Vedenjakajalla
RV-lehdessä on ollut kirjoittelua
seurakuntien jäsenkadosta. Ilmiön
pohdinnassa on unohtunut
yksi näkökulma. Jos seurakuntien
toiminta on suunnattu pienenevälle
kantasuomalaisten joukolle,
jäsenkato on väistämätöntä.
Maassamme oli vuonna 1994
lähes miljoona alle 15-vuotiasta
kantasuomalaista. Tuo luku on
laskenut jatkuvasti pienenevän
syntyvyyden myötä niin, että se
on vuonna 2024 enää 600 000.
Pudotusta on lähes 40 prosenttia.
Kun siihen lisätään suurten
ikäluokkien nopea harveneminen,
meillä on 15 vuoden kuluttua
vain pieni kohderyhmä, jolle
tarjota perinteistä suomalaista
seurakuntaa. Kuitenkin Suomen
väkiluku kasvaa. Kasvu perustuu
maahanmuuttoon.
Mittakaavavirheitä
Maahanmuuttokeskustelukin kaipaisi
oikeita näköaloja. Syksyn pakolaistulva
lisää Suomen 350 000
ulkomaalaistaustaisen määrää
”vain” 10 000 oleskeluluvalla. Yhdeksän
viime vuoden aikana on
myönnetty joka vuosi noin 30 000
oleskelulupaa. Valtaosa luvista perustuu
EU-kansalaisten muuttoon,
kolmannes liittyy avioliittoon Suomen
kansalaisen kanssa ja kolmannes
opiskeluun ja työhön.
Turvapaikan saaneiden osuus on
5–6 prosenttia. Vuonna 2012 pakolaisista
72 prosenttia oli muslimeja
ja kaikista maahanmuuttajista 72
prosenttia kristittyjä.
Jotkut tahot huutavat suomalaisuuden
perään. Mutta kuinka
paljon meillä oikeasti on enää
suomalaisuutta? Väestö monikulttuuristuu,
avioliitot ovat yhä
useammin kaksikulttuurisia, kaksikulttuuriset
lapset ovat opettajien
arkea ja niin edelleen. Sopii
myös kysyä, onko vähenevän
suomalaisnuorisonkaan kulttuuri
enää suomalaista. Hehän ammentavat
elämänsisältönsä monikulttuurisesta
internetmaailmasta
ja elävät sen mukaan.
Koska suomalaiset ja suomalaisuus
on hiipuva resurssi, seurakuntien
pitäisi fokusoida toimintansa
uudelleen. Muussa tapauksessa
väki hakee elämän
eväät sieltä, missä ne tarjoillaan
heitä puhuttelevassa muodossa.
Samalla suomalaisuuden perään
haikailevat seurakunnat menettävät yleisöään.
Uudistuvan seurakunnan
teesit
Tilanne edellyttää seurakuntien
johdolta avoimuutta. Sen jälkeen
on mahdollista kehittää seurakuntia
monimuotoiseen suuntaan,
jossa välineinä ovat raamatulliset
periaatteet, määrätietoiset
askeleet, monimuotoinen
johtajuus, seurakunnan eri ryhmien
välisten yhteyksien kehittäminen,
kulttuurien tuntemus,
omistajuuden ilmapiirin lisääminen
ja muutosvastarintaan varustautuminen.
Edellä mainitut periaatteet löytyvät
Mark Deymazin kirjoista
Building a Healthy Multi–Ethnic
Church ja Leading a Healthy Multi–Ethnic
Church. Siinäpä kotiläksyä
seurakuntien johtajille.
Seurakuntien kohtalo riippuu
niiden kyvystä vastata väestö- ja
kulttuurimuutokseen. Muutamissa
seurakunnissa on asiasta vuosien
kokemus ja ollaan jo pääsemässä
sattumanvaraisesta toiminnasta
suunnitelmallisuuteen.
Lisäksi on seurakuntia, jotka ovat
harjoitelleet monikulttuurisuutta
vasta vähän aikaa, ja runsas joukko
lähelle perustetun vastaanottokeskuksen
myötä todellisuuteen
heränneitä.
Herätysliikkeemme on vedenjakajalla.
Haasteen ymmärtäminen,
asenteiden avartuminen ja
viisaiden valintojen tekeminen
ovat nyt kultaa. Tilanne heijastuu
jopa sellaiseen instituutioon
kuin Juhannuskonferenssi. Onneksi
siellä oli jo nähtävissä positiivisia
merkkejä: kasvava joukko
maahanmuuttajia, laajentunut
kirjo tulkkauskieliä ja satsausta
maahanmuuttajien omiin tilaisuuksiin.
Kun maahanmuuttajat
vielä voisivat kokea omistajuutta
eli päästä päätöksentekoon, pääteltan esiintyjiksi ja muihin palvelutehtäviin,
olisimme tiellä, joka
turvaa konferenssin jatkuvuuden.
Timo Kekolahti
Kirjoittaja on Suomen Helluntaikirkon
maahanmuuttotyöryhmän
puheenjohtaja.