Turkin historiassa kääntymässä uusi sivu

Maali on vielä märkää, mutta tulevan seurakuntatilan seinään kirjoitettu teksti on tänään totta enemmän kuin koskaan: ”Katso: minä luon uutta. Nyt se puhkeaa esiin – ettekö huomaa? Minä teen tien autiomaahan ja joet kuivuuden keskelle.”

 

Kauniiseen kotiin on kokoontunut kymmenisen uskovaa, ja keskustelu on vilkasta. Sunnuntaiaamun rukoukset ja puheenvuorot käydään turkiksi, englanniksi ja arabiaksi. Ensimmäistä kertaa mukana oleva irakilaisnainen aloittaa puheenvuoronsa: ”Olen rakastunut Jeesukseen.”

 

Kenelläkään ei ole kiire pois, ja aamupäivän aikana saamme kuulla monta rukousvastausta ja todistusta Jumalan rakkaudesta.

 

 

Uusi aika

Turkin historiassa on kääntymässä uusi sivu, ja herätyksen ajat lähestyvät. Näin vakuuttaa tapaamani uskovien ryhmän vetäjä. Tätä on vaikea uskoa, koska uutisten mukaan maata johtaa tiukka muslimihallinto. Nykyinen presidentti jakaa kansaa, ja monet näkevät maan luisuvan jopa kohti sisällissotaa.

 

Muutaman vuoden aikana Turkista on karkotettu satoja lähettejä. Tilastoissa Turkin tilanne on suorastaan masentava. Maan yli 80 miljoonasta asukkaasta vain vajaat 10 000 on evankelisia kristittyjä.

 

Miten kaiken tämän keskellä olisi kääntymässä uusi sivu? ”Juuri näiden asioiden vuoksi”, ryhmän vetäjä vastaa iloisesti. Ihmiset ovat yhä pettyneempiä islamiin. Heillä on kova jano elävän Jumalan puoleen, vaikkeivät sitä ehkä edes itse tiedä. Samaan aikaan Turkin kristityt ovat rohkeampia kuin koskaan. Piilottelun ja arkailun aika on ohi.

 

Seuraavina päivinä saamme todeta näitä sanoja todeksi.

 

Turkin helluntaikirkko Kurtulus on istuttamassa seurakuntaa yhteistyössä Fidan kanssa Antalyaan. Suomalaisille turisteille tuttu Alanya sijaitsee Antalyasta itään reilun 100 kilometrin päässä.

 

Kyseessä ovat kuitenkin aivan erilaiset kaupungit. Antalya on yli miljoonan asukkaan yliopistokaupunki. Uusi seurakunta tuossa suurkaupungissa on ihme ja suuri rukousvastaus. Seurakunta saa luvallisesti kokoontua vain seurakuntatilaksi rekisteröidyssä paikassa. Siksi meneillään olevalla remontilla on kiire ja siihen tarvitaan kaikki mahdollinen apu.

 

Paikalliset uskovat ovat innokkaita kertomaan Jeesuksesta ja rukoilemaan ihmisten puolesta, mutta he eivät voi kutsua heitä mihinkään, ennen kuin seurakuntatila on valmis. Kutsumalla uskosta kiinnostuneita koteihinsa he vaarantaisivat koko uskovien ryhmän.

 

Tilanne on siis hyvin erilainen kuin se, johon Suomessa olemme tottuneet. Turkissa seurakunnan istuttamisen yksi ensimmäisistä askeleista on saada luvallinen ja rekisteröity tila.

 

 

Jeesus remontin keskellä

Metreittäin lautaa, litroittain maalia, ruuveja, porakone ja metrimitta. Lisäksi kauppalistalla 40 kappaletta tuoleja, sohvat aulaan, vessanpönttö ja siivousvälineet.

 

Luvassa on monen viikon saneerausoperaatio, ja iloksemme monet uskovat liittyvät talkoisiin. Yksi ammattimies on kuitenkin pakko palkata vaativampia tehtäviä varten. Vain muutaman päivän päästä tuo mies puhuu paikasta kuin kodistaan. ”Minä haluan tulla tänne joka sunnuntai”, hän sanoo silmät loistaen.

 

Samaa sanoo alakerran kahvion perhe, joka on toivottanut seurakunnan iloiten tervetulleeksi.

 

Tuntuu, että Turkin aika todella on nyt. Samanlainen kiinnostus ja kaipuu näyttää olevan joka puolella. Myös tuoliostokset kääntyvät keskusteluun Jeesuksesta. Kauppojen teko kestää tunteja, ja myyntimieskin tullaan näkemään seurakunnan avajaisissa.

 

 

Juha Lehtonen

 

Kirjoittaja on Fidan seurakuntayhteyksien päällikkö.




null

OSASTOT
    Tutkimus: Kutsumustyössä myös haittoja
    Traumatietoisuutta lasten kohtaamiseen – ViaDia ry panostaa huostaanotettuihin, adoptoituihin ja kotimaastaan paenneisiin lapsiin
    Tapaamisia vuosikymmenien jälkeen – Nuorisokuoro on jättänyt monelle lähtemättömän myönteisen jäljen