”Aloin olla loppu kaikkien vastoinkäymisten jäljiltä. Eräs läheinen ystäväni alkoi puhua minulle siitä, miten Jeesus on tehnyt työtä hänen elämässään. Olin aina tiennyt, että Jumala on olemassa, mutta kukaan ei ollut kertonut minulle, kuinka tärkeä Jeesus on. Aloin olla aidosti kiinnostunut Jeesuksesta ja tiesin, ettei minulla ole mitään menetettävää.”
Näin kuvailee uskoontulonsa taustaa Netta-niminen nuori toukokuussa ilmestyvässä 100 % -lehdessä. Hyvä Sanoma ry:n, Aikamedian, Uskovaiset nuoret ry:n ja Nuotta-nuortenlehden yhteistyönä toteutettu lehti on osa yläkouluikäisille suunnattua evankeliointikampanjaa.
– Uskoontulokertomuksia sisältävä lehti saa jatkoa myös verkossa, muun muassa YouTube-videoiden muodossa, Hyvä Sanoma ry:n toiminnanjohtaja Janne Lahti tarkentaa.
Lehden tarinoista löytyy samaistumiskohteita niin koulukiusaamisesta, ihmissuhdeongelmista ja riippuvuuksista kärsiville kuin masennuksen ja yksinäisyyden kanssa kamppaileville nuorille.
”Kiusaaminen paheni yläasteelle tultaessa. Minua huoriteltiin, tönittiin ja minusta leviteltiin juoruja. Koulussa käyminen alkoi käydä melkein mahdottomaksi. Yläasteen paikkeilla aloin nähdä somessa paljon juttuja uskosta, ja ne tuntuivat ihanilta ja lohtua tuovilta. Tajusin siinä, että tämä on minun juttuni”, kirjoittaa eräs nuori.
Evankelioivan kampanjajulkaisun kantava ajatus on puhua nuorille heidän omalla kielellään – niin sisällöllisesti kuin visuaalisesti.
– Käytin yhden kokonaisen viikonlopun nuorten lehtiin tutustumiseen, kun halusin muodostaa taittoa varten mielikuvaa yläkoululaisen visuaalisesta maailmasta, taittaja Tiina Kemiläinen sanoo.
– Nuorten oma maailma näkyy lehdessä siten, että haastateltavat ovat samanikäisiä kuin lukijat, juttujen otsikkofontit vaihtelevat ja lehdessä on paljon värikkyyttä. Nuorille vierasta kaanaan kieltä on karsittu, ja tekstit ovat aidosti nuorilta nuorille.
100 % -lehden koko on 23 x 23 cm, ja se sisältää 56 sivua. Siinä on muun muassa kertomuksia nuorten uskoontulosta ja uskon merkityksestä. Lisäksi sivuilla on rohkaisevia raamatunlauseita ja ohjeita uuden elämän alkuun. Kampanjalehteä on tarkoitus jakaa yläkouluissa sekä rippi- ja Fifteen-leireillä.
– Lehti ja sen oheismateriaalit on rakennettu sisällöltään niin, että ne sopivat hyvin helluntailaisten, luterilaisten ja muidenkin seurakuntien käyttöön ja nuorille jaettaviksi, Janne Lahti huomauttaa.
Seurakunnat ja yksityishenkilöt voivat tilata kampanjalehteä Aikamedialta.
Leevi Launonen, Elina Rautio