Raamattua vuoden jokaiselle päivälle

Jorma Lempisen kirjoittama Sananlastuja-kirja on syntynyt kiitollisuudesta Jumalan sanaa kohtaan. Raamattu on miehelle koko elämä.
Jorma Lempisen kirjoittama Sananlastuja-kirja on syntynyt kiitollisuudesta Jumalan sanaa kohtaan. Raamattu on miehelle koko elämä.
Tarvitsemme kevyttä oloa joulupöydän herkkujen jälkeen – ehkä jopa pieni painonpudotus voisi olla paikallaan. Sisimpämmekin saattaa kaivata puhdistusta.

– Mikä sen parempaa kuin juoda Raamatun sanan virvoittavaa vettä, joka tyydyttää sielumme ja henkemme janon, toteaa pastori Jorma Lempinen.

Mies tietää, että Jumalan sana todistaa itse itsensä todeksi.

– Elävä sana tuli elämääni jo vuosikymmeniä sitten. Vuosien aikana sen sanoma on kirkastunut entisestään ja luottamukseni sen paikkansapitävyyteen on vahvistunut.

Vaikka Raamattua, sen historiaa ja todenperäisyyttä on tutkittu kriittisesti eri aikakausina ja Sanan uskottavuutta on yritetty vaimentaa, kirjojen kirja kestää kaiken kritiikin.

– Jumalan sana on totta ja varmaa. Se on kuolematon, eikä sen ikuinen sanoma vanhene koskaan.

Ohjenuora kaikille sukupolville

Raamatun totuuden sanat kuuluvat yhä tämän päivän ihmisille. Vaikka sana on kirjaimellisesti vanhaa, se ei tarkoita sitä, että Raamatun sisältö olisi vanhentunutta tai vanhanaikaista.

– Vuosituhansia sitten kirjoitettu kultainen sääntö ja muut Raamatun ohjenuorat hyvään elämään ovat yhä voimassa, Lempinen muistuttaa.

Jumalan lahjaksi antamat käytännön ohjeet sopivat ihmisille kaikissa sukupolvissa, ja Sanan tuntemuksen tuoma siunaus on helpottanut ihmisten elämää kautta vuosisatojen. Lempinen korostaa Raamattua myös käytöksen oppikirjana: sieltä löytyvät hyvän käyttäytymisen aakkoset.

– Varsinkin nuoruudessa kannattaa opetella Jumalan sanaa ulkoa, Jorma Lempinen kehottaa, – sillä silloin muistikapasiteetti on laaja ja raamatunlauseet jäävät varastoon vanhuuden päivienkin varalle.

Jumalan sana vahvistaa ja kantaa

Usko ja luottamus Jumalan sanaan kannattaa, Jorma Lempinen ajattelee. Erityisesti tässä ajassa Raamatun tuntemus merkitsee yksilökristitylle paljon.

– Kun jumalattomuus kasvaa ja luonnottomatkin asiat muuttuvat luonnollisiksi, Raamatun sanaan kannattaa nojata.

Jorma Lempiselle Raamattu ei ole pelkkä tunne-elämän hartauskirja, jonka ymmärtämiseen täytyy aina saada jokin hengellinen tulkinta.

– Ennemmin se on Jumalan ilmoitus ja oppikirja oikeasta elämäntavasta ja sellaisesta käytöksestä, joka tuottaa mielihyvää Jumalalle ja siunausta ympäristölle – niin luonnolle kuin ihmisille.

– Jumalan sana vahvistaa heikkoja ja kätkee lukijat armollisen Jumalan suojaan elämämme kaikkina päivinä nuoruudesta vanhuuteen saakka.

Lempinen tietää, että Raamatun asiat ja tapahtumat ovat historiallisia faktoja ja sen ihmiset ovat olleet todellisia maan kamaralla eläneitä kulkijoita.

– Yksikään heistä ei ole ollut täydellinen, mutta moni pieni tai suuri uskonsankari on löytänyt avun elämässään ja toivon iankaikkisuudessa tottelemalla kaikkivaltiaan Jumalan neuvoja.


Hanna-Kaisa Rahikainen


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja