Pyhän Hengen voimassa päivittäin

Marko Selkomaa tietää, että kiireisen arjen keskellä pysähtyminen ja Jumalan kuunteleminen on tietoinen tahdon päätös.
Marko Selkomaa tietää, että kiireisen arjen keskellä pysähtyminen ja Jumalan kuunteleminen on tietoinen tahdon päätös.
Lähtekää mukaani johonkin yksinäiseen paikkaan, niin te saatte vähän levähtää, Jeesus sanoi opetuslapsille, kun nämä olivat palanneet julistusmatkalta.

Saman kutsun Jeesus esittää meillekin päivittäin. Hyvä Sanoma ry:n evankelistana ja lähetyspastorina toimiva Marko Selkomaa tietää, että hiljaiseen hetkeen kätkeytyy jotain arvokasta, sellaista, mitä vain kahdenkeskinen aika Jumalan kanssa saa aikaan.

– Saamme kokea hiljaisen hetken siunauksen, joka on mielestäni yksi tärkeimmistä askelista yliluonnollisen kokemiseen elämässämme. Olennaista ei ole aika tai paikka, jossa hiljennämme sisimpämme Jumalan äänen kuulemiselle ja hänen läsnäololleen. Tärkeintä on, että rauhoitamme sydämemme kuuntelemaan Jumalaa jossain vaiheessa päivää.

Kalenterista aikaa

Selkomaa on huomannut omassa elämässään, että hiljaisuuteen astuminen ja pysähtyminen kuuntelemaan Jumalaa on tietoinen tahdon päätös. Levollinen hetki kiireisen arjen keskellä vaatii järjestelyä toteutuakseen.

– On välttämätöntä varata hiljentymiselle sopiva aika joko heti aamulla, illalla tai johonkin muuhun aikaan päivästä, jolloin voi vetäytyä edes hetkeksi sivuun arjen hälystä, Selkomaa kertoo.

Arjen keskellä varustautuminen on tärkeää, sillä Jumala haluaa toimia juuri arjessamme. Kun asetumme hiljaisuuteen ja yksinäisyyteen etsimään Herraa, välitämme väistämättä Jumalan sanaa ja vaikutusta myös lähimmäistemme elämään. Jumala puhuu meille, kun etsimme häntä, missä elämme, kuljemme ja toimimmekin.

– Periaate koskee yhtä lailla uskovaista kotiäitiä, joka tapaa leikkipuistossa vertaisensa, punttisalilla treenaavaa kuntoilijaa, joka todistaa treenikaverilleen, kuin seurakunnan pastoria, joka saarnaa Jumalan sanaa seurakunnan tilaisuuksissa.

Jeesus panosti lepoon

Jeesus vei opetuslapset lepäämään näiden palattua menestyksekkäältä julistusmatkalta. Vaikka opetuslapset olivat täynnä onnistumisen iloa, Jeesus ei ajanut heitä suorittamisen kierteeseen. Hän halusi opetuslasten oppivan rauhasta ja levosta käsin ja ohjasi heidät  tasapainottamaan sielun voimavaroja.

– Jumala ei tahdo, että toimimme stressin raastamina puheammattilaisina tai sisäisesti turtuneina rukousautomaatteina. Pyhä Henki suorastaan odottaa sitä, että hän saa voimaannuttaa meitä. Meidän tekemisemme eivät ole tärkeintä vaan se, että asetumme Herran eteen kuuntelemaan, näkemään ja vastaanottamaan häneltä itseltään, Selkomaa kuvailee.

– Kun Pyhän Hengen läsnäolo saa virrata meihin, ymmärrämme jälleen kerran, kuinka toisarvoisilla asioilla niin usein täytämme kalenterimme. Hyvätkin asiat elämässämme voivat tulla parhaan asian esteeksi. Pyhän Hengen voimasta käsin eläminen kannattaa, sillä Herramme kanssa kahden vietetty aika on levon lähde.


Hanna-Kaisa Rahikainen


null

OSASTOT
    Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
    Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
    Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
    Seurakuntien perustajille uusia verkostoja