Työsarkana motoristit ja liikenneturvallisuus

Jyrkkäreunaisen kumpareen rinteellä ammottavat suurten bunkkerien mustat suuaukot. Keltaheppojen kitisevä laulu kantautuu pölyisten pensaiden latvaoksilta. Kumpareen laella on kullankeltaista hiekkaa, jossa on ajouria ja keinotekoisia hyppyreitä. Pöly nousee pilvenä taivaalle. Olen ilmeisesti motocrossradan vieressä.
 
Samassa motocrosspyörä ampaisee ohitse ja saan nähdä taitavan ilmalennon.

Paikalla on kymmenkunta nuorta miestä, jotka keskustelevat vilkkaasti Matti Natrin kanssa. Hän on tuntenut kaverit jo vuosien ajan.

– Osa pojista kuuluu perustamaani moottoripyöräkerhoon. Muut ovat tulleet katselemaan harjoitusajoa, Natri kertoo.

Kumpare sijaitsee lähellä Albanian pääkaupunkia Tiranaa. Lähistöllä on Surrelin kylä, jonka koulussa sijaitsi vuosina 1994–2003 lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö Fidan perustama koulutuskeskus. Pojat ovat nyt 18–20-vuotiaita.

– Meille jäi hyviä muistoja keskuksesta. Opimme käyttämään tietokonetta ja puhumaan  englantia. Olimme silloin pieniä poikia emmekä oikein ymmärtäneet Raamatun kertomuksia. Haluaisimme kuitenkin kuulla lisää, kertoo eräs pojista, Albi nimeltään. Matti Natri on heti vauhdissa kertomassa pojille lisää Raamatun ydinasioista.

Pitkän linjan lähetystyötä

Matti ja Taru Natri olivat Albaniassa talven 1992–1993. Maa oli juuri avautunut pitkästä,  Enver Hoxhan johtamasta diktatuurista. Ateistinen hallitus oli kohdellut hyvin raakalaismaisesti kaikkien uskontojen edustajia. Kaikesta oli puutetta, ja yhteiskunta oli epävakaa.

Natrit menivät uudelleen Albaniaan vuonna 2005 ja viipyivät siellä viisi vuotta. Vuodesta 2013 he ovat olleet jälleen työssä Albaniassa lähettäjänään Jyväskylän helluntaiseurakunta.

Albania on muuttunut nopeasti: tiet ovat hyviä, kaupat ovat pullollaan elintarvikkeita ja taloihin on löytynyt ulkoseinämaalit.

Taru Natri on liikunnan opettajana Tiranan kansainvälisessä koulussa, joka on kristillinen oppilaitos. Taru osallistuu myös raamattukoulun oppilaiden kanssa evankelioimistyöhön Batoren esikaupunkialueella. Tarkoitus on perustaa alueelle paikallinen seurakunta.

Uusia moottoripyöräkerhoja

Matti Natri perusti Albaniaan kahdeksan vuotta sitten kristillisen moottoripyöräkerhon nimeltä CMA (Christian Motorcyclists Association). Kerho ei vain ajele motocrosspyörillä, vaan päämääränä on muun muassa liikenneturvallisuuteen liittyvä valistustyö.

– Työhöni kuuluu muun muassa liikennekasvatus. Albaniassa kaikki tarvitsevat sitä, eivät vain moottoripyöräilijät vaan myös poliisit. Albaniassa on moottoripyöräpoliiseja, mutta he eivät ole saaneet erityiskoulutusta.

– Tiranan moottoripyöräilijät tietävät, että olen kristitty. Meillä on Motoristiraamattu, joka on kätevän kokoinen Uusi testamentti. Kirjassa on kristillisten moottoripyöräkerhojen osoitteita. Olemme mukana motocrossja enduroajotoiminnassa paikallisten kisa-ajajien kanssa.

Taru ja Matti auttavat kristillisen moottoripyöräkerhon perustamisessa Makedoniassa. Suunnitelmissa on vastaavan kerhon perustaminen myös Kosovoon.

Liikennevalistusta kaikenikäisille

Albanian liikenteessä kuolee paljon moottoripyöräilijöitä.

– Täällä ei liikenteessä juurikaan huomioida moottoripyöräilijöitä. Tosin ajoittain kaaosmaisessa liikenteessä ei muistakaan välitetä. Jalankulkijat ylittävät kadun usein henkensä kaupalla, ja moottoritiellä saattaa autoja tulla vastaan väärällä kaistalla, kertoo Matti Natri.

Liikenneympäristö on muutenkin eksoottinen. Lehmiä laiduntaa liikennejakajan nurmella, ja  välillä ne astelevat keskelle tietä näykkimään repaleista muovikassia. Kukaan ei ihmettele liikenteessä mitään.

Matti Natrin autotalli muistuttaa suomalaisen kirkonkylän huoltokorjaamoa. Hyllyillä on moottoripyörien varaosia, työvälineitä, öljy- ja polttoainekanistereita, muttereita ja ketjuja. Moottoripyöriä on joka lähtöön.

– Huollan ja korjaan täällä kerhon pyöriä. Kaikki eivät ole omiani, korostaa Natri.

Natrin ”korjaamo” poikkeaa taunomaisesta siinä, että hyllyillä on myös laatikoittain lentolehtisiä ja evankelioivia kirjasia. Moottoripyöräevankelista ei pidä sanomaansa piilossa. Lähitulevaisuudessa on tarkoitus jakaa heijastimia kouluihin. Myös heijastinkolmioita on tarkoitus jakaa.

– Piirustuksissa on turvavyökelkan rakentaminen. Kelkka on kopio auton etuistuimesta. Sillä on hyvä osoittaa, kuinka hyödyllinen turvavyö on onnettomuustapauksessa. Eli viesti on: käyttäkää turvavyötä.


Eero Ketola


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja