhemmat Roberto ja Annamari sekä lapset Sara, Amanda ja Daniel. Kuva: Sakari Röyskö
Roberto ja Annamari Brandão rohkaisevat kristittyjä rakentamaan aitoa ja lämmintä yhteyttä toisiin ihmisiin.

Roberto ja Annamari Brandão toimivat pastoreina Vantaalle perustamassaan Harvest Churchissa. He näkevät seurakunnan ennen kaikkea Jumalan perheenä.

 

– Uskomme, että Jumalan tulisi olla seurakunnassa se, johon keskitymme ensimmäisenä. Siitä kumpuaa aito rakkaus myös ihmisiä kohtaan, pariskunta toteaa.

 

Pastoripari opettaa seurakuntalaisilleen aitouden ja yhteyden merkityksestä niin sanojen kuin tekojenkin välityksellä.

 

– Haluamme seurakuntana yhä enemmän harjoitella Jumalan valta­kunnan kulttuuria arjessamme. Emme mieti vain itseämme vaan huomioimme, ketä minä voisin tänään rohkaista ja kenet minä voisin ottaa avosylin vastaan.

 

– Yhteyttä rakentaa myös se, että pidämme huolta toisistamme. Voimme esimerkiksi antaa lastenvaatteita niitä tarvitsevalle tai viedä ruokaa jonkun koti­ovelle. Rakkaus näyttää oikeasti joltakin, eikä se ole vain kristillistä sana­helinää sunnuntaisaarnoissa.

 

Harvest Churchissa koetaan erityisen tärkeäksi rakentaa yhteyttä sukupolvien välille.

 

– Olemme järjestäneet tapahtumia kaikenikäisille. Olemme myös antaneet lapsille mahdollisuuden osallistua eri tehtäviin, kuten laulaa bändin kanssa sunnuntaisin.

 

Yhteistyön merkitys

Brandãon pariskunta on vuosien mittaan rakentanut yhteyttä eri seurakuntien ja kristillisten järjestöjen johtajiin. Heidän mielestään uskovien välinen yhteys perustuu kunnioitukseen ja nöyryyteen.

 

– Johanneksen evankeliumin mukaan Jeesus rukoili, että ”he yhtä olisivat”. Meidän kristittyjen tehtävänä on olla vastaus Jeesuksen rukoukseen.

 

Roberto ja Annamari haluavat muistuttaa siitä, mikä on kristittyjen yhteyden merkitys tässä ajassa.

 

– Tutkimukset osoittavat, miten valtava joukko ihmisiä Suomessa ei vielä tunne elävää Jumalaa ja hänen rakkauttaan. Sen takia on tärkeää kurottaa kätensä myös naapuriseurakuntien puoleen. Voimme rukoilla yhdessä maamme puolesta ja jakaa evankeliumia yhteisissä tapahtumissa.

 

Syyskuussa Vantaan helluntaiseurakunnat ja Harvest Church Vantaa järjestivät Vantaa rukoilee -tapahtuman.

 

– Ilmapiiri oli innostava ja rohkaiseva, ja pystyimme kokemaan Jumalan siunauksen yhteisen tilaisuuden yllä käsin kosketeltavasti. Saimme uutta intoa toimia kaupunkimme parhaaksi.

 

Elämäntarinat puhuttelevat

Roberto ja Annamari iloitsevat siitä, että kristityt saavat olla kutsumassa ihmisiä Jeesuksen luokse.

 

– Oman elämämme kokemukset Jumalan todellisuudesta ovat voimallisia, kun kerromme niitä toisille ihmisille ympärillämme. Evankeliumi on Jumalan voima pelastukseen, ja tämä voima tulee julki, kun jaamme evankeliumia, aviopari toteaa.

 

Tänä syksynä Brandãon perhe on ollut mukana IRR-TV:n järjestämällä Daddy & Daughter -kiertueella, jolla he ovat kertoneet Jeesuksesta musiikin ja elämän­tarinoiden kautta. Myös Roberto Brandãon kesällä julkaistu levy You know the way (Aikamedia) on saanut puhutella monia kuulijoita.

 

– On tärkeää elää rakkaussuhteessa Jumalan kanssa, jolloin hänen rakkautensa näkyy meistä, vaikka olemmekin keskeneräisiä ihmisiä. Jumala ei halua antaa meille vain sanomaa, jota toistamme toisille, vaan hän haluaa tehdä meidän elämästämme sanoman, jota toiset voivat lukea.

 

– Meidän tulee uskovina olla aitoja. Kun rakkauden teot koskettavat toista ihmistä, silloin puhutut sanatkin merkitsevät enemmän.

Heli Markkunen





51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja