Perjantai 26. huhtikuuta.
Nimipäivää viettää Terttu, Teresa, Teresia, Teresa, Terese

Raamattuni ja minä – Raamatun sana tuo turvaa, toimii peilinä ja auttaa näkemään Jumalan hyvyyttä

Minni Heinilä

Raamatusta on moneksi. Sen ikuiset sanat ravitsevat, lohduttavat ja tuovat turvaa. Kirjojen kirja on matkaopas elämän poluilla ja kulkee mukana vaikka taskussa. 

Myös tavat lukea Jumalan sanaa ovat moninaisia. Joku tyydyttää Sanan nälkänsä päivittäin pienellä annoksella, toinen rykäisee rukiista ravintoa isomman satsin kerrallaan. Kolmas lukee mietiskellen, rukoillen ja raapustellen. 

On yhtä monta tapaa lukea Raamattua kuin on ihmisiäkin. Seuraavassa kolme erilaista raamatunlukijaa kertoo raamatunlukutottumuksistaan ja suhteestaan Jumalan sanaan. 

 

Marjatta Selkäinaho, 70: ”Jumalan sanassa on turvani” 

Sain ensimmäisen Raamattuni vähän yli kymmenenvuotiaana. Siinä oli valkoiset kannet, ja alleviivasin tekstistä itselleni rakkaita kohtia. Tuo Raamattu on edelleen tallella ja varsin luetun näköinen. 

Sittemmin Raamatut ovat vaihtuneet mutta lukemisen säännöllisyys on pysynyt. Järjestelmällisenä ihmisenä tykkään edetä jae jakeelta. Luen päivittäin sekä Vanhaa että Uutta testamenttia. Vuosien varrella olen käyttänyt erilaisia raamatunlukuoppaita ja selitysteoksia.

 

      Apuvälineiden avulla Raamatusta saa enemmän irti.

 

Luin hiljattain läpi Sana elämään -kommentaariraamatun, jossa on jakeittain etenevä kommentaariosio sekä taustatietoa kustakin raamatunkirjasta. Se auttoi ymmärtämään Raamatun sanomaa syvemmin. Monesti varsinkin jotkin Vanhan testamentin kohdat eivät avaudu ilman selitysteosta. Apuvälineiden avulla Raamatusta saa enemmän irti. 

Paraikaa luen kronologista Raamattua, jossa on mukana Jori Branderin selitykset. Minulle on tärkeää, että voin todella ymmärtää lukemani ja sen, mitä se tarkoittaa elämässäni. Näin saan sovellettua Sanaa arkeeni. 

Raamatun sana on perustus, jonka varaan olen rakentanut koko elämäni. Sen lupaukset ovat osoittautuneet luotettaviksi, mikä innostaa Raamatun pariin yhä uudestaan. Vuosien varrella Sanasta on noussut juuri kuhunkin elämäntilanteeseen sopivia kohtia, jotka ovat lohduttaneet, herättäneet kiitollisuutta tai tuoneet turvaa. 

Viimeksi minua on puhutellut Vuorisaarnan kohta, jossa sanotaan uskovien olevan maailman valo. Se haastaa elämään niin, että ympärillä olevat voisivat nähdä Jumalan valon loistavan meistä. Usein sitä tuntee itsensä varsin vajavaiseksi. Silloin muistutan itselleni, että saan elää levosta käsin ja luottaa siihen, että Jumala tekee minussa työtään. 

 

Saku Kumpulainen, 28: ”Sana toimii peilinä” 

Uskovaisen perheen lapsena olen kuullut Raamatun kertomuksia pienestä pitäen. Aloin lukea Raamattua aktiivisesti, kun suoritin siviilipalvelusta. Tutustuin tuolloin myös idän uskontojen pyhiin kirjoituksiin. Niissä on ihan hyviä elämänohjeita, mutta Raamattu on ylitse muiden kirjojen, sillä se on Jumalan sana. 

Luen Raamattua viikoittain. Joka kerta sieltä avautuu jotain uutta. Sanan viisaat ohjeet auttavat näkemään, minkälaista elämää Jumala tahtoisi minun elävän. 

Usein eteen tulee netissä jokin raamatunkohta, jonka ihmiset ovat jakaneet tai josta he ovat esittäneet omia tulkintojaan. Katson silloin itse kyseisen kohdan Raamatusta, ja joskus luen samalla koko luvun tai kirjan. Toisinaan mieleeni nousee ensin kiinnostava aihe, ja sitten etsin Raamatusta kohtia, jotka puhuvat juuri siitä. 

Luen Raamattua suoraan tietokoneelta tai sovelluksen kautta puhelimesta ja enimmäkseen englanniksi. Kätevintä digitaalisessa Raamatussa on käytön helppous ja se, että Raamattu on aina lähellä, oli tilanne mikä tahansa. Pystyn parissa sekunnissa hakemaan sieltä etsimäni kohdan. Netissä voi myös helposti vertailla eri raamatunkäännöksiä. 

Ainoa painettu Raamattu, jota joskus luen, on kirpputorilta löytämäni englanninkielinen Study Bible. Olen puhunut englantia pienestä lähtien, ja se on minulle kuin toinen äidinkieli. Usein luettuani jonkin raamatunkohdan suomeksi luen sen vielä englanniksi. Näin ymmärrän sen ajatuksen paremmin.

 

      Raamattu on ylitse muiden kirjojen.

 

Viimeksi luin Sananlaskujen kirjan. Sen elämänohjeet ovat yksinkertaisia ja ohjaavat hyvään elämään. Sananlaskujen kautta pystyy peilaamaan omia tekoja ja sanoja Jumalan sanaan. Sananlaskuissa minua puhuttelevat jakeet 30:1–6. Niissä kuvastuu hyvin ihmisen pienuus Jumalan suuruuden rinnalla. Meidän pitäisi pysyä nöyrinä ja janota totuutta jatkuvasti. 

 

Avendea Ahonen, 53: ”Koristelen Raamattua Jumalan kunniaksi” 

Ensikosketukseni Raamattuun sain rippikoulussa, mutta kirja oli minulle tuolloin täyttä hepreaa. Vuonna 2015 tulin itsekseni uskoon Raamattua lukemalla. Voitin ässäarvasta 40 euroa, ja koin sisäistä kehotusta hankkia rahoilla Raamatun. Niinpä marssin kirjakauppaan ja ostin iloisimman värisen Raamatun, jonka löysin. Yllättäen ymmärsinkin, mitä siinä sanottiin. Tuon oranssikantisen kirjan olen lukenut jo puhki. 

Harrastan Bible Journalingia eli Raamatun tuunaamista. Olen aina koristellut päiväkirjojani, joten tuntui luontevalta tehdä niin myös Raamatulle. Minulla on vino pino ulkomaisista nettikaupoista hankittuja tuunattavia Raamattuja. Harmikseni niitä ei saa Suomesta. 

Tuunattavassa Raamatussa on tavallista suuremmat sivut ja leveät marginaalit, joihin voi piirtää tai kirjoittaa raamatunjakeita koristeellisesti. Lisäksi tuunaukseen kuuluvat alleviivaaminen sekä värien, leimasinten ja askartelumateriaalien käyttö. Joissain tuunattavissa Raamatuissa on valmiiksi värityskuvia. 

Bible Journalingissa on kyse Raamatun koristelemisesta Jumalan kunniaksi. Visuaalisuudella tuodaan näkyväksi Jumalan hyvyyttä elämässä. Visuaalisuus auttaa myös hahmottamaan isoja kokonaisuuksia ja näkemään, mitä Jumala on puhunut Raamattua lukiessa. Käsin tekeminen helpottaa painamaan mieleen tärkeitä jakeita. 

Minulle paperinen Raamattu on ehdoton, sillä siihen voi tehdä merkintöjä. Luen Raamattua joka päivä ja pidän sitä aina mukanani. Olen tuunannut Raamattuani esimerkiksi hammaslääkärin odotushuoneessa. Harrastukseni on herättänyt kiinnostusta ihmisissä ja avannut keskusteluja. Pidän tärkeänä sitä, että usko saa näkyä. 

Raamattu on minulle kaikki: se on navigaattori, ohjekirja ja ensiapulaukku. Se on jopa plastiikkakirurgi, joka hioo pois menneen elämän arpia. Vaikka Raamattu on kirjoitettu kauan sitten, sen Sana pätee ja toimii tänä päivänäkin. 



UUTISET